Wall-Street: Cu ce se ocupa, de fapt, compania dumneavoastra, Futurelab? Ce servicii ofera?

Alain Thys: Futurelab ajuta companiile sa descopere si sa inteleaga cum vor evolua in umatorii trei pana la cinci ani si, in esenta, le ajuta sa se pregateasca pentru asta, prin adaptarea strategiilor si instruirea angajatilor. Cu asta ne ocupam: trei pana la cinci ani, nu vrajitorie, nu viitor indepartat. Incercam sa identificam lucrurile cu adevarat importante, din punct de vedere strategic, sa aflam cat mai multe detalii inainte ca acestea sa aiba loc, vorbind cu cercetatori si realizand studii proprii. Pe scurt, ii ajutam pe clientii nostri sa isi pregateasca strategia, oamenii si organizatia pentru schimbarile care ii asteapta, prin consultanta, publicatii si orice alte mijloace.

Wall-Street: Toate astea ar intra in sfera marketingului?

Alain Thys: Este mult mai mult decat atat. E adevarat ca ne aflam in zona marketingului, tocmai am participat la un eveniment de marketing, dar noi ne ocupam de tot ce inseamna marketing, strategie, inovatie si design. Este o zona mult mai larga, in care analizam, de asemenea, modele de business si exploram modalitati de a face bani pentru clientii nostri. De exemplu, daca de obicei vindem Cola la pahar, putem incerca sa le oferim consumatorilor posibilitatea de a bea cata Cola vor, in interval de o ora, pentru 15 euro. Ai face mai multi bani sau mai putini? Consumatorii ar fi mai fericiti sau mai nemultumiti? Exista o infinitate de variante numai bune de explorat.

Wall-Street: Ce inseamna “managementul inovatiei”?

Alain Thys: Cand spun “managementul inovatiei”, eu ma gandesc la doua lucruri. Primul a fi sa intelegi cu adevarat ce isi doreste clientul. Si asta nu se afla neaparat prin cercetare, ci prin detalii simple dar relevante, pe care le prinzi din zbor. Cum spunea mai devreme domnul de la Renault: "Imi doresc o masina in acest moment, nu vreau sa astept". Asta inseamna inovatia. Raspunsuri la intrebari banale. Daca eu imi doresc masina maine, de ce nu o pot avea maine? Si ce trebuie sa schimb la afacerea mea pentru a le putea oferi consumatorilor masini instant?

Al doilea lucru este sa umpli golurile din piata. Daca toata lumea inoveaza si gaseste o noua modalitate de a produce cuburi de gheata, nu aduci nimic nou. Trebuie sa gasesti o zona alba in piata, preferabil fara nici un jucator. Cand Apple a lansat iPod, nu exista nici un MP3 player cu design deosebit pe piata. Nimeni nu s-a gandit pana atunci ca un MP3 player poate face o declaratie de stil, dar se pare ca multi consumatori isi doreau asta. In concluzie, este o lupta pe doua flancuri: pe de o parte, sa ii intelegi pe client si pe consumator si sa le oferi exact lucrul de care au nevoie si, pe de cealalta parte, sa gasesti modalitatea de a-ti construi afacerea fara sa le dai sanse competitorilor sa te urmeze. Asta inseamna managementul inovatiei.

Wall-Street: Lucrati direct cu companiile sau cu agentiile de publicitate?

Alain Thys: Noi lucram cu toata lumea. Suntem prietenii tuturor. Lucram cu agentii, lucram direct cu brandurile, de obicei cu companii mari, deoarece ne-am pozitionat strategic. Lucram, de fapt, cu absolut oricine e dispus sa faca ceea ce vrea consumatorul – acesta ar fi criteriul impus de noi. Este un mod mai ciudat de a ne aborda clientii. Le spunem, pur si simplu: “Daca voi, in calitate de clienti ai nostri, sunteti pregatiti sa faceti absolut orice isi doresc clientii vostri, suntem bucurosi sa purtam lupta alaturi de voi. Daca nu sunteti pregatiti sa faceti asta, sa nu continuam, pentru ca v-am cheltui banii degeaba”.

Citeste si:

Wall-Street: Cum aflati ce isi doresc cu adevarat consumatorii, daca nu sunteti adeptul metodelor clasice de cercetare?

Alain Thys: Metodele clasice de cercetare iti arata ce cred oamenii ca vrei sa auzi. Daca realizezi un focus-grup aici si intrebi oamenii ce programe TV urmaresc, ei nu vor fi sinceri. Iti vor spune ceea ce cred ei ca vrei tu sa auzi, vor incerca sa fie draguti. Este un comportament social. Modalitatea prin care eu aflu ce isi doresc cu adevarat consumatorii este sa petrec timp cu ei, sa ies, sa vorbesc cu ei. Sa fiu consumator la randul meu, sa analizez motivele care ma determina sa iau anumite decizii.

Imi place sa folosesc o tenica originala, tehnica celor cinci “De ce?”. De ce am comandat o Coca-Cola ? Pentru ca imi era sete. De ce imi era sete? Pentru ca vorbeam. Si tot asa, o tii in “de ce”-uri pana gasesti raspunsul-cheie.

Wall-Street: Credeti ca acest gen de afacere, cum e Futurelab, ar functiona in Romania ?

Alain Thys: Nu stiu. Nu pot vorbi despre Romania, deoarece nu este o tara pe care sa o cunosc prea bine. Pana acum, am fost intampinat cu mult entuziasm. Afacerile functioneaza asemanator peste tot in lume, dupa acelasi sistem. Noi incercam sa aflam ce ii atrage pe oameni, in general, si oamenii seamana intre ei.

Wall-Street: Ne-ati demonstrat astazi, in cadrul conferintei, ca marketingul are mari probleme de imagine, la nivel global. Ar putea Futurelab sa imbunatateasca imaginea marketingului ?

Alain Thys: Nu cred ca va putea. Cred ca o va face. Exista cateva companii si cateva proiecte in care noi ne-am implicat si in care oamenii au lucrat dupa modelul Futurelab. Au inceput sa faca conexiuni intre banii cheltuiti si planul de business, sa se gandeasca mai mult la dorintele consumatorului. Initial, am fost priviti cu mult scepticism, “e doar o alta jucarie de marketing”, dar dupa ce au inceput sa implementeze programele si-au schimbat perceptia foarte repede. Da, schimba imaginea marketingului pentru ca se intreaba de ce apar problemele si incearca sa le repare, lucrand direct acolo unde ele apar: in mintea consumatorului.