Peste 84% dintre romani se uita zilnic la TV, cei mai multi dintre acestia (54%) fiind persoane active, care au declarat ca au un serviciu, in timp ce 23% sunt pensionari. In fiecare zi din timpul saptamanii, 60% dintre persoanele active se uita la televizor doua-trei ore.

De asemenea, potrivit aceluiasi studiu, romanii consuma, in medie, 3,3 ore de continut TV pe zi, in timpul saptamanii. In zilele de la sfarsitul saptamanii, consumul de televiziune creste la aproape 4 ore. Totodata, in jur de 7% dintre respondenti se uita la televizor peste 8 ore in fiecare zi (indiferent de zi), acestia fiind cei mai avizi telespectatori.

"Practic, noi, romanii, suntem teledependenti", a spus Mihai Ursoi, country manager al SES Astra Romania, Bulgaria si Republica Moldova

21% dintre romani au trei televizoare

Cei mai multi romani (40%) au doua televizoare in gospodarie, 23% au un televizor in gospodarie, 21% au trei televizoare, in timp ce 2% dintre romani au sase sau mai multe televizoare in gospodarie.

"Sunt gospodarii in Romania care au peste sase televizoare in gospodarie, deci suntem mari consumatori de TV, de televiziune liniara. Dar nu numai televiziunea liniara, clasica, este cea care ne intereseaza, ne intereseaza si OTT (Over-the-top, n.r.)", a explicat Mihai Ursoi.
Conform studiului citat, telespectatorii romani prefera sa se uite la televizor impreuna cu sotul/ sotia (40%), cu copiii (19%), cu mama (7%), cu tata (3%).

Cei mai multi dintre romani se uita la canale de stiri (78%), filme (57%), muzica (43%) si programe de audienta generala/ divertisment (41%).

Kanal D, in fata Antenei 1

Topul preferintelor romanilor in materie de televiziuni este condus de Pro TV (21% dintre cei chestionati spunand ca prefera acest post), urmat de Kanal D (12%) si Antena 1 (10%).

Totodata, potrivit aceluiasi studiu, unul din patru romani prefera productiile High Definition (HD). Astfel, un sfert (24%) dintre romanii participanti la studiu au declarat ca isi doresc sa urmareasca emisiunea/ filmul sau programul preferat la calitate HD. Procentul ajunge la aproape 50% in cazul romanilor cu venituri mari.

Calitatea imaginii si experienta oferita de vizionarea unui program HD sunt importante pentru alegerile viitoare: un nou furnizor de servicii TV si/ sau un nou televizor. Aproape 60% dintre respondenti considera important formatul HD in eventualitatea alegerii unui nou furnizor de servicii TV, dar si cumpararii unui nou televizor. In ceea ce priveste genul continutului preferat a fi receptionat in HD, pe primul loc sunt mentionate filmele, urmate de stiri, documentare si sport.

Citeste si:

Pusi sa aleaga intre facilitati care ar cantari in schimbarea furnizorului de TV, respondentii au indicat simplitatea in utilizare drept cea mai importanta caracteristica. Aproape 30% dintre ei spun ca si-ar schimba furnizorul cu unul care le-ar oferi o solutie tehnica ce ar elimina cea de-a doua telecomanda. La fel de importanta (33%) este oferta OTT (HBO GO, Video on Demand, Pay per View) a viitorului operator. 33% dintre fanii productiilor HD s-au declarat interesati de o eventuala oferta OTT care sa-i faca sa-si schimbe furnizorul de televiziune.

Tot mai multe televiziuni vor migra catre HD

"Televiziunea la calitate High Definition, noile tehnologii si facilitati de receptie oferite telespectatorilor sunt elemente care, in viitorul apropiat, vor fi cheie atunci cand vine vorba de alegerea unui furnizor sau altul. Investitiile in calitatea tehnica a continutului vor urma doar un trend ascendent, pentru ca nicio televiziune nu poate sa nu tina cont de preferintele propriilor telespectatori. Acum cinci ani, programele produse in HD erau putine, dar sportul si programe gen <<nature>> au impulsionat atat publicul, prin calitatea imaginii si a culorilor, cat si producatorii de continut si de echipamente. In viitorul apropiat, ne putem astepta ca si mai multe televiziuni, atat locale, cat si internationale, sa isi mute productiile SD spre HD, fidelizandu-si astfel telespectatorii", a mai spus Mihai Ursoi.

