Cel mai cumparat ziar de pe tarabele romanesti este Libertatea, cu un tiraj de 269.752 de exemplare. Tabloidul, apartinand grupului Ringier, a inregistrat o scadere de doar 1.000 de exemplare fata de perioada similara a anului trecut si se afla la o distanta de peste 185.000 de exemplare fata de ocupantul locului al doilea, Jurnalul National. Libertatea s-a mentinut in topul preferintelor romanilor, chiar si dupa ce, in octombrie 2006, Adrian Halpert si-a parasit pozitia de redactor-sef pentru a deveni director editorial la ziarul Averea, al trustului Adevarul Holding.

Cu un tiraj de 84.267 de exemplare, Jurnalul National ocupa locul al doilea la vanzari. Ziarul quality al trustului Intact a inregistrat o scadere de aproximativ 6.000 de exemplare fata de anul 2006, cand vanzarile i-au fost sustinute de o campanie publicitara demarata impreuna cu Dacia Logan. Anul acesta, miscarea de marketing a Jurnalului National a fost vanzarea ziarului de luni alaturi de un CD cu muzica lautareasca. Din 27 septembrie, Jurnalul va introduce un nou supliment cu DVD, care va insoti ziarele de joi.

Locul al treilea este ocupat de Gazeta Sporturilor, cel mai citit cotidian sportiv, cu un tiraj de 71.402 exemplare. Gazeta face si ea parte din grupul Intact, iar tirajul de pe primul semestru s-a situat cu 1.000 de exemplare sub rezultatele de anul trecut. In varianta online, Gazeta Sporturilor este cel mai citit ziar din Romania, cu aproximativ 830.000 de vizitatori pe saptamana.

Un alt ziar sportiv, ProSport, a inregistrat un tiraj de 65.390, in scadere cu peste 11.000 de exemplare fata de primul semestru al lui 2006. Specialistii atribuie scaderea tirajelor unor zvonuri de pe piata, conform carora ziarul, proprietate a grupului Ringier, s-ar intoarce in portofoliul Publimedia al Media Pro. ProSport si-a relansat site-ul in luna august a acestui an.

Citeste si:

Pe locul cinci, cu un tiraj de 62.532 de exemplare, se afla Evenimentul Zilei. Ziarul apartinand lui Ringier a scazut si el cu aproape 10.000 de exemplare fata de anul trecut, cu toate ca a realizat campanii care i-au extins vizibilitatea, cum ar fi “Cele sapte minuni ale Romaniei”.

Urmatoarele pe lista sunt Romania Libera si Ziarul, cu tiraje de 55.119, respectiv 20.161 de exemplare. Ziarul Financiar, parte a Publimedia, a inregistrat un tiraj de 16.539 de exemplare, cu 500 mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Pe langa exemplarele vandute, Ziarul Financiar distribuie gratuit aproximativ 3.000 de copii, ceea ce il duce spre 22.000 de exemplare difuzate. Ziarele Cotidianul, Adevarul, Gandul, Click! si Can-Can nu si-au publicat inca rezultatele.

Scaderea tirajelor pe primul semestru nu a fost indeajuns de puternica pentru a trezi ingrijorarea specialistilor din industrie, insa acestia accentueaza faptul ca vanzarile au fost sustinute de diferite promotii. “ Ceea ce ma ingrijoreaza e mai curand faptul ca aceste cresteri s-au obtinut cu diferite inserturi de felul CD, DVD, carte. Cred ca e o modalitate artificiala de a creste tirajul si veniturile, care roade mai ales prestigiul titlurilor quality. Nu exista legatura directa de continut intre publicatie si insert si daca targetul celor doua se potriveste, e chiar un caz fericit. 2007 e anul in care publicatiile romanesti au devenit un fel de produse multimedia primitive, analoge, care risca sa traga ponoase de la folosirea prea indelungata a unor asemenea plamani artificiali”, a declarat consultantul media Iulian Comanescu, pe blogul sau.

Comanescu a concluzionat ca presa romaneasca din 2007 va fi marcata de prezenta tabloidelor a inserturilor si a unui inceput de reviriment al ziarelor din categoria quality. Toate bazate pe concentrarea proprietatii media in jurul catorva moguli.