Pe drumul consolidarii imaginii corporative si a reputatiei in comunitate, companiile adopta strategii de responsabilitate sociala care le pot asigura un prim loc in optiunile consumatorului. Pe de alta parte, problemele sociale existente precum si retragerea din Romania a marilor finantatori internationali determina organizatiile non-guvernamentale sa identifice surse altenative de finantare, orientandu-se spre mediul de afaceri autohton, sectorul public si cetateni.

Astfel, cererea si oferta se intalnesc...

Companiile au la dispozitie o serie de modalitati de a-si consolida reputatia si brand-ul si, in acelasi timp, sa raspunda unor nevoi reale ale comunitatii: marketing-ul social, programele de finantare nerambursabile, marketing-ul legat de o cauza, fundatiile corporative, voluntariatul corporativ etc.

Dar care este cea mai buna solutie care imi va permite mie, ca si companie, obtinerea maximului de avantaje?

O varianta ar fi infiintarea unei fundatii corporative, prin care corporatia isi va putea pune in practica politicile sale de implicare sociala in comunitate.

Ce este fundatia corporativa?

Fundatia corporativa este o entitate non-profit infiintata de o companie, cu personalitate juridica distincta, cu propriul board, personal si proiecte, supusa acelorasi reglementari ca oricare alta organizatie non-guvernamentala.

Ce presupune infiintarea unei astfel de entitati?

In momentul infiintarii, compania poate asigura capitalul social al fundatiei, ulterior putand face contributii anuale din profituri pentru sustinerea financiara a activitatilor si programelor.

In unele tari, corporatia sustine fundatia nu in cash, ci cu pachete de actiuni. Corporatia, daca este listata la bursa, poate asigura un fond de rezerva al fundatiei, oferindu-i actiuni. Fondul de rezerva va creste odata cu cresterea valorii actiunilor, asigurand astfel sustenabilitatea fundatiei pe termen lung si reducand contributia cash a companiei – mama.

Board-ul fundatiei este format din reprezentanti ai companiei si actionari, precum si experti in domeniile de interes si membri onorifici – personalitati ale mediului artistic, academic, medical etc.

Ce ar trebui sa stiu despre functionarea unei fundatii corporative?

Citeste si:

Activitatea fundatiei este concentrata in comunitatea in care opereaza si compania, iar grupul – tinta si domeniile de implicare au legatura cu cele ale companiei. De asemenea, strategia fundatiei este stabilita in raport cu politica de implicare sociala a companiei.

Fundatiile corporative pot derula fie programe de finantare nerambursabile, prin care sustin financiar proiecte ale unor organizatii non-guvernamentale, fie programe de interventie, oferind servicii directe unui grup – tinta sau un mix intre cele doua, programe pe care le deruleaza, in general, in parteneriat cu alte organizatii non-guvernamentale.

De asemenea, actionarii si/sau angajatii pot fi implicati in finantarea fundatiei si in selectarea proiectelor in care se va implica fundatia.

Programele fundatiei pot fi coordonate si implementate de experti in domeniile respective, fara a avea legatura cu business-ul, oferind astfel garantia cunoasterii problematicii respective si a mediului non-guvernamental.

Responsabilitatea gestionarii fondurilor, a implementarii programelor si a performantelor angajatilor apartine exclusiv fundatiei, fara a implica fondatorul. Legatura dintre fundatie si compania – mama este cu atat mai apropiata cu cat fundatia se sprijina pe departamentele suport ale corporatiei: juridic, administrativ, HR, financiar, PR.

Transparenta si responsabilitatea ar trebui sa stea la baza tuturor actiunilor intreprinse de fundatie – fata de companie, fata de angajati, fata de media, parteneri si comunitate - in ceea ce priveste modul in care sunt folosite resursele si impactul programelor implementate.

Care sunt avantajele pe care mi le ofera o fundatie corporativa?

