Prima incercare a conglomeratului francez Vivendi (VIVEF) de a intra pe piata media si de a emite pe platforme diferite a fost un esec total. Afacerea de 41 de miliarde de dolari (27,8 miliarde euro) care consta in achizitionarea companiei Universal Pictures, a lasat compania intr-o situatie financiara precara, cu datorii mari. La fel s-a intamplat si cu zecile de milioane cheltuite cu partenerul Vodafone, pentru un serviciu numit Vizzavi, care transmite prin mobile, Internet si televiziune mai multe forme de continuti.

Insa acele vremuri au trecut pentru cei de la Vivendi Mobile, astfel incat oficiali ai companiei au declarat intr-o conferinta de presa ca vor lansa un serviciu multimedia numit Zaoza. Numele provine din limba chineza si inseamna “word of mouth” sau “buzz” si care va fi folosit pe telefoanele mobile si pe computerele personale, iar, mai tarziu, pe boxele televizoarelor.

Zaoza va oferi consumatorilor sai numar nelimitat de downloaduri cu continut exclusiv – muzica, ringtonuri, videoclipuri, jocuri – dintr-o varietate de alte continuturi pentru numai 3 euro pe luna.

Serviciul, destinat in special celor cu varsta cuprinsa intre 15 si 35 de ani, este conceput in asa fel incat sa fie compatibil pe toate modelele de telefoane, mai putin pe cele Apple – iPhone. Tinta acestuia este de a asigura toti operatorii din orice tara ca vor primi facilitatile serviciului. Initial, Zaoza va fi lansat in Franta, urmand sa fie introdus si in Europa, iar abia la sfarsit in Statele Unite.

Analistii spun ca Vivendi, care a investit pana acum mai mult de 14 milioane de dolari (9,5 milioane euro) in conceptul Zaoza, s-ar putea sa dea lovitura cu acesta. Serviciile iTunes ale celor de la Apple au demonstrat ca utilizatorii sunt dornici de a downloada diferite continuturi pe mecanismele lor portabile, iar viteza retelei mobile ajuta acest lucru.

Totodata, Vivendi nu mai este aceeasi companie care era acum cinci ani. Ea a vandut Universal Pictures companiei General Electric in 2003 pe 14 miliarde de dolari (9,5 miliarde euro), pastrand 20% din suma pentru a plati o parte din datorii. Astazi, Vivendi detine cea mai mare companie de jocuri video din lume, multumita tranzactiei de 18 miliarde de dolari (12,2 miliarde euro) facuta in luna decembrie a anului trecut cu producatorul de jocuri video Activision, care se completeaza cu firma Blizzard Entertainment, de asemenea a Vivendi; Blizzard Entertainment detine cel mai popular joc video World of Wacraft. O alta achizitie importanta a grupului Vivendi o constituie Universal Music Group.

Acum insa, grupul este pe cale de a-si schimba domeniul de interes, intrand pe piata muzicala cu serviciul Zaoza. “Vrem sa fim liderul european in materie de servicii si continut in categoria PC-urilor si a mobilelor”, a declarat presedintele Vivendi, Jean-Bernard Levy. Acesta tinteste totodata si dincolo de Europa.

Citeste si:

Dorinta serviciului Zaoza de a oferi muzica este parte a noului trend, a declarat Mark Mulligan, vicepresedinte al JupiterResearch. Astfel de servicii, spune Mulligan, “reinventeaza managementul drepturilor digitale pentru a aduce masa pietei de consumatori de servicii in fata si pentru a-i determina pe acestia sa aiba preturi mai mici si accesibile pe piata”.

Notiunea de sharing este centrala pentru Zaoza, care poate fi accesat prin siteurile Web sau prin orice mecanisme wireless. Daca tinerii, publicul tinta al acestui serviciu, aveau posibilitatea de a transfera cd-uri, dvd-uri sau jocuri video prietenilor lor, Zaoza face acest schimb sa fie posibil si pentru a imparti videoclipuri, poze si muzica prin telefoane mobile sau computere cu prietenii lor. Daca aceasta strategie a share-ului nu va functiona, ar putea schimba radical venitul operatorilor de mobile. Pentru a sustine aceste informatii, putem apela la informatiile care arata ca 80% din venituri au venit din utilizarea apelurilor si doar 15% din mesaje text.

Transferul de continut in cadrul Zaoza are loc prin invitatii de la prieteni, care sunt rugati sa se inregistreze la acest servicu pentru a putea participa la share. Fiecare utilizator va fi reprezentat de catre un avatar personalizat. Numarul de telefon al mobilului serveste ca ID, impreuna cu numele si prenumele utilizatorului, care trebuie introduse pentru a avea acces la Zaoza.

Spre deosebire de alte servicii, odata ce un anumit continut este downloadat, acesta apartine utilizatorului, indiferent daca acesta isi schimba telefonul sau operatorul de telefonie mobila, atata timp cat ramane utilizator al Zaoza.

Compania Vivendi sustine ca tehnologia in care investesc de mai bine de un an se potriveste cu mii de versiuni de telefonie, cu 800 de formatari diferite, marimi de screenuri, tipuri de retele, astfel incat serviciul Zaoza poate fi folosit de pe orice fel de dispozitiv.

Zaoza are deja peste 100 000 de abonati care au descarcat 850 000 de piese pana acum. Incepand cu 20 februarie, userii beta vor putea sa faca transferuri de continut cu prietenii. Tinta propusa de companie este ca pana la sfarsitul anului, serviciul sa aiba jumatate de milion de utilizatori in Franta. Zaoza urmeaza sa fie lansat in Germania vara aceasta si in Marea Britanie pana in decembrie anul acesta.