Asta insa, inseamna “sa ai obiective clare, masurabile si strategia potrivita pentru atingerea lor. Sa stii in primul rand ce vrei sa obtii si de la cine. Cred ca PR de calitate poate fi si un subiect inteligent 'vandut' unui jurnalist, subiect care se concretizeaza intr-un material capabil sa trimita mesajul catre publicul care te intereseaza. Chiar o brosura bine facuta, care este citita de oamenii potriviti, denota PR de calitate”, a precizat pentru Wall-Street Ioana Manoiu, PR director la GMP, agentie care anul trecut a castigat premiul de “Agentia de PR a anului”, in cadrul Romanian PR Awards.

GMP, care a avut in 2006 o cifra de afaceri de 8.9 milioane euro, comunica pe partea de PR pentru companii din domeniile FMCG, retail, farma, auto, media, financiar si IT&C. Dupa ce un departament de public relations dintr-o agentie de publicitate demonstreaza ca poate promova campanii in urma carora castiga unul dintre cele mai importante premii din zona de public relations, planurile viitoare sunt de la sine intelese. “Obiectivul nostru este sa devenim agentie de PR, cu tot ce presupune acest lucru: specializari noi, servicii noi”.

Ca si orice alta “materie” noua in Romania, relatiile publice sunt inca in faza de experiment, insa experimentele sunt de bun augur. De la clasicul PR, cunoscut de multi doar prin intermediul comunicatelor de presa, “publicatiile online, editiile online ale ziarelor, blog-urile, forumurile, site-urile, toate au devenit mijloace de comunicare pe care le poti folosi intr-o campanie PR”, spune reprezentanta GMP.

Citeste si:

Agentiile de PR sunt insa considerate, cu mici exceptii, un Cerber la poarta unei institutii, asta pentru ca in comunicarea cu presa, specialistii in relatii publice pot ingreuna uneori accesul la informatie, fiind perceputi ca un filtru in plus pana la informatie. Invocata ca deficit in relatia cu presa, este cantitatea mare de informatii care nu tin de domeniul de activitate al jurnalistului. Ioana Manoiu recunoaste ca “de prea multe ori obiectivul este media coverage cu orice pret, fara sa se ia in considerare unde avem nevoie sa apara sau cu ce ramane cel care citeste articolul”.

Pentru o mai buna pregatire, si implicit rezultate mai bune, investitia in departamentele de PR trebuie sa fie consistenta, e depinzand insa de domeniul de activitate pentru care se desfasoara campania. “Exista domenii in care comunicarea este primordiala si unde bugetele anuale de PR sunt de cateva sute de mii de euro. Importatorii auto, cu multe lansari anuale, companiile farmaceutice cu programe complexe de CSR sau companiile din telecom au departamente mai mari de comunicare si evident bugete semnificative. O companie al carei domeniu de activitate este B2B poate cheltui doar cateva mii pe an”, mai spune Ioana Manoiu.

Anul 2006 a fost un an important pentru GMP, mai ales prin prisma premiilor obtinute. Romanian PR Awards a adus departamentului de public relations al agentiei, cel mai important premiu al anului, pe acest sector. A fost pentru prima data in istoria Romanian PR Awards cand s-a acordat un astfel de premiu. Agentia a convins juriul cu rezultatele celor sase campanii de PR inscrise in competitie, campanii implemetate in ultimul an, pentru clientii Unilever, Gabriel Rosia Montana, DTH Television Group (BOOM) si Itsy Bitsy FM, au meritat premiul cel mare. Pe langa aceasta distinctie, agentia a primit si un premiu special pentru pionierat, pentru campania de lansare a radio-ului pentru copii, Itsy Bitsy FM.