Televiziunile vor fi libere sa-si umfle bugetele cu cata publicitate vor, in limita a 12 minute pe ora si cu atentia indreptata spre consumator, care decide cat de des e hotarat sa suporte pauze publicitare. Alte notiuni noi: “product placement” si “split screen”.

Wall-Street : Care sunt principalele obiective pentru acest mandat de presedintie la CNA?

Rasvan Popescu: In primul rand, modificarile la legislatia romaneasca, ce trebuie adaptata la prevederile noii directive pentru media audiovizuala – directiva pe care o asteptam sa fie adoptata la sfarsitul lui octombrie, la Bruxelles. Directiva aduce o serie de vesti bune pentru televiziuni: in primul rand, o liberalizare si o relaxare a regimului publicitatii, de natura sa aduca mai multe venituri pentru televiziuni. Si aici ma refer la modificarea unor reglementari actuale destul de rigide. Sa nu creada cineva ca va fi mai multa publicitate. Se pastreaza cele 12 minute pe ora, dispare insa limita volumului zilnic de publicitate, care pana in prezent era situata la 20% din timpul de emisie. De asemenea, pastrandu-se cele 12 minute de publicitate, ies in afara anunturile sponsorilor si pozitionarile de produse si servicii in programe, asa-numitul “product placement”, care este pentru prima oara acceptat in Europa. E un concept american, care presupune plasarea de produse in emisiunile de divertisment, in filme si sitcom-uri.

Wall-Street: Ce beneficii aduce asta televiziunilor?

Rasvan Popescu: Este o posibilitate pentru televiziuni sa atraga venituri in plus, pe contracte comerciale la vedere. Se va rezolva problema de pana acum, cand te trezeai cu produse plasate in emisiuni, dar care nu au nici un fel de regim legal acolo si sunt sanctionate ca publicitate mascata.

In plus, dispare regula celor 20 de minute – intervalul minim care trebuie sa desparta doua pauze publicitare, astfel incat decizia privind dinamismul, frecventa si lungimea calupurilor publicitare apartine exclusiv posturilor TV. Comisia Europeana spera ca astfel se va accentua concurenta intre posturi. Va lua nastere o noua relatie de incredere intre televiziuni si proprii telespectatori: acestea trebuie sa aiba grija cat de lungi si dese isi programeaza pauzele publicitare pentru a nu-I irita pe consumator si a nu-I pierde.

O alta noutate este separarea spatiala intre publicitate si continutul editorial, asa-numitul “split screen”, care imparte ecranul in doua: pe o parte emisiunea, pe cealalta reclama. Bineinteles, in limita celor 12 minute intr-o ora. Toate acestea presupun modificarea legislatiei romanesti, iar noi vom oferi expertiza noastra Parlamentului.

Wall-Street : Directiva de care vorbiti isi propune si reglementarea Internetului, dupa cate stiam. Se va implica CNA in monitorizarea Internetului… sau macar in cea a televiziunilor si radiourilor online?

Rasvan Popescu : Da, stiam ca vor sa faca o reglementare care priveste continutul pe Internet. Este insa in lucru si eu, personal, nu cunosc prea multe detalii despre acest subiect. Implementarea ei va diferi de la tara la tara, in Uniunea Europeana. Eu nu tin sa avem atributii in Internet, insa va fi o decizie e Legislativului.

Wall-Street: CNA vrea, printr-un proiect recent demarat, sa monitorizeze si sa sanctioneze nerespectarea limbii romane in audiovizual. Care vor fi efectele acestui demers?

Rasvan Popescu: Am constatat ca are loc o degradare a limbii romane, pe zi ce trece mai puternica. Incercam sa corectam asta si sa monitorizam, cu ajutorul unor profesionisti, toate incalcarile de limba. Colaboram, in cadrul acestui proiect, cu Academia Romana. Noi vom trimite acolo monitorizarile noastre si vom fi validati de Academia Romana, prin Institutul de Lingvistica. Legislatia romana prevede ca radiodifuzorii sa respecte normele ortoepice si ortografice stabilite de Academia Romana. Noi vom sanctiona incalcarea lor prin aplicarea de somatii si amenzi.

Sper doar ca pana la sfarsitul anului, posturile sa devina constiente de rolul lor de a utiliza corect limba romana. Si sper ca vor deveni si mai atenti la oamenii pe care ii aduc in fata publicului.

Wall-Street: Credeti ca se va rari prezenta personajelor “pitoresti” de pe micile ecrane?

Rasvan Popescu: Nu, noi nu putem face asta, nu le putem dicta pe cine sa invite si pe cine nu. Putem doar sa ii sanctionam si atunci ei isi iau singuri masurile necesare.

Wall-Street : Ce actiuni mai deruleaza CNA?

