Grupul Ogilvy Romania, parte a WPP- cel mai mare jucator din industria de comunicare la nivel global, cuprinde companiile: Ogilvy&Mather (servicii de creatie), Mather Communication-cunoscuta ca Ogilvy PR si care ofera servicii de relatii publice, OgilvyOne (digial), H&O (Hogarth&Ogilvy-servicii de implementare de marketing online, offline si broadcasting), MindShare (media) si MEC (media).

Manuela Necula conduce companiile non-media (Ogilvy&Mather, Ogilvy PR, Ogilvy One si Hogarth&Ogilvy), celelalte doua agentii facand parte din Group M, entitate condusa de Florin Alexandrescu. Group M este formata din companiile MindShare, MEC si Mediacom.

Businessul non-media inseamna jumatate din afacerile Ogilvy in Romania

Chiar daca au manageri diferiti si sedii separate, cele doua businessuri (non-media si media) lucreaza integrat si au departamente care deservesc in comun toate companiile.

Intregul grup Ogilvy Romania a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 21,2 milioane de euro, din care businessul media a fost de 10,9 milioane de euro, iar cel non-media a fost de 10,3 milioane de euro, potrivit Ministerului de Finante.

Anul trecut, activitatile non-media, cele coordonate de Manuela Necula, au inregistrat o crestere cu doua cifre atat in privinta veniturilor (fee-uri, cel mai important indicator in publicitate) cat si a profitului.

“2015 a fost un an foarte important pentru noi. Cifra de afaceri a crescut semnificativ, dar pentru noi relevante sunt veniturile si profitul operational. Si acesti amandoi indicatori au crescut, performanta a fost foarte buna. Avansul a venit din foarte multe lucruri. Da, economia romaneasca a crescut cu 1% anul trecut si a influentat industria de comunicare. De asemenea, am castigat clienti noi precum Strongbow, Lenovo, Kimberly Clark, producatorul scutecelor Huggies pentru care am dezvoltat o campanie cu Andra si, de asemenea, am lansat centrul comercial Coresi Shopping Resort. Bugetele au fost constante, dar clientii au investit altfel, au inceput sa lucreze cu programmatic buying, au investit mai complex, nu neaparat mai mult. Ne-am concentrat pe digital si, mai ales, in ultimul an si jumatate mare parte din campaniile noastre au inceput sa fie preluate din tari din Europa, in special in cea vestica”, spune Necula.

Astfel, Ogilvy&Mather a devenit anul trecut agentie de strategie si creatie pentru Philips pentru zona Europei Centrale si de Est, campaniile ruland in tari ca Cehia si Polonia.

“O parte dinrre aceste campanii nu sunt vizibile si in Romania. Ultima campanie realizata am lucrat-o pentru Europa Centrala si de Est pentru Philips Sonicare (n.red. periuta electrica pentru dinti), iar acum ruleaza in Franta, Germania, dar si in America si Asia. La magnitudinea aceasta nu am mai lucrat pentru strainatate. Este pentru prima data cand externalizam atat de mult. Acesta este visul oricai agentii: sa aiba campanii intr-atat de bune incat sa fie solicitate in exterior, mai ales in Europa de Vest care este o piata foarte competitiva si sofisticata. Nu sunt multe campanii din Romania care pleaca in aceste piete”, afirma managerul.

2015, cel mai bun an de dupa criza. Grupul vrea sa creasca cu doua cifre si in 2016

Astfel, in prezent jumatate din businessul Ogilvy (cel non-media) este generat de activitati pentru strainatate.

„Cred ca se mai poate creste cu doua cifre si anul acesta. 2015 a fost cel mai bun an de dupa criza. Urmarim sa avansam pe ambele piete (interna si externa) si sa mentinem aceeasi proportie 50% - 50%”, explica Manuela Necula.

Printre clientii Ogilvy Group Romania se numara: Philips, Lenovo, Heineken (cidrul Strongbow, berea Ciuc), S.C. Johnson, IBM, Ford, Immochan, Mega Image, Jerry’s Pizza, Kimberly Clark (Huggies) Dr. Oetker, Piraeus, Bank, ETI (una dintre cele mai mari companii din industria alimentara din Turcia).

In total, grupul comunica pentru 70 de branduri.

Pentru strainatate, Ogilvy lucreaza atat pentru conturi castigate in Romania care exporta campanii, cat si pentru conturi castigate in alte tari.

Hogarth&Ogilvy din Romania, hub european de servicii digitale

Intre clientii pentru care grupul comunica la nivel international se numera Philips, Ford, Lenovo, British Telecom sau S.C Johnson.

Citeste si:

De exemplu, atat pentru Ford cat si pentru Lenovo grupul lucreaza pentru zona Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Pentru Lenovo, agentia de creatie Ogilvy&Mather furnizeaza continut in zona EMEA pentru Lenovo Champions, o platforma care are la baza principiile de functionare ale unei retele clasice de socializare.

"Tot continutul acestei platforme, care merge la nivel european, este generat din Romania", afirma Necula.

Campaniile pentru strainatate sunt realizate prin H&O, cea mai noua agentie din cadrul grupului, care lucreaza doar pentru extern si care ofera in special servicii de implementare de marketing digital si prin Ogilvy&Mather, care ofera servicii strategie, creatie si implementare pentru clienti castigati in Romania, dar care ulterior dezvolta campanii si in alte tari.

