In 2005, sumele investite in publicitatea on-line din Romania se pregatesc sa treaca pentru prima oara de pragul lui 1% din piata, dupa ce in 2004 s-a ajuns pana la 0,7%. Asta in timp ce in Europa Centrala se ajunge deja la 1,5 %, in Marea Britanie la 4%, iar in SUA la 7%.

Pe fondul unei cresteri generale a consumului de internet, volumul publicitatii on-line ar putea ajunge in 2005 la doua milioane de euro, aproape dublu fata de anul trecut, conform previziunilor specialistilor din piata.

Conteaza continutul

„Aproape 20% din publicitatea on-line merge catre paginile de internet ale publicatiilor si catre site-uri de informatie”, sustine Calin Rotarus, director de vanzari on-line la ARBOmedia, agentie care se ocupa de paginile mai multor publicatii, printre care si „Evenimentul zilei”.

Avantajele acestora fata de alte tipuri de pagini sunt numarul de vizitatori si prezentarea unui continut mai bine dezvoltat.

Citeste si:

Din statisticile Trafic.ro rezulta ca cele mai vizitate site-uri sunt cele de informatii, inclusiv versiunile on-line ale publicatiilor, urmate de cele din categoria IT, iar pe al treilea loc se afla portalurile, site-uri generaliste.

Spre deosebire de publicitatea tiparita sau difuzata, care are tarife mai mari cu cat cresc tirajul sau audienta, la cea on-line preturile sunt in raport invers cu numarul de vizitatori.
„Site-urile de business au rate-card mai mare, cum sunt cel al „Ziarului Financiar” sau „Capital” unde variaza intre 5 si 10 euro pe mia de afisari. Pe de alta parte, portalurile si cotidienele au preturi mai mici tocmai pentru ca genereaza foarte multe afisari”, spune Orlando Nicoara, director general la NetBridge Investments. Acesta crede ca in 2005, in piata de publicite on-line, potentialul cel mai mare il au site-urile publicatiilor si portalurile.

Trenduri in Europa si SUA

Lucrurile nu stau la fel in tarile din jur. In Slovacia, Ungaria, Polonia sau Cehia primele locuri ca numar de vizitatori sunt ocupate de portaluri cu un continut generalist, cum ar fi slovakia.org sau budapest.com, urmate de site-uri de informatii. Tendinta este de directionare crescuta a publicitatii on-line catre motoare de cautare unde, la fiecare cautare a unui subiect, vizitatorului ii este afisata si o reclama.
Ceea ce este tendinta in Europa Centrala, este deja institutie in SUA. Conform unui studiu recent realizat de Biroul de Publicitate Interactiva si PricewaterhouseCoopers, 40a din piata on-line americana apartine motoarelor de cautare, care au incasat 3,8 miliarde de dolari in 2004.

Pe locul doi se afla portalurile generaliste, cu 39% din piata, adica 3,7 miliarde de dolari, dintr-un total de 9,6. Tot in 2004, in Marea Britanie, jumatate din publicitatea on-line a mers catre motoare de cautare.