Cu peste 250 de articole, carti, lucrari si rapoarte stiintifice publicate si cu o experienta de peste 20 de ani in domeniul relatiilor publice, James Grunig s-a aflat la prima sa vizita in Romania, cu ocazia participarii la cea de-a sasea editie a Romanian PR Week, in cadrul careia a luat parte la conferinte si a prezidat juriul competitiei Romanian PR Award.

Fiind unul dintre cei mai importanti creatori de constructii teoretice in domeniul PR, Grunig este autor al teoriei excelentei in Relatii Publice, adept al comunicarii simetrice intre organizatie si publicurile ei tinta si sustinator al viziunii privind existenta a doua teorii contrastante despre relatiile publice, pe care el le numeste paradigma interpretativa si paradigma managementului strategic.

Teoria excelentei in Relatii Publice sustine ca, pentru o organizatie, comunicarea are valoare deosebita, deoarece permite construirea de relatii solide cu publicurile ei strategice, si este strans legata de o comunicare simetrica, asa cum observa profesorul Grunig intr-un discurs tinut cu ocazia implinirii a 50 de ani de la infiintarea Institute for Public Relations: "Excelenta in relatii publice presupune simetrie. Principiul comunicarii simetrice reprezinta strategia de comunicare cea mai eficace in construirea pe termen lung a unei relatii bilaterale intre o organizatie si publicurile ei strategice."

Grunig este coautor al multor lucrari din domeniul relatiilor publice, printre care se numara: Managementul Relatiilor Publice (Managing Public Relations), Tehnici de Relatii Publice (Public Relations Techniques), Ghid managerial de excelenta in PR si managementul comunicarii (Manager's Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management) si Organizatiile eficiente si excelenta in relatii publice: un studiu de managementul comunicarii in 3 tari (Excellent Public Relations and Effective Organizations: A Study of Communication Management in Three Countries).

A fost primul castigator al premiului "Pathfinder Award for excellence in academic research on public relations", oferit de Institute for Public Relations in 1984, pentru intreaga sa activitate de cercetare. In 1989, a primit "Outstanding Educator Award" din partea Societatii Nord-Americane de PR (PRSA). In 2005, primeste cea mai inalta distictie a Institute for PR "the Alexander Hamilton Medal" pentru contributia sa la profesionalizarea domeniului PR si premiul Dr. Hamid Notghi din partea Institutului Kargozar de Relatii Publice din Teheran pentru realizari deosebite in cariera. In 2006 a sustinut discursul cu ocazia celei de-a 50-a aniversari a Institutului de Relatii Publice (IPR) si a primit un titlu de doctorat onorific din partea Universitatii San Martin de Porres din Lima, Peru.

Citeste si:

In discursul sau de acceptare a titlului de Doctor Honoris Causa a declarat: "Am ajuns sa inteleg relatiile publice ca pe o functie strategica de management care foloseste comunicarea pentru a cultiva relatii cu publicurile care sunt legate de comportamentul organizational. Relatiile publice au valoare pentru organizatie deoarece ofera publicurilor cu care dezvolta relatii un cuvant de spus in deciziile de management care le afecteaza. Daca relatiile publice ofera publicurilor o 'voce' in luarea deciziilor strategice, managementul va fi mai predispus sa ia decizii responsabile din punct de vedere social. Comportamentele organizationale responsabile, in schimb, imbunatatesc calitatea relatiilor cu publicurile."

"Consider ca teoreticienii au realizat multe in ultimii 50 de ani pentru a dezvolta corpul de cunostinte necesar pentru a pune intr-adevar in practica paradigma managementului strategic. In editia din 1958 a manualului clasic de relatii publice, Scott Cutlip si Allen Center l-au citat pe Earl Newsom, un practician eminent al anilor 1950, care spunea: Trebuie sa ne reamintim constant ca treaba noastra nu este sa le spunem managerilor ce sa faca sau sa nu faca, ci sa dezvoltam o stiinta care sa le ghideze judecata. Cred ca teoreticienii de relatii publice au reusit sa construiasca astazi o astfel de stiinta."

Evenimentele PR Week sunt sustinute de Institute for Public Relations, Vodafone Romania, sponsor fondator, de sponsorii Pfizer, Alexandrion Group, BRD Groupe Societe Generale, InBev Romania, Grafica & Tipar, MOL Romania, Media Image, Netbridge, Markability, Casa de Traduceri si de partenerii media: Money Channel, Cotidianul, Business Standard, Money Express, Revista Cariere, Markmedia.ro, Wall-Street, Comunicatemedia.ro, Focus Vest si Port.ro.

Forum for International Communications este o organizatie non-guvernamentala care cultiva in mediul comunicatorilor profesionisti standardele etice si de performanta ale profesiei de relatii publice. Din 2003, fundatia organizeaza Romanian PR Award, impus drept cel mai important eveniment de recunoastere a excelentei in domeniul comunicarii de afaceri din Romania. In martie 2006, fundatia a initiat programul CSR Romania cu scopul de a promova bunele practici in domeniul responsabilitatii sociale corporatiste.