Mereu fac acest exercitiu de a ma pune in locul celui cu care vorbesc pentru a intelege cum este lumea din perspectiva aceea. Este clar ca o corporatie are ca scop principal profitul economic si e normal sa faca acest lucru. Insa, responsabilitatea sociala este profitabila in special din punctul de vedere al interactiunii cu potentialii clienti.

Inseamna a identifica cele mai importante aspecte din existenta publicului tinta si a veni cu solutii relevante pentru rezolvarea lor. Cel mai simplu mod este de a identifica parteneri cu care se pot dezvolta proiecte specifice, adaptate la nevoile oamenilor carora se adreseaza un proiect de CSR, caci o companie nu are cum sa inteleaga ce trebuie facut exact, din moment ce activitatea sa este in cu totul alt domeniu. E un principiu evident de branding care spune sa faci putine si bune decat multe si prost facute.

De exemplu, noi ca organizatie, lucram cu tineri intre 15 si 25 de ani, varsta la care un om isi cristalizeaza setul de valori definindu-si personalitatea, aceasta fiind varsta la care a face ceva relevant si diferit pentru un om este cu adevarat memorabil. Importante pentru un tanar sunt anumite zone care au legatura cu viata sa; interactionand zi de zi cu publicul nostru tinta am identificat patru zone pe care le consideram cele mai importante: educatie, muzica, sport si cultura urbana. E genul de preocupare full-time pe care o companie nu are cum sa si-l permita si e normal acest lucru.

Principiul este simplu, insa este de mult ori ineficient aplicat atunci cand o companie are ambitia de a dezvolta proiecte singura! Din pacate, de cele mai multe ori, este de inteles lipsa de incredere intr-o societate civila, care, nu de putine ori, a demonstrat lipsa de seriozitate, dandu-le companiilor toate motivele sa nu aiba incredere in dezvoltarea parteneriatelor.

Dar, ca in toate domenile, lucrurile au inceput sa se transforme si in zona aceasta. Insa, cum recunosti acele organizatii cu care merita sa lucrezi?

Despre organizatii din interior

Lucrand foarte mult cu organizatii, atat din mediul privat cat si din cel public, am ajuns sa inteleg ca cele mai solide si relevante relatii se formeaza atunci cand exista incredere.

Daca as fi pus in postura de a alege in cine sa am incredere, m-as uita la urmatoarele lucruri:

1. Pasiunea

Desi este greu de evaluat si cuantificat, cred ca pasiunea pe care reprezentantii unei organizatii o au fata de munca lor spune multe despre acea structura. Lucrul asta se simte in felul in care cineva vorbeste si pune problema si se vede in sclipirea din ochi; sau cel putin in interactiunile pe care le-am avut pana acum, am simtit cand cineva investea pasiune. Si, de aceea, cred foarte tare ca acesta este elementul diferentiator numarul 1!

2. Viziunea

Dupa ce ati trecut de etapa inteligentei emotionale, e important sa va uitati la chestiunile pragmatice.

Citeste si:

Are organizatia o viziune pe termen lung? Poate sa spuna unde se vede in 3, 5 ani de acum? Mi se pare esential sa existe o astfel de strategie si sa fie un argument foarte important in alegerea partenerilor. Pentru ca este clar ca cei ce vor reusi sunt cei care vor sa faca ceva sa se intample azi, maine si pe viitor!

3. Credibilitatea

Daca o organizatie are o viziune puternica, inseamna ca deja a reusit sa convinga o serie de organizatii, entitati sau indivizi sa i se alature si sa ii devina parteneri. La evaluarea unei organizatii, mi se pare foarte relevant sa fie luat in considerare si aspectul “cu cine a mai lucrat”; iar cu cat parteneriatele sunt mai importante si de durata, cu atat este o organizatie mai credibila si mai puternica.

4. Proiectele

Eu m-as uita foarte atent la felul in care o organizatie creaza proiecte. Convingerea mea este ca proiectele generate de acele organizatii, care trec de punctele enumerate mai sus, sunt bine gandite. Intelegerea problemei din perspectiva publicului tinta si a celor care pot veni cu o solutie sunt fundamentale pentru a genera proiecte ce vin sa rezolve o problema reala intr-un mod inovativ si in interesul publicurilor implicate.

5. Ce facem dupa?

Cred ca, la fel de important, este ceea ce se intampla dupa implementarea unui proiect. Acele organizatii care produc rapoarte de evaluare si care vin cu solutii ce dureaza mai mult decat cateva zile sunt organizatiile care intr-adevar au un viitor si cu care merita sa te asociezi.

Partea cea mai buna este ca au aparut acele organizatii care au o viziune pe termen lung care izvoraste din pasiunea unor oameni si se dovedeste relevanta pentru intreaga societate. Organizatii ca Asociatia Salvati Delta Dunarii - Academia Catavencu, Asociatia OvidiuROM, Asociatia pentru Comunicare Ethos, Fundatia CODECS pentru Leadership, Asociatia Ecumest si multe alte astfel de organizatii sunt acele exemple care dovedesc ca exista schimbare benefica si in domeniul nostru.

# # #

Articol realizat de Razvan Crisan, Directorul Executiv al ORICUM, pentru www.responsabilitatesociala.ro.

www.responsabilitatesociala.ro este un un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza. Programul este realizat de agentia Selenis si este sustinut de Wall Street.ro. Partenerii www.responsabilitatesociala.ro sunt BRD Groupe Societe Generale, Orange Romania, JTI Romania, Europa FM si Comunicatedepresa.ro.