“Daca PR inseamna gestionarea unei situatii de criza, CSR inseamna evitarea declansarii unei crize. CSR este o noua modalitate de a gandi capitalismul”, a declarat Stephen Young, Global Executive Director al Caux Round Table, in cadrul unei conferinte sustinute la Romanian PR Award 2007. Proiectele de CSR (responsabilitate sociala corporatista) se bucura de tot mai multa atentie din partea marilor companii romanesti, care incearca astfel sa-si adauge un plus de valoare, prin prisma managementului etic. Desi se afla in vizorul tuturor companiilor mari, CSR-ul devine o prioritate pentru jucatorii care activeaza in industrii poluante, utilizeaza materii prime sau se adreseaza unui numar impresionant de consumatori.

Cea mai mare companie din Romania, Petrom, a investit trei miliarde de euro in echipamente tehnice, parte a procesului de retehnologizare care va imbunatati productia si va scadea nivelul de poluare. “Toata lumea stie ca Petrom polueaza, dar, in acelasi timp, Petrom incearca sa reduca aceasta poluare, investind masiv in retehnologizare”, a declarat Mona Nicolici, CSR Communication Manager Petrom. Cea de a doua directie in care actioneaza Petrom este instruirea si responsabilizarea celor peste 40.000 de angajati, care, in viziunea Monei Nicolici, ar trebui sa ii mobilizeze si pe ceilalti oameni cu care intra in contact, ajungandu-se astfel la un numar important de persoane responsabilizate social.

De asemenea, Petrom detine 15 centre de tranzitie, institute regionale care se ocupa cu instruirea si consilierea angajatilor care au parasit compania. Proiectele de CSR ale Petrom au fost apreciate si premiate si in cadrul galei Romanian Pr Award de marti seara, unde compania petroliera a primit un Golden Award for Excellence la categoria Campanii Non-comerciale, pentru proiectul “Parcurile viitorului”, precum si un premiu special pentru comunicare interna.

Producatorul de ciment Carpatcement Holding, divizia din Romania a grupului HeidelbergCement, are, la randul sau, mai multe proiecte de CSR in derulare, potrivit lui Bogdan Arnautu, Communication Manager al companiei. Problemele de mediu cauzate de companie sunt emisiile de praf, poluarea fonica, emisiile de noxe si consumul ridicat de materii prime. Pentru a atenua efectele negative, Carpatcement Holding a introdus filtre de praf si a inceput sa foloseasca materii prime alternative, cum ar fi cenusa, pentru a diminua consumul de materii prime naturale.

Citeste si:

Carpatcement Holding a fost si el premiat la Romanian Pr Award 2007, cu un Silver Award for Excellence, pentru Campania “Bucurestiul respira”, realizata impreuna cu agentia The Practice.

O alta companie care foloseste din plin resursele naturale este Apa Nova, distribuitorul de apa potabila si responsabilul cu retelele de canalizare al orasului Bucuresti. Apa Nova acopera un portofoliu de 90.000 de asociatii de bloc si case, numar ce ii aduce o responsabilitate sociala foarte mare. Directorul de Comunicare al companiei, Giovana Soare, a declarat ca Apa Nova a reusit in ultimii cinci ani sa reduca la jumatate cantitatea de apa cumparata de la Administratia Nationala “Apele Romane” (ANAR), sa scurteze durata de reparatie a defectiunilor si sa reduca consumul de energie electrica. Mai mult, compania a oferit recent spre cumparare 10% din actiuni, pentru angajati.

Vodafone Group Plc. este, potrivit lui Adrian Dita, Director Corporate Affairs Vodafone Romania, numarul unu in lume pentru bunele practici de CSR. Vodafone Romania a investit, in 2006, doua miliarde de lei in actiuni de responsabilitate sociala corporatista. O parte din acesti bani au fost investiti prin intermediul Fundatiei Vodafone, in actiuni de reciclare a telefoanelor mobile sau colectare selectiva a deseurilor.

Pe partea de creare de software, compania Siveco lucreaza in prezent la un raport complex de sustenabilitate care, depasind campul CSR-ului, inglobeaza rezultatele financiare cu cele de marketing, randament si eficienta.