Citeste si:

Rasvan Popescu: Avem un proiect PHARE, in valoare de aproximativ 800.000 de euro, care se afla in etapa de finalizare. Proiectul are ca tinta parintii si se numeste “Nu-ti lasa copilul educat de televizor”. Am fost placut surprinsi deoarece toate posturile importante au marsat la aceasta actiune si difuzeaza spoturile gratuit. Proiectul este o alternativa la actiunile noastre de protejare a copiilor, alta decat clasicele amenzi. Incercam sa constientizam parintii ca nu e bine sa-si lase copiii singuri in fata televizorului, deoarece acesta poate avea influente nocive.

De asemenea, am organizat de curand la Bucuresti o conferinta internationala: “Mass-media si alegerile europarlamentare”, in care am pus fata in fata invitati din tarile care au trecut recent prin acest tip de alegeri, cu parlamentari romani, jurnalisti si radiodifuzori. Incercam sa pregatim terenul cat de bine se poate deoarece pe durata mandatului meu ar urma mai multe randuri de alegeri: europarlamentare, locale, prezidentiale, apoi inca un rand de europarlamentare.

Wall-Street : Ce parere aveti despre hotararea Parlamentului de a reduce mandatul presedintelui CNA de la sase la trei ani ?

Rasvan Popecu: Aceasta este o zona de speculatii, nu stim daca se va intampla. Oricum, ar fi o decizie incoerenta. In principiu, mandatele mai lungi aduc o oarecare siguranta a consiliilor. Ele trec prin mai multe schimbari politice, prin mai multe randuri de alegeri electorale si raman in aceeasi formula. Or, sa vii si sa scurtezi mandatul de la sase la trei ani, inseamna sa faci exact pe dos: sa instabilizezi conducerea si sa o lasi la mana unei majoritati parlamentare. Este o chestie pur si simplu neserioasa, ca la cateva saptamani dupa ce mi s-a incredintat mandatul, sa vii si sa-l reduci de la patru la trei ani. Nu rezolvi nimic prin mandate mai scurte, esti tot timpul la mana factorului politic.

Wall-Street: Exista o modalitate prin care CNA sa iasa de sub influenta politicului?

Rasvan Popescu: Eu sper doar ca proiectul sa fie regandit, sa nu fie votat de catre Senat in formula actuala.

Wall-Street : Va reusi Romania sa treaca in totalitate pe digital pana in 2012 – deadline-ul Uniunii Europene ?

Rasvan Popescu : Pana in 2012 vom functiona in paralel, atat cu licentele in stil clasic, cat si cu programele transmise digital. Avem, in prezent, un program experimental, care se desfasoara in Bucuresti si Sibiu, iar de anul viitor vom demara un studiu de impact, impactul trecerii la digitalizare.
Strategiile privind digitalizarea apartin Ministerului Comunicatiilor si ANRCTI si, sigur, am desemnat si noi niste specialisti in grupul comun de lucru. Vom vedea la ce formula se va ajunge, insa, indiferent de varianta tehnica, in 2012 vom avea cel putin 40 de canale cu acoperire digitala, la nivel national.

Wall-Street : Cum va evolua peisajul audiovizual romanesc in urmatorii ani?

Rasvan Popescu: Tendintele de tabloidizare vor continua. Asta nu ma face fericit deloc, insa CNA poate doar sa se asigure ca abordarea in acest fel sa nu afecteze minorii, sa nu atenteze la demnitatea umana si sa respecte prezumtia de nevinovatie. Sanctiunile legale pe care le vom aplica in audiovizual se vor dubla, asa ca avem instrumente mai puternice pentru a controla aceasta alunecare catre tabloidizare, prin “telejustitie”.

De asemenea, dezvoltarea pietei audiovizuale va continua, deoarece toate aceste noi reglementari privind relaxarea publicitatii vor atrage mai multa publicitate pentru televiziuni. Eu sper ca aceste venituri suplimentare sa fie investite in programe de o mai buna calitate.

Mai mult, se vor inmulti canalele de nisa si se vor diferentia foarte mult intre ele. Vom avea inclusiv posturi dedicate artei culinare. Tendinta de nisa va continua si in planul programelor de stiri. De exemplu, postul public de radio vrea sa lanseze un canal de stiri.

Wall-Street : Cum isi propune CNA sa comunice cu consumatorul de media?

Rasvan Popescu : Comunicarea cu consumatorii de media este foarte importanta pentru noi. Poate primul lucru pe care l-am facut de cand am preluat aceasta functie a fost sa infiintez un birou de relatii cu publicul, care sa atraga reclamatii. Astfel, in cateva luni, s-a inversat raportul intre reclamatiile consumatorilor si monitorizarile proprii. Daca in trecut raportul era de o reclamatie a cetateanului la trei monitorizari proprii, acum e invers: trei reclamatii la o monitorizare. De asemena, sedintele sunt deschise, si acum, simpli cetateni pot asista la rezolvarea problemelor de pe ordinea de zi.
De asemenea, vom avea o conexiune mult mai apasata decat in trecut cu toate organizatiile care au ca scop comunicarea cu consumatorii: Asociatia Consumatorilor de Media, Clubul Roman de Presa, Centrul pentru Jurnalism Independent, Agentia de Monitorizare a Presei, cei de la protectia copilului, Consiliul Roman pentru Publicitate.