Ce tip de pregatire si ce abilitati ar trebui sa aiba un responsabil de CSR?

Pierluigi Orati: A fi responsabil de CSR inseamna sa lucrezi cu doua tipuri de “clienti”: “clientul intern” (toti cei din interiorul unei companii care se afla intre departamentul de CSR si top management, inclusiv acesta din urma) si “clientul extern” (care include toti stakeholderii posibili). “Personalitatea dubla”, sau mai bine zis flexibilitatea reprezinta un avantaj in cazul responsabilului de CSR, intrucat interlocutorii mentionati au caracteristici aparte si necesita abordari diferite.

Concret: pe plan intern, trebuie sa convingi factorii de decizie din compania ta ca, pe langa profitul net (Bottom Line), mai trebuie luate in calcul si performantele non-financiare, conform conceptului de “Triple Bottom Line”. Rezultatele financiare, sociale si de mediu asigura impreuna un echilibru care duce la o dezvoltare durabila.

Odata ce ai identificat sau ai contribuit la o serie de “bune practici” de CSR in interiorul companiei, trebuie sa le impartasesti publicului. In primul rand, trebuie sa castigi credibilitate in fata stakeholderilor, prin intermediul KPI (Key Performance Indicators). Acestia trebuie sa indice un trend pozitiv al rezultatelor companiei de-a lungul anilor. Apoi, trebuie sa fii capabil sa “vinzi” “faptele bune” la care tu si restul companiei ati contribuit. Fapte care, inca o data, nu au de-a face cu performantele financiare.

Nu exista o “reteta” pentru a reusi toate aceste lucruri. Ai nevoie insa de sustinerea factorilor de decizie din companie si de un inalt simt al eticii si al responsabilitatii. Acest simt trebuie sa fie indeajuns de puternic incat sa te convinga atat pe tine insuti (in momentele dificile) cat si pe ceilalti (in permanenta) ca practicile responsabile isi vor arata beneficiile pe termen lung.

RS: Responsabilii de CSR din Romania se plang ca presa nu este interesata de CSR si de aceea managementul nu este foarte receptiv la astfel de programe. Care este opinia dumneavoastra in aceasta privinta?

P.O. : Ca sa delimitam problema: responsabilii de CSR romani cred ca mass-media, in general, nu este interesata de CSR, sau ei afirma ca asta este doar o problema a presei locale?

Cred ca, pe plan international, putem vorbi de o crestere constanta a atentiei presei fata de CSR si dezvoltare durabila. Insa problema nu este cum sa faci domeniul CSR atragator pentru presa sau pentru “consumatorii de stiri”. Cred ca adevarata provocare este sa constientizezi opinia publica de importanta problemelor pe care CSR incearca sa le rezolve.

Problemele si ingrijorarile legate de mediu au fost si sunt un impuls serios pentru presa sa abordeze teme legate de CSR. Dar mediul este doar unul din cele trei domenii vizate de CSR. Companiile tind sa comunice in principal despre initiativele (binevenite de altfel) desfasurate in zona de mediu si de social. Totusi, ele trebuie sa faca si mai multe pentru a explica publicului beneficiile pe care acesta le obtine de pe urma initiativelor de CSR.

Daca managerii, mai mult decat alti actori ai societatii, ar trebui sa fie vizionari, atunci ei ar trebui sa-si dea seama ca toate problemele pe care CSR incearca sa le rezolve sunt deja subiecte de presa care pot genera stiri, aducand astfel vizibilitate companiilor pe care le conduc.

RS: Va ocupati la Enel si de gestionarea relatiei cu Investitorii Responsabili Social (Responsible Investors). De ce este importanta pentru o companie aceasta relatie? Care sunt secretele succesului intr-o astfel de relatie?

