O veste uluitoare a fulgerat industria de publicitate saptamana trecuta: Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti nu mai sunt presedinte al grupului de comunicare Ogilvy, respectiv directorul operatiunilor WPP in Romania.

Zvonurile au explodat: ba ca au fost demisi in urma unui audit Ogilvy Londra, ba ca si-au dat demisia, ba ca s-a sesizat Parchetul, date fiind conturile de publicitate guvernamentala ale grupului Ogilvy, ce aduna firmele Ogilvy& Mather (publicitate), Ogilvy PR, Mindshare (media), Media Insight (media), Maximize Communication (btl). Pana la inchiderea editiei Capital, grupul Ogilvy nu a facut nici o declaratie oficiala. De asemenea, Mihaela Nicola a refuzat sa comenteze situatia echipei manageriale. Cert este, totusi, ca Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti nu se vor mai ocupa de companiile pe care le-au condus timp de zece ani.

In lipsa unor date oficiale legate de motivele acestor schimbari, pe piata de publicitate circula mai multe ipoteze neconfirmate, fie legate strict de business, fie corelate cu lumea politica. Astfel, potrivit unor surse, Ogilvy Romania nu si-ar fi indeplinit obiectivele de afaceri, si ca atare cei doi au fost demisi. Pe de alta parte, se spune ca secretomania in ce priveste relatiile de afaceri ar fi contat in decizia "centrului". Cat priveste zvonistica politica, si aceasta ar avea doua aspecte: primul - reteaua WPP a fost nemultumita de asocierea numelui Ogilvy de o anumita formatiune politica (PSD), al doilea - derularea si finantarea campaniei de media a PSD prin Ogilvy. Tot la stadiul de zvon este si informatia ca, anul trecut, prin grupul Ogilvy s-au rulat aproximativ 50 de milioane USD. Acestea au fost speculatiile care fac deliciul "peluzei" din publicitate.

Ignorand valurile de speculatii, cateva lucruri sunt foarte clare. Grupul Ogilvy este recunoscut pe piata drept cel mai important jucator in domeniul media, cu clienti puternici precum Unilever, BAT, Gilette sau Zapp, dar si cu conturi guvernamentale: AVAS, Ministerul Turismului. Totusi, cea mai importanta companie media din grup, Mindshare, nu figureaza cu bilantul depus nici in 2002, nici in 2003! Conform site-ului Ministerului de Finante, ultimul bilant este cel din 2001. Ogilvy si-a castigat si faima de agentie abonata la bugetele diferitelor institutii ale statului. Anul trecut, printre altele, Ogilvy a castigat bugetul pentru o campanie a Ministerului Turismului, cu o licitatie discutabila la care cinci din cei sase participanti erau agentii din familia Ogilvy Romania.

Citeste si:

Desi presa a speculat implicarea Mihaelei Nicola in campania PSD, in calitate de consilier al lui Adrian Nastase, cert este ca parte din bugetul de media al campaniei electorale PSD s-a derulat prin compania Maximize Communication, parte a grupului Ogilvy. Pana acum un an si jumatate, Maximize era condusa de Lavinia Mihailescu, fiica lui Serban Mihailescu, secretar general al fostului guvern Nastase. Indiferent de motive, plecarea celor doi manageri va avea cu siguranta efecte asupra grupului, intr-un moment in care pe piata se fac bugetele de media. Este posibil ca anumiti oameni sa-i urmeze, subtiind echipa. La fel de posibila este si o reactie negativa a clientilor, foarte sensibili la cutremure in top-management.

Principalele firme ale Grupului Ogilvy

Ogilvy&Mather - asociati Crystal Palace Holdings (Olanda) - 99% si WWP Group (Marea Britanie) - 1%. Compania a avut in 2003 o cifra de afaceri (conform Ministerului Finantelor) de 5,2 milioane USD si un profit net doar de 43.000 USD.
Mindshare Media - asociat unic Berkeley Square Holding (Olanda). Ultimul bilant depus este din 2001: Cifra de afaceri: 20,3 milioane USD. Profit net: 320.000 USD.
Media Insight - asociati Berkeley Square Holding (99,5%), WPP Group (0,5%). Cifra de afaceri 2003: 7 milioane USD. Profit net: 156.000 USD.
Maximize Communication - Cifra de afaceri 2003 - 1,4 milioane USD. Profit net: 121.000 USD.
Ogilvy PR: Cifra de afaceri 2003 - 1,4 milioane USD. Profit net: 6.800 USD.