De la Faina Titan pina la uleiurile Valvoline, copiii vind orice. Agentiile autohtone s-au convins de potentialul comercial al celor mici, prezenti in momentul de fata in aproape un sfert dintre spoturile publicitare.

Practica nu apartine publicitarilor autohtoni, occidentalii descoperind-o din anii ’50. Inca de pe atunci, imaginea care vindea cel mai bine era a „copilului clasic“, inocent, jucaus, dependent de parinti. Cum exista un precedent, si productiile publicitare autohtone au mizat pe aceeasi reteta. Concluziile apartin unui studiu dat publicitatii de Monitoring Media, realizat cu ocazia apropierii zilei de 1 iunie. Posturile tv monitorizate au fost Antena 1, PRO TV, Prima TV si TVR 1.
Produse pentru adulti

Principala trasatura a reclamelor video sau audio este ca produsele prezentate nu le sint adresate copiilor decit in mica masura. De fapt, imaginea copilului e mai degraba folosita ca mijloc de manipulare. Astfel, doar sase dintre cele 58 de reclame in care copiii sint prezenti in cel putin un cadru li se si adreseaza.

Cum era de asteptat, produsele alimentare se situeaza in topul reclamelor cu copii, cu 23 de spoturi realizate pina acum. Budinca ramine apanajul celor mici, si toate reclamele la Dr. Oetker o demonstreaza, cu cinci executii in care copiii se ling pe buze si mai vor. Iar parintii trebuie sa se conformeze. Din stereotipurile ludice de care sint saturate toate spoturile din aceasta gama se remarca miniseria de spoturi la brinza topita Hochland, in care baietelul, desi la o virsta frageda, gindeste in sablonul clasic, cu tenta vadit sexuala pe alocuri, conform caruia femeile sint greu de multumit. La o oarecare distanta de produsele culinare se afla cele de igiena corporala si igienizare a casei. Agentiile publicitare au aceeasi reteta de cind s-au inventat detergentii de succes. Si se pare ca functioneaza. Chiar si atunci cind copiii intra incaltati si murdaresc covorul, cind varsa suc sau vin de la joaca murdari pe haine, mamele sint calme si chiar incintate, pentru ca li se ofera un prilej sa foloseasca solutia magica - Tide, Persil, Biocarpet.

Celularul de gradinita

Urmeaza bunurile de larg consum, masinile si produsele electrocasnice. Fiind un pretext mai atipic de aducere a copiilor in prim-plan, spoturile din aceasta categorie sint singurele in care nu s-a mai pus exclusiv miza pe sablonul „copilul vinde orice“, facindu-se un oarece apel si la creativitate. Taticii pasionati de masini isi conduc autoturismul recent achizitionat avind pe bancheta din spate cite unul sau doi copii pe care, de altfel, uita sa-i lase la scoala din pricina euforiei provocate de noul automobil. Cind nu conduc masini, barbatii le repara. In spotul pentru uleiul de masina Valvoline, un bebelus de citeva luni sta impreuna cu tatal sau care repara masina.

Pretextul: masina bine intretinuta cu uleiul recomandat ii va ramine intr-o zi mostenire. Dupa cum arata datele Monitoring Media, exista si domenii rezervate exclusiv oamenilor mari, precum serviciile bancare, in cadrul carora doar Banca Ion Tiriac ne-a aratat un capsor de copil, mai mult pentru a testa piata si a vedea daca oamenii de afaceri se lasa induiosati in asa masura incit sa-i asigure propriului odor un viitor mai bun via banca cu pricina. De aceeasi parte a baricadei, operatorul de telefonie mobila Connex a constatat cu incintare ca pe plaja virstelor care le utilizeaza serviciile a aparut si cea prescolara, asa ca gradinita are si ea rezervata un spot idilic.

Copiii, decorul ideal

Interesant este ca, in foarte multe reclame, copiii doar fac parte din decor, fiind folositi drept imagine statica menita sa contribuie la tabloul general de pace. Astfel, doar in sapte dintre reclamele analizate copiii au avut roluri principale. De obicei, ei apar in bratele mamei, alaturi de parintii aflati la cumparaturi sau in jurul mesei, dar prezenta lor este pasiva. Deoarece produsele din reclame nu li se adreseaza, regizorul i-a plasat undeva in plan secund, unde rid, se joaca si eventual maninca croissant-ul minune sau beau suc cu lapte, bun si fin. Ce altceva ar fi mai potrivit pentru a transmite imaginea unei lumi idilice, de basm si, mai ales, cine nu ar vrea sa aduca in propria gospodarie o asemenea atmosfera?