La nivel intern:
• permite o mai buna coordonare a activitatilor filantropice, oferind unitate actiunilor sociale, si un control mai riguros al modului in care este implementata strategia de responsabilitate sociala
• imbunatateste moralul angajatilor, loialitatea si satisfactia si le ofera posibilitatea de a se implica in actiunile sociale ale companiei
• ofera un control mai bun asupra contributiilor financiare, care pot fi reglate in functie de profituri
• impiedica perturbarea activitatii anumitor departamente, aceasta structura distincta preluand atributii ale departamentelor PR sau Marketing (raspunde solicitarilor de sponsorizare)
La nivel extern:
• este un simbol al responsabilitatii sociale a companiei si al dedicarii ei pentru filantropie, asumandu-si public responsabilitatea sociala;
• permite implicarea in programe de lunga durata, care pot face o diferenta pentru comunitate si pentru grupul-tinta, avand un impact pe termen lung si contribuind astfel la dezvoltarea durabila a mediului in care corporatia isi desfasoara activitatea;
• se evita dispersarea resurselor prin implicarea in proiecte punctuale fara efecte pe termen lung
• ofera stabilitate si flexibilitate implicarii sociale, eliminand efectul de “corporate social butterfly”;
• se obtin beneficii directe si indirecte pentru companie ca urmare a implicarii in solutionarea sau ameliorarea unor probleme care afecteaza in mod direct domeniul sau de activitate;
• ofera companiei oportunitatea de a se implica intr-un anumit domeniu, cu care sa fie ulterior identificata (cazul Sensiblu si programul Casa Blu impotriva violentei domestice, compania Avon si cancerul la san);
• aduce un plus de valoare imaginii “corporate”
Dar care sunt si … dezavantajele ?
• companiile pot fi acuzate de spalare de bani sau de mutarea banilor “dintr-un buzunar in altul”;
• presiune financiara pe termen lung, deoarece presupune o implicare de durata si o responsabilitate asumata de companie;
• o insuficienta reflectare in mass-media a actiunilor sociale asimilate publicitatii mascate, in situatia in care numele companiei se regaseste in cel al fundatiei;
• lipsa de claritate a prevederilor Codului Fiscal referitoare la transferul fondurilor de la compania – mama catre fundatie;
• descurajarea companiilor de a se implica in activitati cu caracter social datorita nedeductibilitatii sponsorizarilor si donatiilor care depasesc 3‰ din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit datorat;
Cum imi dau seama ca sunt o companie pregatita pentru a infiinta o fundatie?
• compania a obtinut rezultate deosebite in ultimul timp;
• joaca un rol suficient de important in piata;
• este suficient de stabila si ... profitabila pentru a-si asuma infiintarea unei fundatii si sustinerea financiara pe termen lung;
• are disponibilitatea de a aloca fonduri pentru sustinerea activitatii acesteia;
• are valori, principii si standarde clare, acceptate si respectate;
• are o strategie de CSR;
• doreste sa se implice in dezvoltarea durabila a comunitatii;
• cunoaste comunitatea in care isi desfasoara activitatea si problemele cu care se confrunta;
Acum ca am lamurit aceste aspecte, nu ne ramane decat sa ne intoarcem spre propria companie si sa analizam daca vom face sau nu acest act ... de curaj.
Si daca mai avem inca nelamuriri, companiile care au trecut deja prin acest proces vor putea oricand sa ne ofere un sfat, o recomandare: GlaxoSmithKline (Fundatia Parteneri pentru Viata), Ozone Laboratories (Fundatia Ozone), Sensiblu (Fundatia Sensiblu), Volvo Romania (Fundatia Volvo – Life for Life), Vodafone Romania (Fundatia Vodafone Romania), Western Union Romania (Fundatia First Data Western Union).

# # #

Articol realizat de Cristina Horia, Directoarea executiva a Fundatiei Sensiblu, pentru www.responsabilitatesociala.ro.

www.responsabilitatesociala.ro este un un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza. Programul este realizat de agentia Selenis si este sustinut de Wall Street.ro. Partenerii www.responsabilitatesociala.ro sunt BRD Groupe Societe Generale, Orange Romania, JTI Romania, Europa FM si Comunicatedepresa.ro.