Daca ei au premiantii lor, de ce sa nu avem si noi premiantii nostri? S-ar putea afirma ca la noi a considera ca un premiu literar national sau international drept o marca este inca o forma fara fond. Pentru ca la noi, intr-o mai mica masura, faptul ca o carte este recompensata cu un premiu valoros determina vanzari spectaculoase ale acelei carti sau ale cartilor urmatoare ale autorului respectiv. Abia daca determina o usoara crestere de tiraj sau trezeste interesul vreunei edituri mai receptive si cu un marketing mai evoluat de a reedita cartea autorului premiat. Se pot invoca multe motive, cel mai comun fiind cel al dramaticei scaderi a interesului romanului pentru lectura. Sa fie occidentalul ori chiar americanul de mijloc mai dornic de experiente livresti? Ori este si aici vorba despre o proasta gestiune a cartii ca produs de piata (idee considerata inca de multi un sacrilegiu). Ori nu ne putem inca desprinde de bizara mentalitate ca omul de litere, creatorul de literatura, trebuie sa fie neaparat un fel de "starving artist", mereu demn de mila si chiar putin nebun. Nu putem justifica aceasta situatie nici prin nivelul de trai scazut al romanilor, din moment ce se stie ca se cheltuieste mult prin hypermarketuri, prin magazinele din strainatate, pe vacante exotice si nu neaparat pe carti. Nici macar pe carti premiate.

DUPA PREMIERE.

In Franta, faptul ca un autor primeste un premiu prestigios cum ar fi Femina, rival al mult mai cunoscutului Goncourt, determina vanzari ale cartii sale de aproximativ 80.000-100.000 de exemplare. Dar decernarea premiului este urmata de o puternica activitate promotionala prin toate mijloacele mass-media. De asemenea, festivitatea de premiere este fastuoasa, sporind si pe aceasta cale prestigiul autorului. Premiul este o marca si este sustinut cu mijloacele de promovare a unei marci. Oare "Harry Potter" ar mai fi avut atata succes daca nu i s-ar fi facut o publicitate sustinuta? Tot in Franta, Laurent Gaud..., care primeste in 2004 Premiul Goncourt, isi vede cartea, care la inceput avea un tiraj confidential, ajungand una din cele mai bine vandute carti ale anului. Iata opinia Lidiei Bodea, director editorial la Polirom: "Cine era Andrei Makine pana la «Testamentul francez?»". Abia acest al patrulea roman al sau obtine cele mai importante premii literare decernate in Franta (Goncourt, Medicis si Goncourt de lyc...ens). Rezultatul: sute de mii de exemplare vandute, traduceri in peste 30 de limbi, intr-un cuvant, consacrarea.

Si formula, sigur, cu nuantele particulare ce tin de destinul fiecarui autor, o regasim si in alte situatii (Ludmila Ulitskaia, Amos Oz, Dai Sijie). Cum stau lucrurile pe piata romaneasca? Catalina Manolache, de la Editura Curtea Veche, afirma: "Din pacate, piata romaneasca de carte nu este atat de sensibila la premiile de recunoastere internationala precum cea occidentala. Chiar daca in Romania s-au publicat si se publica in continuare titluri premiate si autori laureati ai Premiului Nobel, volumele respective nu sunt nici pe departe niste best-selleruri. Aceeasi reactie se constata si in cazul premiilor nationale – nici acestea nu influenteaza vanzarea unui anumit titlu sau autor. Pe piata occidentala, acordarea unui premiu a facut dintr-un titlu un best-seller peste noapte, iar volumul respectiv se mentine in top timp de cateva luni". Lidia Bodea considera si ea ca "publicul cititor din Romania isi ritmeaza comportamentul de lectura in functie de alte criterii".

PROMOVAREA.

Cauza interesului scazut este, desigur, slaba promovare a acestor titluri, faptul ca de cele mai multe ori informatia privind premiul primit este extrem de "discreta" (strecurata in prefata sau in scurta prezentare de pe ultima coperta sau, in cel mai bun caz, inscrisa pe banderola atasata volumului. La targurile de carte promovarea este sustinuta si prin afise sau pliante, dar suportul scris este totusi insuficient. "Pentru vanzari «spectaculoase», e nevoie de premieri... «spectaculoase». Nu spun ca trebuie copiat pur si simplu modelul decernarii Oscarurilor. Totusi, sigur e ca tot fastul acela isi are in buna masura acoperirea in numar de spectatori, sali arhipline, incasari de miliarde. Un premiu are impact real numai daca vestea acordarii lui ajunge la public, la cititori in sens larg, nu doar la cei avizati, «profesionistii» lecturii.

Procedeele clasice (banderola, textul de pe coperta I sau a IV-a, casetele publicitare, afisele) folosite de editura reprezinta numai un element (si foarte static) in regia necesara unui astfel de spectacol", considera Lidia Bodea. Totusi, exista si la noi situatii cand, printr-o buna promovare, o carte premiata poate deveni best-seller. Astfel, dupa primirea Nobelului pentru literatura, Elfriede Jelinek, tradusa in Biblioteca Polirom cu "Pianista", "a ajuns in topul vanzarilor imediat dupa aparitie si se mentine pe pozitie de patru luni. Publicata la doar cateva saptamani dupa primirea Premiului Nobel, cartea si-a castigat rapid cititorii si deci statutul de bestseller".

INITIATIVE.

Citeste si:

Festivalul de Literatura de la Neptun ii promoveaza in Romania pe autorii detinatori ai unor premii internationale pentru literatura, unii de mai multe ori nominalizati la Nobel (Ismail Kadare, Amos Oz, Lobo Antunes). In acelasi timp, promoveaza autorii romani, in contextul valorilor literaturii universale constituindu-se intr-un lobby serios pentru Romania. In ultimii ani, un instrument special de constructie a notorietatii cartilor l-au reprezentat librariile care au reusit sa construiasca si sa ofere cititorilor experiente deosebite care au nuantat si au imbogatit actul de cumparare. Sunt de mentionat librariile Noi, Humanitas si Carturesti.

Concluzia: o schimbare de mentalitate si o dinamizare sunt absolut necesare si pe piata romaneasca de carte, pentru ca volume recunoscute cu premii internationale sa nu se acopere de praf undeva pe un raft oarecare al unei librarii in care pasii cititorului rasuna din ce in ce mai rar.

CONSTATARE

"Din pacate, piata romaneasca de carte nu este atat de sensibila la premiile de recunoastere internationala precum cea occidentala" - Catalina Manolache editor Curtea Veche

NOTORIETATE

"Un premiu are impact real numai daca vestea acordarii lui ajunge la public, la cititori in sens larg, nu doar la cei avizati, «profesionistii» lecturii"

PROMOVARE

"Pentru vanzari «spectaculoase» este nevoie de premieri «spectaculoase». Procedeele clasice folosite de edituri reprezinta numai un element in regia necesara unui astfel de spectacol" - Lidia Bodea, director editorial Polirom