Internetul este unul dintre domeniile in care advertising-ul se manifesta inca foarte liber din punct de vedere legislativ, desi reclamele agresive de tip „pop-up“ si practicile promotionale neloiale sunt prezente la tot pasul. In tarile europene exista organisme de autoreglementare a publicitatii online, al caror scop este cresterea increderii publicului in noile forme de promovare pe media electronice, inclusiv prin asigurarea unei navigari confortabile pe Internet .

Incercarile de a evita problema „banner blindness“ (tendinta vizitatorilor de a ignora bannerele publicitare chiar si atunci cand ele prezinta informatia cautata) i-au determinat pe publicitari sa caute noi metode de reclama pe Internet, dintre care unele s-au dovedit extrem de agresive. Pop-up-urile sunt ferestrele care apar peste ecran si care pot fi interstitiale ori sunt vizibile la o anumita actiune a vizitatorului.

Shoshkeles-urile se situeaza printre cele mai agresive forme de publicitate online. Reclama consta intr-o fereastra animata, insotita de muzica, acoperind o parte a site-ului, fara ca vizitatorul sa fi actionat intr-un mod anume; aceasta este mai degraba un rezultat al programarii. Nu doar ca apare pe mijlocul ecranului si intrerupe navigarea, dar nici nu poate fi inchisa pana la terminarea secventei.

Insa nu doar aceste tipuri de reclame au creat probleme de imagine Internetului. Mousetrapping-ul (capturarea mouse-ului) este una dintre cele mai enervante tehnici de webvertising, care consta in retinerea vizitatorului pe un anumit site, anuland functiile „back“ si chiar „close“. In plus, la fiecare incercare de a parasi site-ul se genereaza pop-up-uri. O serie de tehnici publicitare sunt folosite pentru a face concurenta neloiala competitorilor. Keyword marketingul urmareste promovarea produselor prin cumpararea de cuvinte-cheie des utilizate la motoarele de cautare. Uneori insa, aceste cuvinte sunt marcile concurentilor sau marci celebre. Google are mai multe procese pe rol pentru vanzarea unor astfel de cuvinte-cheie si meta taguri. Cand se tasteaza un astfel de cuvant, apare oferta concurentei. Unii vor sa creeze in acest fel impresia unei legaturi cu firmele proprietare ale marcilor respective, ceea ce reprezinta publicitate inselatoare.

Prevederi internationale

Luna trecuta, Camera de Comert si Industrie Internationala a dat publicitatii noul Ghid privind publicitatea si marketingul prin media electronice.

Citeste si:

Acest organism, la care este afiliata si Camera de Comert si Industrie a Romaniei, are rol de autoreglementare in comert si a elaborat mai multe coduri de publicitate si marketing in toate mediile, care se reflecta in legislatia statelor membre si in codurile organismelor profesionale.

Potrivit regulilor deontologice promovate de noul cod, nu va fi acceptata publicitatea care, prin sunete sau imagini, impiedica navigarea pe Internet, vor fi considerate inacceptabile practicile neloiale cum ar fi publicitatea prezentata ca mesaj de eroare sau link-urile catre site-uri promotionale, ce trebuie sa fie perfect identificabile, spre a nu insela consumatorii.

Initiative de autoreglementare in Romania
Legea publicitatii nr. 148/2000 face referiri la organismele de autoreglementare, stipuland in mod expres ca legea „nu exclude autocontrolul publicitatii de catre organismele de autoreglementare in domeniul publicitatii si nici dreptul persoanelor de a se adresa direct acestor organizatii“. Organismele de control abilitate sa constate si sa sanctioneze contraventiile pot solicita organizatiilor profesionale cu rol de autoreglementare formularea unui punct de vedere de specialitate. Conform acestei legi, autoreglementare inseamna „orice activitate cu caracter voluntar, de elaborare a unor reguli de buna practica in domeniul publicitatii si de control al respectarii acestora de catre reprezentanti ai persoanelor implicate in aceasta activitate, inclusiv ai agentiilor de publicitate si media“.

Agentia de publicitate online AdSpace incearca sa puna bazele unei organizatii care sa reprezinte interesele firmelor implicate in publicitatea online prin implementarea unor standarde si norme de conduita profesionala. Aceasta organizatie urmeaza sa includa proprietarii de site-uri, agentiile de publicitate online, agentiile media, reprezentanti ai autoritatilor care vor monitoriza afisarile, cum ar fi BRAT. „Echipa AdSpace este nemultumita de modul in care sunt organizate si se desfasoara unele evenimente privind publicitatea online din Romania si avem informatii ca si alte companii ne impartasesc parerea. Existenta unor proceduri agreate la nivel de domeniu de majoritatea celor implicati va permite izolarea celor care promoveaza metode subversive de lucru, care pot afecta credibilitatea intregului sector, dar si prevenirea monopolizarii pietei. Companiile contactate de AdSpace au apreciat initiativa si s-au aratat interesate sa se implice in acest proiect. Consideram benefica si cooptarea in organizatie a unei entitati neutre, pentru a facilita o buna comunicare intre parteneri“, ne-a declarat Albert Budica, Marketing and Sales Manager AdSpace.