Londra, iunie 2005. Miscari masive de trupe au acaparat atentia trecatorilor, amenintand sa blocheze serios traficul pe „soselele“ marilor canale de informatii. Dupa 66 de ani, Reuters devine ultima mare companie media care paraseste „drumul rusinii“, Fleet Street - strada unde, timp de decenii, au avut „barlogul“ cele mai mari institutii de presa britanice. In urma unui acord pecetluit in urma cu doi ani, Reuters a intrat in ultima faza, programata sa se incheie la sfarsitul lui august, a transferului de birouri in Canary Wharf, celebrul complex de afaceri de pe tarmul Tamisei.

Intre timp, la cartierul general al BBC, cutremur. Ultimele zile din mai si primele ale lunii iunie au adus un conflict de proportii intre managerii celei mai puternice companii media publice din lume si salariati, pe seama planurilor de disponibilizare a 4.000 de angajati in urmatorii trei ani - personal tehnic si jurnalisti din toate domeniile de activitate ale corporatiei. Greva de avertisment a fost urmata de negocieri intense, pentru salvarea a cat mai multe locuri de munca, insa, potrivit observatorilor din presa tarii, un posibil esec al discutiilor va insemna o vara neagra din punctul de vedere al informarii publicului britanic si mondial.

Din Canary Wharf in Bangkok

Cele doua evenimente nu sunt deloc intamplatoare. Mutarea birourilor Reuters in Canary Wharf este doar un pas dintr-un itinerariu al delocalizarii, prin care vestita agentie internationala de stiri si servicii de capital isi transfera nodurile de comunicatii in diverse parti ale lumii, pana in Bangalore si Bangkok.
La fel, disponibilizarile anuntate la BBC sunt parte a unui amplu proces de redresare si eficientizare financiara a corporatiei britanice, proces ce include externalizarea a numeroase servicii, inclusiv in relatia cu Siemens care, la randul sau, va avea grija ca o parte din banii pe care ii vehiculeaza sa ajunga in maini asiatice, prin recentul transfer al diviziei sale de telefonie mobila catre o companie taiwaneza.
In toamna anului trecut, valul de schimbari de la BBC, una dintre cele mai traditionaliste institutii media din Marea Britanie, a fost anuntat de un contract rasunator, evaluat la 21 miliarde de lire sterline, cu Siemens Business Services (SBS). Prin acest contract, SBS a preluat subsidiara BBC Tehnology, angajandu-se totodata sa asigure toate serviciile IT pentru grupul media britanic. In atributiile sale au intrat si serviciile de aprovizionare si mentenanta pentru serviciile de telefonie ale BBC - pana la inceputul acestei veri, cand Siemens a anuntat un veritabil dezastru financiar in ramura sa de telefonie mobila. Fapt pentru care a incheiat un contract de vanzare a acesteia catre compania taiwaneza BenQ.

Totul pentru client

Presa occidentala de acum un an comenta pe larg contractul SBS-BBC, apeland la experti precum James Healey, analist la firma de cercetare britanica Datamonitor. Potrivit acestuia, externalizarea unor servicii si diverse alte masuri de eficientizare a productiei, inclusiv disponibilizarile, sunt vitale pentru BBC. Aceasta deoarece este o institutie media publica, ale carei finante sunt greu incercate de nevoia de adaptare la platformele digitale ale prezentului si la cererea de informatii personalizate pentru diverse categorii de public.

„Continutul informativ este in continuare rege, dar firmele de media vor genera venituri doar daca distribuie acest continut intr-o maniera adecvata, iar companiile trebuie sa introduca platforme multi-format de distribuire a informatiei“, avertiza Healey.

Efectul noilor tehnologii

Ceea ce se intampla la BBC este doar unul dintre efectele imense pe care delocalizarea le are la nivelul organizatiilor media internationale, in conditiile in care, prin natura activitatii sale, presa se numara printre primele industrii ce se pot adapta la noile tehnologii, care fac sa dispara distantele geografice si culturale.

Reuters a inteles fenomenul inca de acum patru ani, cand si-a deschis un centru la Bangkok, Thailanda, pentru a-si consolida aplicatiile financiare adresate clientilor corporatisti, inlocuind astfel cu un singur cartier general cele 60 de puncte operative stabilite in prealabil pe mapamond. Apoi a infiintat un centru in Bangalore, India, de unde asigura o buna parte din serviciile sale financiare pentru companiile din SUA. Iar in aprilie anul trecut a incheiat un acord cu British Telecom, care s-a angajat sa-i preia serviciile de transmisie prin retea pana in 2012.

Tot in 2004, presa indiana, extrem de atenta la evolutiile pietei in materie de delocalizare, anunta ca trei mari corporatii active in domeniul media - Disney, Bertelsmann si Time Warner – sunt, de asemenea, interesate sa-si externalizeze sau sa-si mute in India serviciile IT. Fenomenul a declansat proteste vehemente, in special din partea jurnalistilor din SUA, primii care se simt amenintati atat de pierderea unor locuri de munca in favoarea colegilor lor din alte state, cu pretentii financiare mai modeste, cat si de costurile ieftine pentru servicii tehnologice aplicate in alte tari.