Oamenii obisnuiti au zeci de motive pentru care isi pun viata pe tapet in fata camerelor de filmat, iar telespectatorii au alte zeci de motive pentru care ii urmaresc. Televiziunile au un singur motiv pentru care produc emisiuni ce satisfac aceste nevoi: fac bani.

Oricat de controversat, "Surprize, Surprize" este un show care a lansat mode si tendinte. A lansat, practic, genul "ordinary people show", un spectacol cu oameni comuni. Succesul Andreei Marin si al spectacolului ei are la baza apetenta romanilor pentru povesti de acest gen, pentru a urmari dramele altora si pentru a se regasi in ele. Este motivul pentru care si telenovelele au prins atat de bine la noi. Practic, fiecare caz prezentat la "Surprize, surprize" este o telenovela pe scurt. Iar oamenii vin de bunavoie in fata camerelor de filmat pentru a isi povesti viata, dramele, povestile de dragoste, tragediile sau insuccesele. Lumea ii urmareste pentru a isi alimenta curiozitatea si nevoia de povete. Iar televiziunile produc emisiuni de genul "Din Dragoste", "Iarta-ma!", "Monica", "Tradati din dragoste" sau "Kensky Show" pentru ca audienta lor inseamna bani.

Viata lor, un film produs ieftin

Pentru TVR, tot una dintre casele de productie ale lui Valeriu Lazarov, Prime Time World Broadcast, realizeaza emisiunea "Iarta-ma!". Este o productie sub licenta Endemol Enterntainment din Olanda, cei care detin licenta si pentru "Big Brother", un alt succes controversat la noi. Ce-i tine pe telespectatori tintuiti in fata televizorului este ideea ca si lor li s-a intamplat sau li s-ar fi putut intampla asa ceva. "Emisiunea este un reality show ce apeleaza la o idee foarte simpla si al carui succes se datoreaza universalitatii temei aflate in discutie - iertarea", explica directorul de program al emisiunii, Daniel Pitei.

"Scopul declarat al emsiunii este, asa cum reiese si din denumire, de a aduce in fata telespectatorilor cazuri de persoane apropiate - rude, prieteni, vecini, colegi etc. - care, dintr-un motiv sau altul, au rupt legatura pentru o perioada mai lunga sau mai scurta de timp", continua el. Directorul de program marturiseste ca realizatorii emisiunii vor in permanenta sa realizeze o legatura intre subiectul-invitat si audienta. "Le oferim tuturor posibilitatea, la final, de a se identifica intr-o situatie sau alta in care s-au aflat cel putin o data in viata si care i-a marcat emotional", spune el.

Formula e de succes pentru postul tv. Ratingul mediu pentru sezonul in curs este de 11,8%, pe targetul all urban, potrivit casei de vanzari ARBOmedia. Varful de audienta a fost atins in editia din 21 martie, cand ratingul mediu pe emisiune a fost 14%, cu o cota de piata de 28,2%.

Citeste si:

Emisiunea este difuzata lunea, in prime time, perioada din zi cu cea mai mare audienta, de la ora 20 si 15 minute, si dureaza o ora si jumatate. "Iarta-ma!" ocupa 25-30% din prime time-ul TVR, iar incasarile din publicitate ale emisiunii reprezinta 45% din totalul veniturilor obtinute in prime time in zilele in care este difuzata. Principalele posturi tv concurente, asta daca admitem ca postul public intra in concurenta directa cu cele comerciale, prezinta filmele serii, care incep la ora 20, imediat dupa stiri. Audienta facuta de emisiune atrage clienti de publicitate ca Procter & Gamble, Unilever, Henkel, Altex, Coca-Cola, Bunge Romania sau Kraft Foods, unii dintre cei mai mari investitori in publicitate din Romania.

Nu-i de mirare ca nu sunt promovate produse sau servicii premium. Tinta emisiunii sunt pesoanele intre 35 si 55 de ani, cu studii medii. Audienta este formata in majoritate de persoane cu studii primare, 20%, si medii, 14%. Proportia celor cu studii superioare este de doar 4 procente. Persoanele cu varsta intre 55 si 65 de ani alcatuiesc 25% din telespectatori, iar cele intre 45 si 54 - 15%. Noua structura a emisiunii a reusit sa ridice cu doua-trei puncte cota de piata in randul persoanelor intre 25 si 35 de ani, ajungand la 8%.

