In urma voturilor exprimate de membrii BRAT care s-au reunit joi in adunare generala, noul presedinte al organizatiei este Silviu Ispas (foto), Managing Director ARBOmedia. Ispas a mai ocupat functia de presedinte BRAT si in perioada 2004-2007. Consiliul Director are in componenta 15 membri: cate patru reprezentanti pentru fiecare din departamentele BRAT (audit tiraje, studii de audienta si Internet) si trei membri alesi aleatoriu.

Noutatea adusa de actuala structura este ponderea pe care departamentul de Internet o are in Consiliul Director – egala cu cele ale departamentelor de audit tiraje si studii de audienta. Daca pana acum Internetul era reprezentat de un singur membru BRAT, noua structura ofera online-ului patru locuri in Consiliu.

Schimbarea arata importanta crescanda a online-ului in peisajul mediatic romanesc. “Pentru prima oara apar oameni de net intr-o proportie interesanta in Consiliul Director. Piata de net e in pragul unei revolutii si interesul tuturor si orientarea BRAT se pregatesc sa raspunda acestei mari provocari”, a declarat Calin Rotarus, Managing Director ARBOinteractive si membru al Consiliului Director.

“Internetul nu a aparut de ieri de azi in Romania. Dar acum exista bani destul de multi in Internet. Era extrem de important pentru BRAT sa furnizeze date transparente, clare, care pot sa ofere masura «value for money»”, a spus si Silviu Ispas.

Cei patru reprezentanti ai departamentului Internet din Consiliul Director sunt Dragos Roua, director general Mirabilis Media, Bogdan Gheorghe, executive manager Softpedia, Anca Fieraru, director de cercetare la Zenith Media si Mihai Seceleanu, Managing Partner Internet Corp. Reprezentantii departamentelor de tiraje si audienta sunt Daniel Firez (Media Investment), Gruita Ienasoiu (Solpress), Mirela Iordache (Burda Romania), Cosmina Noaghea (PubliMedia International), Dragos Stanca (Grupul Realitatea-Catavencu), Claudiu Serban (Ringier Romania) si Mihaela Rugina (Trustul de Presa Dunarea de Jos).

Cei trei membri alesi aleatoriu sunt Catalin Tolontan, redactor-sef Gazeta Sporturilor, Mihai Trandafir, directorul de media al McCann Erickson si Calin Rotarus, Managing Director ARBOinteractive.

“Componenta actuala a Consiliului Director da o nota de putere pe care Arina (n.r. – Arina Ureche, director general BRAT) o dorea de foarte mult timp. Sa nu trebuiasca sa dezbatem foarte mult, ci sa luam decizii. Cred ca avem un consiliu director in stare sa ia decizii fara sa puna mana pe telefon si sa-si sune seful din cinci in cinci minute”, a spus Dragos Roua, director general Mirabilis Media.

Un nou obiectiv BRAT pentru concurenta loiala in vanzarea de publicitate

Pe langa alegerea unui nou Consiliu Director, membrii BRAT au decis si includerea in statutul asociatiei a unui nou obiectiv, acela ca “membrii BRAT vor realiza recomandarile cu privire la tranzactionarea spatiului publicitar si luarea deciziilor referitoare la aceasta pe baza rezultatelor furnizate de aceasta”. Noul fragment a fost introdus in statutul BRAT in urma sesizarii facute de Catalin Tolontan luna aceasta, cum ca televiziunile grupului Media Pro ar negocia vanzarea de publicitate si pentru publicatiile din portofoliul trustului.

Potrivit lui Tolontan, grupurile de presa si agentiile de media care folosesc aceste practici ignora studiile de trafic si audienta realizate de BRAT, iar organizatia insasi isi pierde functia pentru care a fost infiintata – aceea de a oferi repere autentice si transparente pentru intreaga industrie.

Citeste si:

Agentiile de media care cumpara publicitate “la pachet” ar putea fi sanctionate de catre BRAT, potrivit presedintelui organizatiei. “Daca agentiile nu iau drept reper cifrele BRAT atunci cand cumpara spatiu publicitar, s-ar putea sa nu aiba nevoie de aceste cifre si ar putea fi, foarte bine, excluse din BRAT”, a spus Silviu Ispas.

Primele cifre de audit ale publicatiilor electronice, in iulie-august 2009

Auditul versiunilor electronice ale ziarelor este unul din proiectele BRAT pentru anul acesta. Potrivit lui Ispas, initiativa a pornit din partea Grupului Realitatea-Catavencu,ale carui publicatii detin, in mare parte, si versiuni electronice (e-paper). Auditarea acestora ar optimiza vanzarea de spatiu publicitar in print si ar ajuta la analizarea efectelor pe care publicitatea tiparita le are asupra cititorului.

Pana la sfarsitul anului, BRAT va finaliza un regulament pentru aceasta noua categorie de audit. Pana atunci, se va stabili o definitie general acceptata pentru insusi conceptul de “publicatie electronica”, ce ar putea cuprinde anumite formate .pdf sau solutii e-paper. Primele cifre de audit vor fi date publicitatii in lunile iulie-august 2009, potrivit Arinei Ureche.

BRAT poate audita si fara semnatura unei companii gigant de audit

Un alt proiect al BRAT este internalizarea procesului de auditare. In prezent, cifrele emise de BRAT poarta semnatura uneia dintre marile companii de consultanta si audit, cum ar fi Deloitte, Ernst&Young, PricewaterhouseCoopers sau KPMG. Presedintele BRAT considera ca auditorii externi detin o experienta minima in zona de media si nu sunt familiarizati cu practicile industriei.

“Auditarea cu o echipa interna a intrat in discutie inca de acum sapte ani. Ideea a fost respinsa la fiecare doi ani. Fiind un birou de audit mic, stamplia unui auditor extern ne oferea credibilitate. In momentul de fata, piata s-a maturizat si suntem capabili sa internalizam acest proiect”, a spus Silviu Ispas.

10 ani de BRAT

Biroul Roman de Audit al Tirajelor a fost infiintat in anul 1998, de catre 33 de membri fondatori, printr-un proiect al fundatiei Freedom House. Scopul BRAT era verificarea independenta si obiectiva a cifrelor de difuzare a diverselor produse media.

In prezent, BRAT are 245 de membri, dintre care 177 de editori de presa, 27 de editori web, cinci regii de publicitate, 27 de agentii de publicitate si noua clienti. Activitatea BRAT se imparte intre trei departamente: audit tiraje (321 de publicatii inscrise pentru auditul semestrului II din 2007), studii de audienta (116 membri) si Internet (76 membri).