Legea achizitiilor publice a fost modificata si completata printr-o Ordnanta de Urgenta, aprobata saptamana trecuta de Guvern. Asfel, contractele de publicitate media incheiate cu institutii publice, regii autonome sau societati nationale vor stipula accesul publicului la informatii privind destinatarii finali ai fondurilor, orice persoana avand dreptul sa sesizeze Curtea de Conturi asupra unor eventuale nereguli.

"Actul normativ asigura respectarea principiilor de transparenta, corectitudine si eficienta a utilizarii fondurilor publice. Prin aceasta modificare, Guvernul doreste sa asigure si creeze un cadru care sa previna situtii in care o putere, indiferent care este ea, controleaza presa prin bani publici", a precizat, ieri, purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu. Ea a precizat ca, in trecut, puterea politica a controlat presa prin banii publici, fapt mentionat si in raportul din toamna trecuta a Comisiei Europene.

www.publicitatepublica.ro.

Actul normativ prevede crearea unei categorii speciale de achizitie publica, respectiv contractul de publicitate media, definit explicit ca un contract de achizitie publica de servicii, ce are ca obiect creatia, productia si/sau difuzarea de reclama sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa scrise, radio-TV sau electronice.

Toate anunturile privind contractele de publicitate publica mai mari de 2000 de euro vor fi afisate pe site-ul guvernamental: www.publicitatepublica.ro. Autoritatea contractanta va avea obligatia de a publica invitatia de participare, anuntul de participare sau un anunt referitor la procedura de derulare a contractului si pe site-ul de Internet propriu. Sistemul informatic de utilitate publica va deveni operational in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a OU. Pana atunci, autoritatile au obligatia de a respecta procedura de transparenta prevazuta pe site-ul propriu. Anunturile vor contine obligatoriu si criteriile de evaluare a ofertelor institutiilor de media interesate si algoritmul de calcul folosit la evaluare. In plus, se va publica un referat de oportunitate prin care sa se justifice ratiunea achizitiei publice, impactul vizat.

Citeste si:

Tot pe site trebuie sa fie precizat setul de criterii de evaluare a rezultatului obtinut. Dupa terminarea procedurii de achizitie, autoritatea contractanta are obligatia sa publice anuntul de atribuire a contractului, in termen de 30 de zile de la incheierea acestuia, anuntand castigatorii. Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de publicitate media in mai multe contracte distincte cu valoare mai mica, in scopul de a evita aplicarea procedurilor de transparenta. Contractele de publicitate media incheiate trebuie sa cuprinda prevederi privind accesul publicului la informatii privind destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a acestor fonduri, sumele aferente fiecarui beneficiar final si termenele de executare a prevederilor contractuale.

In cazul existentei unui intermediar (agentie de publicitate), autoritatea are obligatia de colecta respectivele informatii. Dosarul de achizitie publica pentru contracte de publicitate media este informatie publica si poate fi solicitat conform procedurilor din legea liberului acces la informatiile de interes public. In cazul contractelor de publicitate media este obligatorie mentionarea denumirii autoritatii/ autoritatilor contractante in cadrul materialului publicitar. Autoritatea contractanta va avea obligatia, prevazuta in contractul de achizitie publica, de a detine informatii actualizate cu privire la derularea contractului.

Nerespectarea prevederilor referitoare la atribuirea transparenta a contractelor de publicitate media este sanctionata cu amenda de la 30 la 75 de milioane de lei. De asemenea, orice persoana poate sesiza Curtea de Conturi si Ministerul Finantelor Publice cu privire la incalcarea prevederilor legii in atribuirea contractelor de publicitate media.