Katz, un new-yorkez de 32 de ani, este doar unul dintre sutele de soferi americani care au semnat contracte cu diferite companii in urma carora si-au acoperit in totalitate masina cu diferite mesaje publicitare, contra sumei de aproximativ 800 de dolari pe luna. Aceste oferte au devenit atat de populare incat proprietarii de automobile sunt dispusi sa-si limiteze spatiul in care circula cu masina, respectand un anumit traseu in timp ce se afla la volan.

In pofida acestor restrictii, perspectiva obtinerii unei masini gratis doar cu conditia de a accepta ca aceasta sa fie un mijloc de promovare a imaginii unei companii este una foarte atractiva pentru conducatorii auto precum Katz. “Unul dintre prietenii mei a citit undeva ca o companie ar da masini gratis doar ca sa le transforme in adevarate panouri publicitare pe roti”, poveteste incantat Katz.

Acest gen de publicitate neconventionala a debutat in anul 1993, cand PepsiCo a cumparat drepturile de a imprima logo-ul sau pe sase autobuze din orasul Seattle. Insa, ideea unei astfel modalitati de a face publicitate nu se limiteaza la teritoriul Statelor Unite ale Americii. In Germania si in Austria o companie pe nume LaudaMotion, infiintata de insusi fostul pilot de Formula 1 Niki Lauda, opereaza pe sistemul unui model de afaceri asemanator. Clientilor li se inchiriaza, pentru o suma de 1-1,37 de euro pe zi, autoturisme mici, precum Smart, daca accepta ca masina sa poarte diverse mesaje publicitare. Reprezentantii LaudaMotion au declarat ca printre publicitari se afla si McDonald's si Visa.

Un alt exemplu il reprezinta compania de produse farmaceutice Bayer HealthCare, care a pus la dispozitia farmacistilor din cadrul companiei peste 1.000 de autoturisme ale caror rate la cumpararea in leasing sunt foarte convenabile. Singura conditia pe care acestia trebuie sa o accepte este sa accepte sa lipeasca, pe masina, printuri publicitare care promoveaza aspirina Bayer.

Citeste si:

Pe langa toate beneficiile de care beneficiaza cel care accepta sa devina un “ambasador pe roti” al unui anumit brand, exista si unele dezavantaje. Ca de exemplu, conducatorilor auto care isi acopera masinile cu printuri publicitare la produsele Coca-Cola li se interzice, prin contract, sa consume Pepsi atunci cand se afla la volan si sa parcheze in dreptul lanturilor de restaurante unde se serveste exclusiv
aceasta bautura, precum KFC si Pizza Hut.

In ceea ce priveste dezavantajele ce se rasfrang asupra publicitarilor, cea mai importanta este aceea ca este foarte dificil sa masori cu exactitate gradul de expunere pe care il presupune acest tip de publicitate outdoor, deci nu poti sa stii cu exactitate cati oameni au vazut publicitatea respectiva. Soferii sunt selectati de catre publicitar in functie de tipul masinii, numarul de kilometri parcursi, zonele in care se deplaseaza etc.

In Romania, piata publicitatii pe masini este inca la inceput, cu cativa jucatori in partea de vest a tarii. Compania principala care opereaza in Bucuresti este ColantAuto, firma ce vizeaza incasari intre 500.000 si 1.000.000 de euro pe an.