In timp ce estimarile asupra viitorului presei scrise oscileaza, primele efecte ale online-ului asupra print-ului se fac deja auzite: concedierile masive, restructurarile, renuntarea definitiva la varianta tiparita sau la pretul de vanzare nu iarta nici titlurile cu rezonanta la nivel mondial.

Saptamana trecuta, USA Today, cel mai vandut ziar din Statele Unite, cu un tiraj zilnic de 2,3 milioane de exemplare, a anuntat ca va concedia 45 din cei 500 de angajati ai directiei de stiri. Miscarea face parte din procesul de concentrare pe divizia online si este cauzata de scaderea veniturilor, cu 6,6% mai mici in ultimul trimestru. Toate acestea in ciuda faptului ca circulatia ziarului a crescut cu aproximativ 1% in ultimul semestru.

Cei 45 de reporteri concediati de USA Today se adauga doar celor peste 900 de jurnalisti americani care si-au pierdut locurile de munca intre lunile aprilie-august ale acestui an, dupa cum relateaza revista Media Life. Chicago Tribune, Denver Post sau San Jose Mercury News se numara si ele printre ziarele care au taiat drastic din numarul de locuri de munca. Totodata, cel mai mare ziar al suburbiilor din Chicago, Daily Herald, a fost nevoit sa reduca din numarul de angajati pentru prima oara de la infiintarea sa, in 1871.

Ziarele tiparite trec printr-o perioada dificila pe intreg teritoriul Statelor Unite, dovada fiind scaderea generala a circulatiei. Potrivit raportului publicat de curand de catre The Audit Bureau of Circulation (ABC) – echivalentul BRAT-ului romanesc – in acest an circulatia a 538 de cotidiane americane a scazut cu 2,5%, atingand numarul de 40,6 milioane de copii distribuite. Dintre primele 25 de ziare din Statele Unite, doar patru au inregistrat cresteri de circulatie, si acestea destul de mici in comparatie cu scaderile suferite de restul publicatiilor.

Citeste si:

Si spatiul mediatic european gazduieste premiere. Potrivit informatiilor publicate pe blogul consultantului media Iulian Comanescu, unul din cele doua cotidiane de business de pe piata finlandeza a decis de curand sa renunte definitiv la editia tiparita. Taloussanomat, parte a grupului SanomaWSOY, va devein astfel prima publicatie finlandeza care apare exclusiv in online. Decizia editorului se bazeaza pe cifre sugestive: in print, publicatia are aproximativ 80.000 de cititori, in timp ce online-ul ii aduce 280.000 de vizitatori pe saptamana, cu o tinta de peste 400.000 pana la sfarsitul anului. Renuntarea la vrianta tiparita a adus cu sine si concedierea a 20 din cei 70 de jurnalisti ai Taloussanomat.

O varianta alternativa la renuntarea la print este renuntarea la pret. O astfel de miscare a facut si The Standard, unul din cele mai prestigioase ziare chinezesti de business, care a decis, dupa 58 de ani de existenta, sa se lase distribuit gratuit la colturi de strada.

Suferinta print-ului ar putea insa aduce, pe viitor, beneficii brandurilor de presa, care au ocazia sa isi mareasca notorietatea, pe principiul enuntat tot de Razvan Ionescu, care spunea ca “Google si YouTube l-au facut si mai puternic pe Rica Venturiano”.