„Daca anul trecut am vorbit despre programmatic buying, anul acesta vorbim despre mobile. Este adevarat ca despre mobile vorbim de 4-5 ani. Cred ca este de fapt o decada a mobilului. Un adult ia de 140 de ori pe zi mobilul in mana. Millennials insa folosesc telefonul de 400 de ori pe zi. Dar, din pacate, investitia nu este la nivelul utilizatorului si cumva incercam sa atragem atentia pietei. Investitiile advertiserilor in mobil sunt foarte mici comparativ cu timpul petrecut in fata mobilului. Sigur, ar trebui optimizate site-urile, publicitatea ar trebui optimizata. Exista deschidere din partea advertiserilor sa cheltuiasa pe mobile, dar problema este ca sunt foarte putine site-uri optimizate pentru acestea, sunt niste limitari”, explica Olteanu.

Ea nu a facut estimari despre valoarea intregii piete de publicitate pe mobil, dar a afirmat ca din ceea ce vede la clientii agentiei pe care o conduce procentele sunt foarte mici.

„Mobile va juca un rol tot mai important in procesul de cumparare”, a declarat Ruxandra Stefan, director de strategie si planificare in cadrul Initiative Media.

Anul trecut, 34% dintre utilizatorii de telefoane mobile din Romania foloseau un smartphone, mai mult cu 20% fata de 2013.

Primul an de crestere

Pe de alta parte, 2014 a fost primul in care piata de media a crescut dupa 2008, domeniul ajungand la 313 milioane de euro, mai mult cu 2,6% fata de 2013.

Pentru anul acesta, potrivit estimarilor MediaFact Book investitiile in publicitate ar trebui sa avanseze la 322 de milioane de euro , mai mult cu 3% comparativ cu anul trecut.

“Nu mai sunt cresteri ca in 2007-2008, dar sunt cresteri sanatoase, de 1-2%. Sunt procente mici, dar decat sa crestem precum un balon de sapun, mai bine sa avem un avans pe care te poti baza in continuare. Categoriile care evolueaza si au crescut si in 2014 sunt telecomul, mai ales datorita rebrandingului Telekom Romania, retailul, industria de electronice si electrocasnice si farma”, a declarat Alexandra Olteanu.

Citeste si:

Avansul pietei din ultimii doi ani este generat de revenirea economiei, si in special a consumului

„Economia a crescut si in anii anteriori, dar trendul a fost dat de agricultura si exporturi, nu fusese generat de consum. Iar pentru nivel micro si piata de media acest lucru nu era o veste grozava”, explica ea.

In outdoor, rebrandingul Telekom a compensat campania electorala

Cea mai mare crestere a bugetelor de publicitate este in zona digitala, domeniu care anul trecut a ajuns la 51 de milioane de euro, mai mult cu 10% fata de 2013. Astfel, online-ul reprezenta anul trecut 16% din totalul pietei de media.

Pe de alta parte, cei mai multi bani sunt directionati in continuare catre televiziune, aceasta avand o cota de 63% din bugetele de media. Astfel, anul trecut, TV-ul a atras bugete de 198 de milioane de euro, mai mult cu 3% fata de 2013.

Outdoor-ul si radio sunt folosite mai ales pentru promotii, in timp ce printul scade de la an la an.

„In 2014, rebrandingul Telekom a compensat neafisarea masiva din campania electorala pentru ca in perioada aceea aproape toate afisele erau electorale”, mai spune Olteanu.