CSR-ul (sau RSC, Responsabilitate Sociala Corporativa) este definit de Comisia Europeana ca fiind “un concept prin care companiile integreaza aspectele sociale si de mediu in modul in care isi conduc afacerile precum si in interactiunea cu stakeholder-ii.” Conceptul a fost adoptat si de companiile de pe piata autohtona, in special marii producatori si multinationale.

In industria cimentului, dat fiind ca obiectivul companiiilor de a produce ciment si produse derivate trebuie sa respecte reglementarile in vigoare si protectia mediului, CSR-ul este o componenta obligatorie atat pentru companie, cat si pentru clienti. Mai mult, se doreste promovarea valorilor afacerii spre obtinerea unor rezultate concrete in viitor.

“Sumele investite anul acesta sunt comparabile cu cele de anul precedent – bugetul de comunicare pentru anul 2007 este cu circa 10% mai mare decat cel de anul trecut, dar aceasta crestere este normala, daca luam in calcul realitatile economice de astazi. Anual investim 300.000 de euro in proiecte CSR“, a declarat pentru Wall-Street Bogdan Arnautu, sef department comunicare al CarpatCement Romania. Anul trecut, bugetul aproape s-a dublat ca urmare a evenimentelor sociale la care s-a afiliat compania.

O mare parte din comunicare se desfasoara online, pentru ca proiectele sa ajunga la un numar cat mai mare de clienti, dar si in randul departamentelor si angajatilor. „Segmentul online este dinamic - apar mereu oportunitati noi”, sustine Arnautu.

La randul sau, Camelia Savoiu, manager comunicare al Lafarge Romania, indica importanta online-ului chiar si in afacerile cu ciment: „Pana acum un an studiile existente pozitionau mediul de comunicare online dupa tv si presa scrisa. Este evident ca, inclusiv pentru industria noastra, lucrurile incep sa se schimbe si ca dinamica afacerilor imprima un ritm crescut si schimbului de informatii. Studiile arata ca si informatiile despre industria noastra urmeaza tendinta generala si anume aceea ca persoanele interesate sa se documenteze prefera si aleg mediul online, in primul rand.”

Carpatcement Romania, apartinand grupului german HeidelbergCement, s-a numarat printre primele companii prezente in Romania care s-au implicat in proiecte de responsabilitate sociala si protectia mediului. „Inca de la inceputul anului 2006 colaboram cu agentia de consultanta in comunicare online Selenis. Atunci am lansat site-ul de responsabilitate sociala www.carpatcementcsr.ro si, dupa cateva luni, Newsletter-ul de CSR. La ora actuala gestionam toata comunicarea corporate online impreuna cu Selenis si The Practice, agentia noastra de relatii publice”, enunta Arnautu. Pentru Lafarge, colaborarea cu Kinecto, e-Media (Matrix) a facut posibila vizibilitatea actiunilor Lafarge pe partea online.

Citeste si:

De ce un newsletter? Online-ul joaca un rol important in strategia de marketing, acela de informare, iar newsletter-ul este unul dintre cele mai folosite instrumente de comunicare directa intre o companie si stakeholderii sai. De asemenea, partenerii (ONG-urile, mass-media interesata de fenomenul social) sunt informati direct asupra activitatilor companiilor. “Am remarcat o imbunatatire in ceea ce priveste propunerile de parteneriate primite din partea unor ONG-uri locale – a crescut atat numarul proiectelor relevante pentru comunitatile locale, cat si calitatea acestora”, explica Arnautu. Newsletter-ul s-a dovedit un succes pentru companie, existand feedback din partea jurnalistilor, publicului, bloggerilor si liderilor de opinie, dar si propuneri de proiecte noi comunitare.

Newsletter-ul insa nu a fost conceput ca un proiect larg, de masa, putand fi accesat de abonatii si clientii interesati de actiunile CarpatCement. In prezent avem 200 de abonati, sustine Arnautu, in timp ce Lafarge promoveaza un newsletter intern avand 600 de abonati, dupa cum declara Savoiu. Pe viitor insa se urmareste o adresare mai larga la nivelul angajatilor, administratiilor centrale si locale si a cetatenilor implicati.

“Dorim sa fim cat mai aproape de publicul nostru si asta inseamna sa ne adaptam conditiilor de comunicare actuale.De aceea abordam in comunicare atat ingrijorarile publicului referitoare la activitatea noastra (din cauza industriei, ele nu sunt putine), cat si toate masurile pe care le luam pentru protectia mediului, pentru protectia muncii, proiectele comunitare pe care le sustinem”, explica Arnautu investitiile masive in protejarea mediului si a angajatilor.

In total, pentru cele trei fabrici de ciment de la Bicaz, Deva si Fieni, CarpatCement a alocat 5 milioane de euro pentru protectia mediului, iar valoarea investitiilor in modernizarea fabricilor de ciment au depasit 22 milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. Francezii de la Lafarge au investit aproximativ 1,5 milioane de euro in masurile de protectie a mediului, parte a modernizarii fabricii de ciment de la Hoghiz.

Lafarge detine doua fabrici de ciment la Medgidia si Hoghiz, o statie de de macinare la Targu Jiu si cinci statii de betoane. Activitatea companiei in Romania se imparte in diviziile Lafarge Ciment, Lafarge Agregate si Betoane si Lafarge Arcom Gips. Anul trecut, diviziile au inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 275 milioane de euro, veniturile din ciment insemnand 233 milioane de euro.

Grupul HeidelbergCement este prezent pe piata romaneasca prin cele trei divizii ale grupului, CarpatCement Holding, Carpat Beton si Carpat Agregate. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 278 milioane de euro, in crestere cu 39% fata de perioada precedenta, divizia de ciment cumuland 221 milioane de euro. In primul semestru al 2007 vanzarile grupului pe ciment au crescut cu 40%, atingand 164 milioane de euro, pana la sfarsitul anului estimandu-se o crestere cu 20% a cifrei de afaceri.