Majoritatea consumatorilor incearca sa traiasca mai sanatos, iar companiile din industria bunurilor de larg consum nu pot ignora aceasta tendinta. Mai mult, ele fac profituri generoase de pe urma acestor produse ”sanatoase”. Exista o relatie complicata intre brandurile pe care le cumparam si modul in care vrei sa fim vazuti de catre ceilalti. In ultima perioada problema identitatii este strans legata de sanatate. Uneori insa acest lucru are o tenta negativa. De exemplu, in 2013, 42% dintre consumatori sustineau ca nu s-ar simti confortabil daca ar fi surprinsi mancand la McDonald’s. Noua tendinta este de a te afisa ca un consumator de produse sanatoase. Iar industria de bauturi racoritoare este pregatita sa scoata profit din dorinta americanilor de a fi vazuti ca o natiune ”sanatoasa”.

Astfel, giganti precum Coca-Cola si Pepsi investesc masiv in branduri de apa imbuteliata, o industrie estimata la 13 miliarde de dolari. Cum a crescut aceasta piata? Raspunsul sta in ceea ce spune despre consumator achizitionarea unei sticle de apa.

”De exemplu, Perrier a devenit un simbol. Cand tii in mana o sticla de Perrier spune ceva despre tine, spune ca esti sofisticat, ca intelegi ce se intampla in lume. Asta a facut din acest brand o campanie publicitara de succes”, explica Michael Bellas, presedinte al Beverage Marketing Corporation.

In prezent, a consuma apa imbuteliata conduce catre ideea de sanatate si bunastare, simboluri subliniate de Evian, brand care si-a dublat vanzarile globale in perioada 1990-2000 de la 50 de miliarde de litri la 100 de miliarde anual. Exemplul Evian este preluat acum de catre Coca-Cola si PepsiCo, care incearca sa transpuna acest mesaj in brandurile lor de apa Dasani si Aquafina.

Citeste si:

”Am investit substantial in cercetare si dezvoltare ceea ce ne-a permis sa lansam mai multe produse. Nu toate promoveaza ideea de sanatate, insa aceasta este directia spre care dorim sa ne indreptam”, a declarat Al Carey, CEO PepsiCo Americas.

Cu toate acestea, apa imbuteliata nu ar trebui privita drept o alternativa la bauturile racoritoare carbogazoase, ci mai degraba ca o varianta fata de apa de la robinet. Pepsi si Coca-Cola par sa fi gasit consumatorii care vor sa comunice exact aceasta imagine. Astfel, vanzarile de apa ale celor doua companii au crescut in 2014 de la 7% la 9%. Spre comparatie, volumele Coca-Cola si Pepsi au scazut cu 3% in aceeasi perioada.

Pepsi va lansa Aquafina pe piata apelor cu arome, brandul fiind principalul sponsor al festivalului de moda de la New York. La randul sau, Coca-Cola si-a asociat imaginea brandului de apa Smartwater cu cea a actritei Jennifer Aniston. Atunci cand vand apa imbuteliata, producatorii vand de fapt o imagine despre sanatate si grija pentru sine. Iar consumatorii par incantati sa plateasca pentru asta.

In Romania consumul de apa imbuteliata era in 2014 de 72 de litri per capita, potrivit datelor European Federation of Bottled Waters. In clasamentul celor mai mari consumatori de apa imbuteliata din Europa se afla Italia, Germania, Portugalia, Ungaria si Belgia.

Sursa foto: Halfpoint/Shutterstock