Populatia Romaniei este de 21,4 milioane de persoane, dintre care 9,6 milioane traiesc in mediul rural si 11,8 milioane in cel urban.

Astfel, doar 2,3 milioane de persoane dintre cei 9,6 milioane de sateni citesc presa scrisa.

Pe de alta parte, presa scrisa atinge peste 35% din populatia satelor, in timp ce procentul este de peste 60% la oras.

Diferentele dintre preferintele cititorilor din mediu urban si rural nu difera foarte mult sub raportul genului, varstei sau a educatiei. In timp ce femeile prefera revistele, barbatii citesc in mai mare masura presa cotidiana si publicatiile locale (in cea mai mare parte tot publicatii cotidiene), tendinta manifestandu-se mai pregnant in mediul rural.

Tinerii sub 24 de ani prefera revistele atunci cand citesc, in timp ce persoanele intre 35 si 54 de ani citesc cu precadere cotidiene, iar persoanele peste 64 de ani citesc putin, si in special reviste.

Citeste si:

Interesul publicului pentru lectura presei creste odata cu nivelul educatiei persoanelor.

In cazul mediului rural, se observa in mod special o preferinta mult mai mare in comparatie cu cea din mediul urban spre lectura presei in cazul persoanelor cu educatie superioara. Ca o tendinta generala, se poate observa ca publicul cititor din mediul rural prefera presa locala celei nationale, in mai mare masura decat publicul din mediul urban.

In ceea ce priveste alocarea de resurse financiare pentru achizitionarea de ziare si reviste, datele SNA arata ca populatia din mediul rural cheltuie mai putin decat cea din mediul urban, 54% dintre cei intervievati declarand ca nu au cumparat nicio publicatie in ultima luna, spre deosebire de 32% in mediul urban. Cu toate acestea, 7% din populatia de la sate are cel putin un abonament la un ziar si 4% abonament la o revista, procentul acestora reducandu-se la jumatate in mediul urban.

BRAT este organizatia industriei de media din Romania care masoara audienta presei scrise si a mediului online, auditeaza tirajele (presa scrisa) si monitorizeaza investitiile in publicitate (presa scrisa, online, radio si outdoor).

Studiul este realizat pentru populatia rezidenta din Romania cu varsta intre 14-74 ani (15.539.399 persoane conform INSSE – 1 ianuarie 2014). Acesta este realizat pe baza unui esantion reprezentativ de 16.646 persoane, cu o marja de eroare maxima de +/- 0.76%, la 95% interval de incredere. Studiul a fost realizat in perioada noiembrie 2013 – mai 2015, in parteneriat cu 3 companii de cercetare: GfK Romania, CCSAS si Metro Media Transilvania.