Pe de alta parte, potrivit studiului, in Romania, principalul criteriu de alegere al clientilor de servicii TV atat in ceea ce priveste tipul de conexiune, dar si furnizorul, este practic lipsa de optiuni. Cea mai mare parte dintre respondentii studiului (26%) au declarat ca au avut o singura optiune de alegere pentru furnizorul de servicii si/ sau tipul de conexiune.

Conform datelor furnizate de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), exista aproape 7 milioane de gospodarii care receptioneaza servicii TV. Aproape doua treimi se conecteaza prin cablu, iar jucatorii principali ai pietei de distributie TV sunt, in ordine, RDS&RCS, Telekom si UPC.

Lipsa de alternativa cand aleg furnizorul de televiziune

De asemenea, o treime dintre romani au spus ca au avut o singura varianta atunci cand au ales furnizorul de servicii TV. Acesta este cel mai frecvent raspuns la intrebarea "De ce ati ales acest furnizor?".

Pe de alta parte, calitatea serviciului oferit ocupa locul al doilea intre motivele alegerii unui furnizor de catre romani, fiind indicat de 15% dintre intervievati. Pretul pentru serviciile TV vine abia pe locul al treilea ca importanta, mentionat de aproape 14% dintre respondenti. In ordinea importantei pentru consumator urmeaza impachetarea serviciilor telecom (TV, internet, telefonie) la un pret cat mai mic, timpul scurt de instalare si faptul ca au fost contactati de o persoana de la serviciul vanzari.
Aceeasi situatie este intalnita si cand vine vorba despre tipul conexiunii ales. Cei mai multi romani (26%) au spus ca au ales un anumit tip de conexiune deoarece acela era singurul disponibil in zona in care locuiesc. Celelalte criterii pe baza carora au facut alegerile sunt, in ordine, oferirea unei calitati mai bune a serviciului (16%), pretul mai mic (12%), un numar mai mare de canale TV (10%).

Romanii nu stiu diferentele intre SD si HD

Mihai Ursoi a precizat ca i s-a parut foarte mare procentul oamenilor care cred ca au o singura optiune de alegere pentru furnizorul de servicii TV.

"In Romania, avem un pic de-a face cu o lipsa de cunoastere a publicului in ceea ce priveste tehnologia de transmitere a semnalului TV (...) Tehnologia asta de inalta definitie este disponibila in intreaga tara. Si, totusi, 26% din oameni nu stiu de treaba asta (...) Noi suntem promotori ai televiziunii HD si incercam sa promovam aceasta tehnologie, pentru ca exista o mare diferenta intre Standard Definition si High Definition. Am observat ca lumea prefera sa vada si stirile in format de inalta definitie, chiar daca te-ai gandi ca acesta este ultimul fel de program care ar face o mare diferenta (in HD, comparativ cu SD, n.r.)", a explicat Mihai Ursoi. El a mai spus ca, in general, la tara, "nu prea se stie diferenta intre SD si HD". De asemenea, la tara continua sa fie folosite multe televizoare cu tub, iar televizoarele vechi sunt inlocuite cu unele mai putin vechi si nu cu unele de ultima generatie.

Studiul "Indexul consumului de televiziune in Romania" a fost realizat de Mercury Research pentru SES Astra Romania in luna iunie 2015, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 400 de persoane (66% din mediul urban si 33% din rural), cu varste de peste 18 ani, utilizatori de servicii de televiziune. Marja de eroare a studiului este +/- 5%.

Compania SES, al carei sediul central se afla in Luxemburg, are o flota de peste 50 de sateliti geostationari, folositi pentru difuzarea a numeroase platforme de satelit (DTH), intre care si Orange TV din Romania. De asemenea, printre clientii din Romania ai SES se numara televiziunile operate de grupul Central European Media Enterprises (Pro TV, Pro Cinema, Acasa, Acasa Gold, Sport.ro si MTV), televiziunile locale VTV din Ramnicu-Valcea si Est TV Piatra-Neamt, dar si Societatea Nationala de Radiocomunicatii - Radiocom si posturile Radio Romania Actualitati si Radio Romania Cultural.