Orice ramasita a comunismului se pare ca a fost spulberata in favoarea capitalismului. Asadar, 63 de companii sunt fie sponsori, fie parteneri pentru JO Beijing, pregating terenul pentru competitia de advertising care poate duce la castiguri intre 4 miliarde de doalari si 6 miliarde de dolari, potrivit companiei de cercetare din Beijing, CSM.

Campaniile cu tema China au fost impuse in mod incontestabil de populatia tarii gazda. De exemplu, McDonalds a schimbat sloganul “I'm lovin' it” in expresia “when China wins”. Nike a creat reclame cu starul Chinei la atletism Liu Xiang, iar in spotul “Together” de la Adidas compania a profitat de numarul foarte mare al populatiei, reclama prezentand o mare de chinezi care isi ajutau atletii, prin care subliniaza puterea atletica si de cumparare a Chinei.

De asemenea, companiile au folosit scena mondiala pentru a-si mentine reputatia de acasa. Cu 3.600 de ore de difuzare a JO care urmeaza sa fie transmise de NBC, companiile de publicitate au stabilit tabelul pentru reclame si au finantat omniprezenta in timpul transmisiilor care dupa parerea expertilor vor fi de ajuns pentru a convinge cumparatorii.

In general, sponsorii oficiali ai JO isi lauda calitatea si raspandirea brand-ului, potrivit companiei de cercetare YouGovPolimetrix, care este in masura sa traduca masuratorile sumbre cum ar fi “reputatia” in numere corecte.

YouGovPolimetrix ia o masura zilnica a perceptiei publice la mai mult de 1.000 de consumatori din 40 de sectoare. Rezultatele sunt prelevate de la un “panou online” format din mai mult de 1 milion de indivizi, cu 5.000 de oameni intervievati in fiecare zi.

Respondentii sunt rugati sa noteze o companie dupa urmatorii indici: “Buzz” - inseamna orice au auzit pozitiv sau negativ despre acel brand; “Mindshare” - este o masura care indica recenta constientizare a brand-ului; “General Impresion” - reprezinta sentimentul consumatorilor fata de brand (“in general pozitiv” sau “in general negativ”); “Quality” - este etalonul prin care consumatorii asociaza brand-ul cu produse de proasta sau de buna calitate; “Value” - arata daca brand-ul este marca buna sau proasta pentru valoare; “Satisfaction” - care reprezinta satisfactia recenta a consumatorilor; “Recommend” - reprezinta daca cumparatori ar recomanda unui prieten sa cumpere sau sa evite un brand, si “Corporate Reputation” - este indicele determinat de raspunsul la intrebarea: “Pentru care dintre aceste brand-uri ai fi mandru sau jenat sa lucrezi?”.

Scorul “corporate reputation”(reputatia corporatiei) pentru Coca-Cola din ultima luna a fost de 47,4, dar a crescut la 49,8 in saptamana in care au inceput jocurile. Compania a fost liderul la cheltuieli in 2004 la Jocurile Olimpice de la Atena, cheltuind 91,6 milioane de dolari pentru reclame. Daca investitiile contribuie direct la cota de piata urmeaza sa fie dezbatute. Anul trecut, insa, compania a reusit sa vanda doar in China 24 de miliarde de sticle pictografice.

Citeste si:

Visa, un alt sponsor oficial, are un scor de 20.2 la categoria “corporate reputation”. In segmentul “mindshare” a crescut cu 2% de la inceputul JO, inregistrand cea mai mare crestere dintre sponsori analizati.

Companiile de electronice Panasonic si Samsung sunt ambele sponsori si au un scor similar, Samsung a crescut la categoria “mindshare” cu 1% fata de ultima luna in timp ce sectorul a scazut cu acelasi procentaj in aceasta perioada.

In indicele “buzz”, General Electric este de departe marele castigator datorita celei mai mari cresteri fata de luna anterioara. Scorul a crescut de la 9,4 in luna dinainte JO la 14,4 in saptamana in care au inceput jocurile. “Reputatia” GE a fost de 33,3, fata de media generala din acest sector care este de 15,5.

Campania de publicitate a Johnson & Johnson a ajutat la avantul brand-ului, acumuland un scor de 65,2 la categoria “corporate reputation” comparativ cu media din sectorul de medicamente care este de 7,1. Shaub Rein, expert pe piata de est si fondator-director al China Market Research Group, crede ca firmele care fac investitii masive, ca Johnson & Johnson, vad jocurile de la Beijing ca o portita pentru a patrunde pe piata din China, iar el crede ca acestea nu se vor retrage cand torta va fi stinsa.

Totusi, nu toti sponsori oficiali sunt castigatori in acest inceput. Lenovo, cel mai mare producator de PC-uri din China, este in scadere pe piata americana, avand un scor la categoria “corporate reputation” de doar 0,23 in saptamana in care au inceput JO, fata de media sectorului de echipamente pentru computere, care este de 22,5. Cu o constientizare extrem de redusa a brand-ului, Lenovo a decis ca este important sa devina sponsor al Jocurilor Olimpice. Competitorul si sponsorul Kodak are un scor de 46,6 pentru reputatia corporatiei in saptamana de deschidere a JO Beijing.

Chiar daca McDonald's se afla in declin in acceptarea consumatorilor (ajungand la 24,1 in categoria “corporate reputation” in luna dinaintea Jocurilor, fata de media industriei fast-food care este de 8,9) a reusit sa pastreze un rating de 49% in sectorul “mindshare” in saptamana in care au inceput JO.