Stabilim un target, lucram cu indarjire, punem toata creatia si strategia pe un suport si astfel - nimimalizand sfera publicitatii – vindem prin publicitate. Statisticile spun clar ca TV-ul este principala sursa de advertising, asta pentru ca se adreseaza maselor mai mari de public. Cu toate acestea, rata de utilizare a Internetului in randul populatiei va creste pana in 2007 de la 28%, cat este in prezent, la 33%, adica la aproximativ sapte milioane de utilizatori, dupa cum declara recent ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei, Zsolt Nagy.

Vrand sa oferim o sansa advertising-unui online, una importanta, care ar ajuta business-ul pe internet sa-l depaseasca pe cel sustinut de suport televizat, am vrut sa aflam parerea specialistilor in domeniul publicitatii.

Mugur Varzariu, destul de pesimist in ceea ce priveste suprematia publicitatii pe internet si “decaderea” spoturilor TV, considera ca “forta si impactul internetului poate in anumite situatii si in functie de obiective sa o depaseasca pe cea a spotului de 30 de secunde, insa, pana sa-i ia locul mai e cale lunga, foarte lunga”, considera el, punandu-i eticheta de ‘disruptive technology’ pentru TV.

“forta si impactul internetului poate in anumite situatii si in functie de obiective sa o depaseasca pe cea a spotului de 30 de secunde, insa, pana sa-i ia locul mai e cale lunga, foarte lunga”Publictatea trebuie sa vanda, oricare ar fi suportul media unde este promovata. Online-ului insa, nu poate ajunge la cote maxime de promovare, si asta pentru ca increderea care i se acorda este destul de limitata, deocamdata. Cu toate acestea, perspective exista. “Online-ul va functiona in primul rand cu rol complementar si abia apoi substitutiv fata de suporturile traditionale de media. In industria publicitara autohtona bugetele de media se vor cheltui in continuare majoritar pe TV ori radio, impactul cred ca se va produce insa la nivelul consumatorului, care va fi tot mai avizat si ca atare greu de convins fara argumente solide”, a declarat pentru Wall-Street Sorin Psatta, strategy director al agentiei de publicitate Graffiti BBDO.

Mediul online, obligatoriu pentru brand-uri de valoare

Mugur Varzariu ofera consumatorilor varianta de acces “la o lume a marcii mult mai bogata in experiente”. “Trebuie mentionat ca pentru brandurile deja consacrate, mediul online este absolut obligatoriu. In ceea ce priveste insa, o marca noua, costruita doar pe Internet, sansele sale de afirmare sunt practic minime, asta daca nu face parte din cadrul afacerilor de tip e-commerce si chiar si atunci sunt multe exemple in care acest gen de business si-a facut la un moment dat reclama TV”, completeaza reprezentantul agentiei Tempo Advertising.

Citeste si:

Romanii au gustat publicitatea inca din formele incipiente ale ei, cand publicitate in Romania insemna desenarea catorva afise la biscuiti sau la turta dulce. Chiar daca este considerata de unii un taram virgin, advertising-ul se extinde, si capteaza public numeros, care devine insa, din ce in ce mai pretentios. Cu toate acestea, “chiar daca stilul de viata al consumatorilor evolueaza, se diversifica, valorile de baza raman”, a precizat pentru Wall-Street Traian Nuta, brand development director al agentiei Grey Worldwide Romania. “Nu cred in asemenea tendinte extreme”, completeaza el.

Nu ii reduc sansele in ceea ce priveste evolutia rapida, insa nu il considera o prioritate. Cel putin asa vede lucrurile Linda Willy, director executiv al agentiei BtB Advertising: “Atata timp cat exista inca zone intregi neracordate nici macar la electricitate, cred ca exista alte stadii de dezvoltare pe scara evolutiei care asteapta a fi indeplinite. De asemenea, atata timp cat 90% din bugetele de comunicare din Romania sunt alocate pe TV, este inca loc si timp destul pentru inclinarea balantei”, a precizat ea pentru Wall-Street.

Cine da cu click-ul pe spatiul publicitar?

Daca in urma cu 10 ani ne uitam la PRO7, Italia1 sau M6, uneori ore intregi, numai pentru a vedea spoturi care ne “luau privirile” prin animatie, culoare, punere in scena, astazi, consumatorii de reclame TV au devenit mai capriciosi si schimba canalul la pauza publicitara. De aceea, publicitarii incearca de ani de zile sa gaseasca cele mai eficiente moduri de a intra in contact cu consumatorii.

Ne intrebam insa cine este acel anonim consumator de advertising online? In ce masura este el targetul unei campanii publicitare si cum ajunge sa ofere un feed-back clientilor care se intrec in a-si posta imaginea si ofertele pe internet?! In acest sens, Sorin Psatta este dezamagit de faptul ca, desi anonimatul utilizatorilor este o conditie obligatorie de functionare a internetului, “reprezinta si un imens obstacol in incercarea de a cunoaste profilul 'surferilor'”, precizeaza el.

Chiar daca unii sunt mai optimisti, altii se intrec in a gasi nod in papura publicitatii online, la nivel global, publicitatea online a generat anul trecut venituri estimate de aproximativ 12.5 miliarde de dolari, in crestere cu 30% fata de 2004, cand veniturile din publicitatea online s-au cifrat la 9,6 miliarde de dolari, potrivit unui studiu realizat de compania de audit PricewaterhouseCoopers impreuna cu Interactive Advertising Bureau (IAB).