Ce relevanta mai are atunci un spot de 30 minute, a carui productie costa 250.000 de dolari, sau chiar mai mult? Eventual, cum vor fi influentate agentiile de publicitate autohtone? Daca gandim in perspectiva, clientii vor deveni mai stricti, cu bugete mai limitate, si dispusi sa investeasca mai multi bani in alte proiecte, desi sunt multe idei creative care nu necesita neaparat costuri mari.

La noi in tara, publicitatea se regaseste intre aceleasi coordonate ca si cea la nivel mondial, dupa cum ne spune Eugen Suman, copywriter Speed Promotion. El considera ca influenta YouTube este benefica pentru advertising-ul romanesc si asta pentru ca “agentiile vor putea face spoturi video cu bugete minime. Deci si clientii mici se vor putea exprima video, fapt care duce la cresterea respectivilor clienti si, in consecinta, la cresterea industriei de comunicare”. Un alt avantaj, completeaza Eugen, este acela ca monitorizarea va fi mai accesibila, si aceasta datorita comentariilor care pot fi postate pe marginea spotului publicat.

Unele dintre 'hit-urile' de pe YouTube, au fost realizate cu camere video ieftine, de proasta calitate, camere montate de cele mai multe ori pe monitorul computerului si astfel, costurile de productie ale filmuletelor sunt echivalente de multe ori cu nota de plata pentru un pranz la McDonald's.

Un exemplu de 'influenta' generat de publicarea pe YouTube a unui filmulet autentic este, dupa cum spune si Costin Radu, strategic planner la Leo Burnett & Target, “un taran in Spania”. “Faptul ca filmul, in care un roman din diaspora lauda incredibil un Audi, a circulat 'viral' ajungand la un numar foarte mare de persoane si generand numeroase replici arata ca un continut bine gandit, fie el si romanesc, poate ajunge pe computerele a sute de mii de persoane. Gratis!”.

Spoturile realizate “ieftin” pot afecta insa imaginea brandului. Pentru majoritatea, o idee buna produsa ieftin, reflecta suficient de bine bugetul clientilor, dar poate nu atat de bine si asupra agentiei care l-a produs. Chiar mai important decat atat, consumatorii pot vedea produsul sau serviciul, intr-o alta lumina. Daca spotul arata ieftin, cu siguranta el va fi perceput ca atare.

Citeste si:

True!

Totusi, industria romaneasca de publicitate, cunoaste noi orizonturi prin intermediul YouTube. Exemplu elocvent sunt spoturile create de Gavrila&Asociatii: “ Gavrila si Asociatii saluta in frantuzeste!” si “Carwash” - “Cinematic trailer of a Romanian ad agency self-promo”. Desi calitatea imaginilor nu este dintre cele mai bune, ritmul spotului dedicat zilelor francofoniei, este mai mult decat antrenant, iar conceptul cu siguranta ca a postat un rictus user-ilor, pe tot parcursul vizionarii.

Eugen Suman face si el referire la acest spot, cand vorbeste despre impactul YouTube si circulatia virala a ad-urilor printre „computer literati”. “De ce il dau ca exemplu? Pentru ca mi-a venit pe mail (desi stiam de el de ceva timp) chiar de la fratele meu mai mic iar el chiar n-are nicio legatura cu domeniul. Daca nici asta nu e un semn al celor ce urmeaza sa se intample atunci chiar ca nu stiu ce altceva ar putea fi”.

Pana acum, influenta YouTube este fasta. Consumatorii site-ului devoreaza tot ce apare nou. Daca spoturile la “Budweiser” au facut inconjurul lumii, iar replici intregi din spot sunt citate si de cei care nu au savurat neaparat un Bud, de ce nu s-ar extinde si publicitatea romaneasca in aceasta directie?

“Desi nu in viitorul apropiat, va veni si la noi timpul in care o marca va sti ca 'it made it big' doar daca cineva, undeva, fara sa fie platit si fara sa aiba vreun interes imediat si material, va urca pe YouTube un material video in care marca respectiva sa aiba rolul principal. Si vor exista, nu ma indoiesc, campanii subtile facute de agentii tocmai in sensul asta”, conchide optimist, Eugen Suman.