Festivalul de publicitate de la Cannes 2005 s-a incheiat. Este cel mai important festival de publicitate din lume la care viseaza sa ajunga toti creatorii de publicitate din Romania. Lumea publicitatii se schimba. Noua generatie de consumatori nu mai priveste televiziunea atat de mult, dar petrece din ce in ce mai mult timp pe web, pe chat, privind dvd-uri sau jucand jocuri pe telefoanele mobile. Totusi, strategiile de marketing nu tin inca cont de aceste transformari.

Pentru cei care au avut urechi sa asculte, festivalul de la Cannes a aratat ca publicitatea traditionala, asa cum este ea cunoscuta, este pe cale de disparitie. In seminariile de prezentare s-a evocat faptul ca, in cativa ani, televiziunea digitala si motoarele de cautare pe Internet vor fi capabile (contra cost desigur) sa evite sau sa minimalizeze prezenta reclamelor. Deja exista un plug in pe Firefox (un explorator de pagini de web) care reduce aproape 75% din reclamele de pe site-urile de internet la minim sau le detecteaza automat si le trimite in josul paginii. Consumatorii vor sti sa evite reclamele care le displac si vor cauta informatii despre produsele care ii intereseaza. Conectarea informatiei cu publicitatea, dupa modelul Google, in care un search pe un produs iti ofera si link-uri platite catre producatori de servicii conexe, este o cale de viitor.

O alta modalitate de a atrage atentia publicului este de a face reclame care plac, reclame seducatoare. Unul dintre finalistii de la Cannes, o reclama produsa pentru Renault Modus, a oferit un concept inedit: doua reclame, una pesimista, alta optimista, ruland in paralel pe toate televiziunile si cu un sfarsit deschis (ne precizat) care putea fi aflat numai pe site-ul de Internet al companiei producatoare. Strategia originala care a fost adoptata a dus la 72 de articole in presa germana si la o audienta dubla fata de cea estimata. O alta tehnica de marketing care a avut succes este crearea de evenimente inedite in spatiul public. O companie de telecomunicatii australiana a castigat astfel cu un spot care imita cu ironie o vedeta de rap (5 cents, costul unui minut de convorbiri) pretentioasa si aroganta, dar perfect credibila.

Festivalul de publicitate de la Cannes ofera pentru participanti acces la diverse evenimente, prezentari de campanii si seminarii cu principalii decidenti din industria de publicitate. Este o ocazie unica de a fi in contact cu marile agentii din lume, dar, ca in fiecare an, foarte putini specialisti romani participa la acest eveniment. Costurile de participare sunt ridicate, biletul minim de intrare care ofera acces numai la o parte din prezentari costa 1.000 de euro pentru trei zile, la care desigur trebuie adaugate costurile de transport, de cazare (hotelurile la Cannes sunt mereu pline, iar un pret mic poate fi considerat 150 de euro pe noapte). Pentru a supune o reclama care sa intre in competitie, cerintele tehnice sunt foarte specifice, iar costurile sunt de 300-800 de euro pentru fiecare propunere, in functie de formatul ales (outdoor, print, tv etc.).