"Dezvoltarea aceasta, mai exact deschiderea catre zona externa ne-a ajutat sa avem cumva doua divizii foarte diferite: cea care lucreaza exclusiv pentru strainatate (H&O) si cea care lucreaza pentru clienti de pe piata locala, dar care exporta campaniii, precum este contul Philips", spune sefa Ogilvy Group.

Romania, in concurenta cu Cehia si Polonia

H&O este o companie creata in 2015 la nivel global printr-un joint venture intre Ogilvy & Mather si Hogarth Worldwide, ambele companii facand parte din WPP.

Biroul H&O din Romania are clienti precum British Telecom, S.C. Johnson, Ford, iar pentru aceasta companie lucreaza circa 60 de persoane, atat angajati cat si colaboratori. H&O a avut in 2014 o cifra de afaceri de 5,09 milioane de euro si un profit net de aproximativ 785.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Astfel, H&O, divizia grupului care are doar clienti straini, inseamna jumatate din businessul Ogilvy Romania (zona non-media). Celelalte trei companii care ofera servicii de strategie, creatie si implementare au avut o cifra de afaceri de 5,2 milioane de euro in 2014.

„H&O lucreaza exclusiv pentru clienti castigati in strainatate si va ramane asa. Astfel s-a dorit. A fost creata o linie de dezvoltare pentru ca in Romania sunt capabilitati de tehnologie la standarde foarte inalte si se cunosc limbi straine. Zona de dezvoltare in strainatate a devenit una strategica pentru noi in special pentru ca aveam capabilitati foarte bune pe digital. H&O este cel mai important centru de digital pentru reteaua Ogilvy in Europa, iar cand am deschis biroul au fost discutii intre Romania, Cehia si Polonia. De aceea, in ultimii doi ani am investit foarte mult in sisteme si procese care sunt specifice muncii in exterior, acestui tip de interactiune. Aceasta agentie se ocupa de la localizare de campanii in 20 de tari, la crearea completa a unei campanii in Romania si pana la dezvoltarea unei aplicatii pentru un client farma din SUA", explica Necula.

Ogilvy Group Romania are o echipa de170 de persoane, dintre care 140 sunt angajati permanenti, iar restul colaboratori. Dintre acestia, in jur de 50-60 lucreaza pentru H&O (inclusiv colaboratori). Media de varsta in cadrul grupului este de 31 de ani.

Traininguri pentru ca toata lumea "sa vorbeasca digital"

"Am ajuns ca numar total de salariati acolo unde eram inainte de criza. Dar in ultimii doi ani am investit foarte mult ca oamenii din companie sa aiba un anumit nivel de cunostinte in spatiul digital. Nu ne-am dorit ca toti sa fie specialisti, dar, la modul general, toata lumea din Ogilvy trebuie sa "vorbeasca digital". Sa nu mai fie nimeni care nu intelege spatiul digital. Am facut acest lucru pentru ca, fundamental, ne ocupam de ceea ce facem dintotdeauna. Mai exact, de constructie de branduri si reputatie. Dar modul in care o facem este foarte diferit si fata de ceea ce faceam acum doi ani", spune sefa Ogilvy Romania.

De la inceputul acestui an grupul a castigat clienti precum Ciuc, Jerry’s Pizza, Dr. Oetker sau ETI, una dintre cele mai mari companii din industria alimentara din Turcia. Totodata, grupul nu a pierdut conturi.

Cele mai mari venituri vin de la clientii din tehnologie

"Anul acesta a inceput foarte dinamic, dar sa vedem cum se va termina. Este un an extrem, extrem de intens si in care am recrutat mult. Noi simtim un optimism debordant, dar sunt putin precauta pentru ca nu este un an simplu. Nu suntem nici o piata stabila, iar contextul general, social, nu este atat de stabil incat sa justifice acest optimist debordant. Dar ma bucur ca vad acest optimism la clienti, ma bucur ca lucrurile se misca, dar prefer fiu prudenta", afirma Manuela Necula.

In prezent grupul este in doua licitatii: pentru un client din farma si unul din zona de tehnologie.

"In tehnologie avem foarte multa expertiza. De asemenea, mi-as dori sa mai adaugam clienti din comert online, industria alimentara si cea de bauturi non-alcoolice. Pentru noi cele mai mari venituri vin din zona de tehnologie, un segment in care lucram pentru clienti precum Lenovo, IBM sau British Telecom (in Marea Britanie). Insa nu impartim clientii in conturi mari sau mici. De exemplu, am demarat un proiect cu un client si intr-un an de zile a ajuns la 15% din veniturile noastre. Nu vedem diferentele acestea de tip client mare sau mic. Un client mic poate ajunge mare in timp scurt, daca are strategia necesara si daca este ajutat. In timp ce un client mare poate sa isi reduca investitia la jumatate sau sa taie total bugetul. Am trait in anii acestia toate modelele. Nu prea mai conteaza cine aduce venituri mari si cine nu, pentru ca lucrurile sunt intr-o dinamica foarte puternica", spune Necula.

Fotografiile au fost realizate de Mircea Dragos.