Telefoanele mobile au fost adesea folosite pentru a transmite mesaje persuausive in masa. De la banalele anunturi ale operatorilor de telefonie mobila, pana la campaniile de denigrare din perioadele electorale, cateva randuri insirate pe ecranul mobilului pot avea efecte considerabile asupra cititorilor. Publicitatea pe telefonul mobil este mai "personala", ti se adreseaza direct, patrunzand in spatiul personal, printr-un canal tehnologic disponibil exclusiv prietenilor si cunoscutilor.

Analistii industriei sustin insa ca publicitatea pe telefonul mobil este o tehnica buna doar atunci cand emitatorul se asteapta ca mesajul sau mentina sau sa readuca brandul undeva pe radarul consumatorului, nu sa il determine pe acesta sa cumpere un produs sau sa viziteze site-ul companiei.

In SUA, acest tip de publicitate castiga teren, adresandu-se cu precadere tinerei generatii. Potrivit unui studiu citat de The New York Times, tot mai multi retaileri mici si mijlocii trimit mesaje publicitare pe telefonul mobil. Continutul acestora poate fi legat de produsele companiei, de conducerea ei, sau pur si simplu intrebari fara legatura directa cu publicitarul, in genul: "Pe care Kelly o preferati, pe cea din «Beverly Hills» sau pe cea din «Salvati de clopotel»"? Intrebarile pot fi amuzante, copilaresti sau chiar stupide. Ideea este sa il amuzi pe consumator si sa ii atragi simpatia, pentru ca acesta sa asocieze starea de bine cu numele, chiar si cvasinecunoscut, al companiei tale.

Un pas in plus spre fidelizare este sa ii cer clientului sa iti raspunda la SMS, promitandu-i puncte de loialitate sau reduceri la diferite produse. Promotiunea prin intermediul mobilului este de asemenea destul de raspandita in randul retailerilor din Statele Unite. Patronii magazinelor isi expun ofertele promotionale nu numai in punctul de vanzare sau pe media clasice, ci si pe celularele clientilor din baza lor de date.

Concurenta din telecom si, implicit, scaderea preturilor la serviciile de telefonie mobila fac ca aceasta forma de publicitate sa devina tot mai convenabila, atat pentru publicitari, cat si pentru clienti.

Citeste si:

Dintre cei aproximativ 230 de milioane de americani care detin telefoane mobile, doar jumatate utilizeaza serviciul pentru mesaje scrise, in timp ce 32 de milioane le folosesc pentru a naviga pe Web, potrivit datelor emise de firma de consultanta pe Internet, Sterling Market Intelligence.

In timp ce companiile din comertul online nu se grabesc cu implementarea noului tip de publicitate, unii dintre cei mai mari comercianti offline, cum ar fi Coca-Cola, Visa sau American Express au adoptat deja o pozitie de marketing agresiva. Principala diferenta intre cele doua tipuri de comercianti este ca primii urmaresc ca clientul sa le acceseze site-ul si sa le comande produsele, pe cand cei din urma vor doar sa reimprospateze imaginea brandului in mintea consumatorului, pentru atunci cand acesta se va afla in fata raftului.

Ultimele inovatii tehnologice sunt si ele un factor care va contribui la dezvoltarea publicitatii pe telefonul mobil. Noul iPhone deschide calea spre o prezentare publicitara profesionista, chiar si pe "al treilea ecran". "Nici nu putem estima in ce mod va schimba iPhone-ul comportamentul consumatorilor. Vom urmari procesul indeaproape", a declarat William Strauss, director executiv al companiei Provide Commerce. Un singur aspect este acceptat in unanimitate de catre specialistii industriei: publicitatea prin SMS se va dezvolta extrem de rapid, intr-un ritm de cateva ori mai mare decat cel al dezvoltarii Internetului.

Si in Romania, publicitatea pe mobil se afla in plina dezvoltare. Potrivit declaratiilor facute de reprezentantii agentiei de media Initiative, anunturile publicitare prin SMS se afla in crestere, mai ales in randul companiilor care au ca public-tinta tinerii. Cu toate acestea, date exacte nu au putut fi colectate pana in prezent.