Uniunea Generala a Industri asilor din Romania (UGIR-1903) vrea sa creeze un nou brand pentru produsele autohtone. Noua marca va fi stabilita insa de jurnalistii romani, care vor trebui sa decida sub ce identitate pot fi vandute mai bine marfurile romanesti, in cadrul concursului "Un brand pentru Romania", lansat de catre UGIR-1903. "Ne adresam sursei de promovare a ideii in sine", a spus, ieri, Stelian Dorobantu, directorul general al UGIR-1903.

Si aceasta dupa ce programul "Fabricat in Romania", lansat cu surle si trambite in 2001 de catre fosta guvernare, n-a reusit sa-i faca pe romani sa cumpere produsele autohtone si a dat faliment. "Programul trebuia sa porneasca de la noi, firmele producatoare, si nu sa fie impus din exterior. Initiativa guvernului ar fi trebuit sa tina cont de problemele noastre. A mirosit un pic a afacere", explica Stelian Dorobantu.

Pe urmele programului "Fabricat in Romania"

Exista totusi riscul ca initiativa lansata de industriasii romani sa fie asociata cu defunctul program "Fabricat in Romania". "Reluam totul de la zero, obligati de viata", spune directorul general al UGIR-1903. Concret, noul program prevede infiintarea de magazine in fiecare judet, in care vor putea fi comercializate produsele autohtone, sub noul brand. Banii necesari derularii programului vor fi asigurati printr-un parteneriat cu Banca Comerciala Romana, oferta de colaborare fiind deja facuta de catre industriasi.

Initiativa UGIR-1903 face parte dintr-un program mai amplu, care are in vedere promovarea marcilor romanesti, atat pe piata interna, cat si pe cea externa. Pana la cucerirea pietelor externe, firmele romanesti trebuie insa sa recastige procentele pierdute din piata interna. "90% din exporturile romanesti in Uniunea Europeana sunt materii prime, semifabricate si produse realizate in lohn. In acelasi timp, in fiecare an, industriasii romani pierd aproximativ 5% din piata interna", spune Stelian Dorobantu. Totodata, pentru promovarea brandurilor romanesti, industri-asii romani propun luarea unor masuri privind reducerea cu 50% a procesului de inregistrare a marcilor in Romania, precum si subventionarea cu 80% a cheltuielilor pentru certificarile de calitate necesare.

2.500 de lei grei, ideea castigatoare

Pana atunci, trebuie gasit brandul care sa dea identitate produselor romanesti. Jurnalistii din intrega tara vor putea sa se intreaca in idei de brand pana pe 20 mai, data la care se trage linia. Premiul cel mare se ridica la valoarea de 25 milioane lei vechi (2.500 lei noi), bani cu care va fi cumparata ideea cea mai buna.