Tot vedetele fac varful

La Antena 1, doctorul Cristian Andrei prezinta "9595 - te invata ce sa faci". O emisiune produsa de Intact Advertising, casa de productie a Antena 1. Decizia de a produce aceasta emisiune, spun realizatorii, a fost luata dupa ce au studiat atat oferta competitiei, PRO TV, pe acel interval orar, cat si dupa ce au analizat publicul care se gaseste in fata teelvizorului la acea ora. Este vorba de intervalul de "acces prime time", emisiunea este difuzata de luni pana vineri la ora 17:45 si dureaza pana la ora 19. Era nevoie de o emisiune care sa o concureze pe Teo si care, spun producatorii, sa fie pe un gen complementar acesteia. Cum la Teo vedetele si senzationalul fac audienta, era nevoie de un "ordinary people show" care sa ii opuna rezistenta. Acest gen de emisiune are avantajul ca asigura un public fidel. "Din acest punct de vedere, "9595" a fost gandita sa asigure un nivel constant si relativ ridicat de audienta ca lead-in pentru principalul programul informativ al Antenei 1, Observator 19", spun reprezentantii postului.

Totusi, varful de audienta, 7,6% rating si 24,5% cota de piata, a fost atins pe 21 martie, cand in emisiune au fost invitati Nicolae Guta si Sorina. Vedete. Certati, pe cale de a se impaca, au venit la emisiune sa ceara sfatul, sa isi spele rufele in familie sau, de ce nu?, sa se mai promoveze putin. In rest, de cand a inceput emisiunea, din 25 octombrie 2004, audienta medie este de 5% rating si 17,3% cota de piata.

Pentru toate editiile de pana acum, calculat la rate card, emisiunea a adus 2 milioane de euro incasari din publicitate. Veniturile reale sunt cu mult mai mici, penru ca fata de aceste preturi lista se practica reduceri ce pot merge pana la 80%. Producatorii spun ca incasarile din publicitate acopera producerea emisiunii, dar nu sunt cu mult mai mari de atat.

Premii de lux de la Amigo

Pestisorul de aur nu iti mai indeplineste visele. De acum exista Amigo pentru asta. 300 de dolari zilnic, trei excursii pe Coasta de Azur si trei masini Volkswagen Passat Limousine sunt premiile oferite de Amigo in noua sa campanie promotionala "Amigo iti indeplineste dorintele". Desfasurata pana pe 8 iulie, campania le aduce consumatorilor premii in valoare de 133.000 dolari. La promotie participa toate tipurile de cutii Amigo si pliculetele de Amigo Instant si Premium. Mecanismul e simplu: cumparatorii trebuie sa trimita intr-un plic 10 ambalaje Amigo de 1,8 g sau o folie protectoare de aluminiu de la una din cutiile Amigo.

Trei luni la Leo Burnett

In finalul editiei 2005 a Olimpiadelor Comunicarii, agentia de publicitate Leo Burnett Romania a acordat o bursa de trei luni in cadrul Departamentului de Startegie al agentiei unei studente in anul II la Facultatea de comunicare si relatii publice "David Ogilvy". La finalul bursei, cursanta poate fi angajata permanent in cadrul companiei. Raluca-Eugenia Borascu a impresionat juriul condus de Razvan Matasel, Research&Strategic Planning Director la Leo Burnett, si a obtinut locul III la proba "Advertising" in cadrul Olimpiadelor Comunicarii din acest an si locul I la concursul Cannes Predictions, organizat pe site-ul Leo Burnett in 2004.

Publicitate pentru AdŽOr

Mercury Promotions face ATL-ul pentru cel mai important festival de publicitate din Romania, AdŽOr. Agentia a castigat licitatia organizata de RAAA. Conceptul castigator este "Creativitatea la romani" si promoveaza festivalul in care creativitatea publicitarilor romani este recunoscuta si premiata. Campania AdÂ’Or de anul acesta va urmari pe fiecare canal media cate o ipostaza a creativitatii la romani: rime, denumiri sau obiceiuri iesite din comun.