Sa schitam putin tabloul general: NBC Universal, parte a grupului General Electric dadea semne pana joia trecuta ca ar vrea sa cumpere Dow Jones, in parteneriat cu Pearson, editorul publicatiei The Financial Times. Alt potential partener pentru NBC era Hearst, grup care detine revista Smart Money in parteneriat cu Dow Jones si o serie de canale prin cablu, impreuna cu NBC.

Insa principalul contraofertant pentru General Electric, Pearson si Hearst este magnatul Rupert Murdoch, cu ale lui cinci miliarde de dolari oferite pentru preluarea Dow Jones. In acelasi timp, miliardarul australian ofera site-ul de comunitati virtuale MySpace in schimbul a 25% din gigantul Yahoo. Pe de alta parte, News Corporation – trustul lui Murdoch, colaboreaza cu NBC intr-un proiect inovator legat de videoclipurile online.

Un peisaj alambicat, pe care specialistii il explica printr-un singur termen: “keiretsu”, o tendinta care a influentat puternic mass-media in trecut, s-a estompat pentru o perioada si a revenit acum in forta. Ideea din spatele conceptului de keiretsu, originar din Japonia, este ca marile companii, cu interese care se intersecteaza in industrii invecinate, pot sa-si uneasca fortele intr-un domeniu, in timp ce concureaza agresiv intr-un altul. Daca analizam putin transformarile care au loc la nivel mondial in mass-media, este de inteles de ce diverse companii, necongruente, in principiu, isi cauta una alteia sprijinul.

Unul din motivele pentru care marile trusturi cauta sprijin reciproc este, pur si simplu, instinctul de autoconservare. Acesta este si cazul Pearson – General Electric. Pearson constientizeaza faptul ca primul lucru pe care il va face Murdoch dupa preluarea Wall Street Journal va fi sa se intoarca impotriva mai-micului Financial Times, pentru a-l scoate din peisajul publicatiilor financiare.

Mai putin clar este motivul care animeaza NBC sa se arunce in lupta pentr Dow Jones. Postul CNBC al trustului NBC Universal colaboreaza cu Wall Street Journal, prin faptul ca reporterii ziarului apar si pe postul de televiziune prin cablu. Insa nu se stie exact cat de daunatoare ar fi pentru CNBC incheierea colaborarii cu Wall Street Journal.

Murdoch intentioneaza sa lanseze in aceasta toamna, sub sustinerea brandului Wall Street Journal, un post TV de business – posibil viitor rival pentru NBC. Dar amenintarea nu a fost indeajuns de mare pentru ca General Electric sa finalizeze planul de coalizare cu Microsoft pentru preluarea Dow Jones.

Citeste si:

In cazul gigantului Yahoo, o companie in valoare de 37 de miliarde de dolari, orice numar de permutari pare posibil dupa demisia directorului executiv Terry Semel, chiar daca succesorul sau – cofondatorul Jerry Yang a declarat ca va pastra independenta companiei. Intentia lui Murdoch de a vinde MySpace companiei Yahoo a fost indelung comentata. In opinia analistilor de la RBC Capital Markets o asemenea combinatie l-ar ajuta pe Murdoch sa isi atinga obiectivele keiretsu.

In primul rand, despartirea de MySpace i-ar aduce lui Murdoch un pachet de 25% din actiunile Yahoo, care au o valoare inestimabila, comparativ cu cele 580 de milioane de dolari pe care le-a platit miliardarul in urma cu doi ani pentru site-ul de comunitati virtuale. In al doilea rand, tranzactia ar scoate MySpace de pe listele de afaceri ale News Corp, trimitandu-l in categoria investitiilor in afiliati.

Din punctul de vedere al autoconservarii, vanzarea MySpace l-ar asigura pe Murdoch ca oficialii Yahoo nu vor recurge la achizitionarea Fcebook – rivalul lui MySpace in domeniul comunitatilor virtuale. O varianta ulterioara de asimilare ar fi ca Yahoo/MySpace sa achizitioneze Facebook.

Bineinteles ca finalizarea tranzactiilor Dow Jones si Yahoo nu este o certitudine. Una dintre singurele certitudini de pe piata mediatica globala este ca gigantii Microsoft si Google nu pot fi ignorati. Cu valori de piata estimate la 282, respectiv 164 miliarde de dolari, cele doua companii isi permit sa plateasca sume absurde, ce nu admit concurenta, pentru achizitionarea oricarei institutii mediatice. In acelasi timp, Microsoft si Google isi vand serviciile catre toti rivalii care se tem de influenta lor.

In esenta lor, parteneriatele reprezinta o buna modalitate de a imparti riscurile si de a te lansa in investitii care altfel le-ar fi permise numai jucatorilor de top. Iar in conditiile de instabilitate si imprevizibil ale mediului de afaceri de astazi, e bine sa-ti tii aproape atat prietenii, cat si dusmanii.