"Process" in engleza, "processus" in franceza sau pur si simplu "procedeu", sensul este acelasi in orice limba: un mod de a face, o metoda standard ce trebuie asociata in mod constant unui produs, oricare ar fi el.

Pentru a asigura in mod constant calitatea unui produs, pentru a mari viteza de realizare si pentru a diminua costurile de realizare ale respectivului produs, cel care il fabrica trebuie sa aiba mereu in vedere, inca din faza de proiect, notiunea de "process". Daca in activitatile industriale cuplul "produs-process" este relativ echilibrat (ceea ce nu exclude in multe cazuri existenta unor costuri suplimentare generate de aproximatia cu care a fost definit produsul si deci metodele de realizare ale acestuia), in activitatile legate de servicii economia romaneasca este inca focalizata in principal pe produs, neglijind importanta "process"-ului, a unui mod de realizare riguros si "robust".

Intreprinderile care castiga bani sunt cele care au asimilat necesitatea absoluta a identificarii unui "mod constant de a face" in functie de natura produsului (serviciului) pe care vor sa-l vanda sau de care sunt responsabile. Aceasta necesitate este primordiala pentru orice "tip" de produs, fie ca este vorba de o creatie publicitara pentru o marca, de o autorizatie ce trebuie data in mod repetat de catre o administratie sau de punerea la dispozitie a unui formular de impozit, pentru a nu cita decat cateva exemple.

Unui produs (o creatie publicitara, o autorizatie, o reparatie de robinet, instalarea unei prize suplimentare, servirea unei cine intr-un restaurant, crearea unei imagini pozitive a Romaniei in strainatate etc.), trebuie sa-i corespunda un demers sistematizat focalizat pe procesul de realizare si de "comercializare".

A-i vinde unui client un produs, o prestatie, cu "orice pret" sau avand in cap simptomatica expresie "hei rup", fara a identifica in mod clar si precis modurile de realizare corespunzatoare caietului de sarcini este o dovada de neprofesionalism. Ea risca sa duca la un produs (serviciu) nesatisfacator si face din necesara suplete de care trebuie sa dea dovada un furnizor un parametru extrem de costisitor, deci nerentabil pentru acesta.

William Lever, unul dintre fondatorii grupului Unilever, avea obiceiul sa spuna ca "succesul in afaceri consta in a face lucrurile de o maniera cat mai simpla, de a le face in mod regulat si de a nu uita niciodata ca ele, aceste lucruri, trebuie facute". Cu alte cuvinte nu trebuie uitat niciodata ca rigoarea, simplitatea si stabilitatea unui "process", a unui "mod de a face" reprezinta singura reteta (impreuna cu produsul sau cu serviciul in sine) ce garanteaza satisfactia pe termen lung a clientului si prosperitatea in timp a furnizorului, oricare ar fi domeniul de activitate al acestuia. Iata inca una dintre mizele integrarii europene din 2007!