In premiera in Romania, saptamana trecuta, pe scena Teatrului National,dupa un deceniu de dezvoltarespectaculoasa, dar si tumultoasa, media romaneasca a avut puterea si profesionalismul sa priveasca spre sine.

Cu ocazia ARBOmedia Annual (re)Source, triunghiul complet al media format din editorial, publicitate si vanzarea de publicitate reprezentat de CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent), IAA (International Advertising Association) si ARBOmedia a deschis dezbaterea asupra deceniului care a trecut si asupra celui care va veni.

Discutiile au concluzionat ca piata media s-a transformat mult in ultimii ani si o data cu ea si promovarea produselor de specialitate. Pe scurt, tombolele nu mai atrag cititori sau audienta, brandul conteaza mai mult decat echipa, dar numai atunci cand aceasta reuseste sa-i pastreze credibilitatea, iar marketingul este singurul responsabil de "vanzarea creatiei".

Discutiile au reusit sa atraga profesionisti din toate grupurile de presa importante si sa ajute in acest fel la o intalnire a tuturor jucatorilor importanti din ultimul deceniu. Andreea Esca, Lucian Mandruta, Serban Huidu sunt doar cativa din cei care produc media si i-au infruntat in cadrul evenimentului pe cei care tranzactioneaza media: Maria Tudor, Bogdan Enoiu, Zoltan Szigeti sau Mihail Vartosu.

Cristalizarea pietei de media a adus cu sine si dilemele inerente. Cine e mai important intr-un proiect media, brandul sau echipa care l-a construit?
In opinia Anetei Bogdan, Managing Partner Brandient, lucrurile sunt separate de specificul fiecarui vehicul media. Daca in audiovizual, vedeta impreuna cu echipa sa poate transcede suportul media catre public, in print lucrurile se inverseaza. Brandul din print se ridica peste echipa sa si doar exceptiile isi pot permite sa ignore regulile. Dar pentru cat timp?

Aneta Bogdan a ajutat la definirea fenomenului si la explicarea a ceea ce inseamna rezistenta brandului. Pro Sport a rezistat doi ani ca lider de piata deoarece esenta brandului nu se gaseste in mainile echipei care a plecat la Gazeta Sporturilor ci in mintea publicului.

Serban Huidu, realizatorul Cronicii Carcotasilor, care a trecut printr-o experienta asemanatoare atunci cand a parasit Radio 21 pentru nou-infiintatul Kiss FM. In opinia sa, cea mai mare parte a succesului in fata brandului se datoreaza numelui echipei si mai putin politicii de marketing.

Citeste si:

"Marketingul la noi e zero. Dar nici nu are nevoie sa fie mai bun. Eu si cu Gainusa tinem tot postul. Este adevarat ca daca am avea un marketing mai bun nu ar mai trebui sa ne trezim la ora 5 sa venim la radio", a marturisit Huidu.

Echipa creativa, marketing cinic

Expertii cred ca munca echipei creative, care trebuie sa aiba grija in primul rand de credibilitatea publicatiei, trebuie vanduta de un marketing cinic, care sa promoveze puternic subiectele din ziar si care sa intre pe geamul celei de-a doua categorii de clienti, cei care cumpara spatii publicitare. La ARBO a fost considerat ca un moment ramas in istoria media modul de promovare descoperit la ziarul Jurnalul National. Atunci cand publicatia a inceput sa-si promoveze subiectul de a doua zi. O solutie care a facut din Jurnalul National un brand.

Publicitatea, nisa si Brat-ul

O problema cu care se confrunta media acum este ca foarte putini relizatori reusesc sa vizualizeze publicul caruia i se adreseaza. Au surprize din acest punct de vedere, si o data cu ei si cei care vand publicitate. In presa scrisa este mult mai simplu sa te promovezi. Majoritatea publicatiilor au inceput sa intre pe nise. Profesionistii media spun ca primul lucru care conteaza atunci cand vrei sa vinzi publicitate este nisa publicatiei dupa care imediat vine auditul Brat.

Serban Ciusca: Media avea nevoie de o privire spre interior

"Aveam nevoie de o privire spre interior. A venit timpul ca noi sa privim cu onestitate spre unul dintre cele mai importante domenii ale vietii sociale din Romania si sa-i acceptam plusurile si minusurile. Media, caci in jurul ei se invart vietile noastre profesionale, a reusit sa creasca mai mult ca oricare alt segment economic din Romania, dar asta nu a scutit-o de sacrificii si compromisuri. Daca vom invata acum acest lucru, vom fi in stare sa ii mentinem linia ascendenta si in viitorii 10 ani", a declarat Serban Ciusca, Managing Director ARBOmedia.