P.O. : De obicei, gestionarea relatiei cu Investitorii Responsabili Social este un proces care depinde in mare masura de colaborarea dintre Manager-ul de CSR si auditorii din domeniul dezvoltarii durabile (Sustainability Analists). Auditorii, pe baza unor documente furnizate de companie (ex: Rapoarte anuale, de mediu, de CSR, Cod de etica etc.) formuleaza "rating"-uri si / sau alte tipuri de studii despre respectiva companie. Acestea sunt cele care cantaresc in deciziile pe care le iau investitorii.

Relatia cu auditorii, este importanta, in primul rand, pentru evaluarea pe care o primeste compania din partea unei terte parti. La fel ca in cazul oamenilor, parerea pe care o avem despre noi insine poate fi complet diferita de perceptia celorlalti despre noi ( “ceilalti” fiind stakeholderii in cazul companiilor). O opinie independenta, nepartinitoare ne infatiseaza o imagine pe care daca ar fi trebuit s-o observam singuri, am fi tins sa o ignoram.

In plus, documentele ne arata ca, de cand Enel abordeaza probleme de CSR, interesul Investitorilor Responsabili Social fata de companie a crescut. Indicii de Sustenabilitate functioneaza ca un ghid pentru fondurile de investitii etice internationale atunci cand cumpara actiuni. Ca sa va faceti o imagine despre numarul actiunilor de care vorbesc: conform datelor din iunie 2008, din totalul actiunilor Enel aflate in circulatie libera si detinute de investitori institutionali, fondurile de investitii etice detineau 18%. Asta inseamna aproximativ 6% din totalul actiunilor Enel si echivaleaza in prezent cu circa 2,4 miliarde de Euro. Fondurile de investitii etice care detin actiuni Enel sunt in principal din SUA si Marea Britanie (35%), Germania (24%) si Olanda (13%).

Nu exista secrete ale succesului in relatia cu analistii sau cu investitorii. Esentiala e transparenta. Un responsabil de CSR nu trebuie sa aiba retineri in a comunica performantele companiei sale. Chiar daca aceste performante nu corespund inca principiilor dezvoltarii durabile, asta e o dovada in plus ca era nevoie de infiintarea unui departament de CSR si ca munca acestui departament trebuia sa inceapa cat mai curand. In plus, “nu poti da vina pe termometru pentru ca pacientul are febra”. Enel nu are nimic de ascuns stakeholderilor sai. O alta calitate de baza a unui responsabil de CSR este abilitatea de a primi si de a intelege un feed-back. El trebuie sa fie capabil sa accepte si critici la adresa companiei sale.

Citeste si:

RS: Cum folositi site-ul corporate pentru comunicarea de CSR? Ce beneficii concrete ati obtinut, folosind acest media?

P.O. : Sectiunea de CSR a site-ului Enel trece in prezent printr-un proces de reconstructie. Credem ca este imposibil ca o companie care doreste o comunicare consistenta si transparenta cu publicurile sale sa ignore acest canal.

Asa cum am mai spus, a “vinde” “faptele bune” ale companiei tale este un element fundamental in CSR. In prezent, folosim sectiunea de CSR pentru a gazdui Sustainability Meter si pentru a comunica principiile care ghideaza compania si initiativele noastre de CSR. Nu in ultimul rand, urmarim sa oferim vizitatorilor (studenti, reprezentanti ai mediului academic, analisti) documente si informatii despre Enel.

Cum v-am spus, in saptamanile urmatoare vom finaliza o actualizare (foarte necesara de altfel) a acestor pagini. Insa nu voi dezvalui mai multe, pentru a va stimula curiozitatea.

RS: Ati dezvoltat "Sustainability Meter" - un instrument online, pe site-ul corporate, dedicat stakeholder-ilor. Ce ne puteti spune despre el?

P.O. : Angajament, loialitate, transparenta, dorinta de a impartasi? La ce valori ne raportam atunci cand masuram responsabilitatea sociala a unei companii?

Principiul care ghideaza Enel este dezvoltarea durabila, un concept care acopera trei arii de responsabilitate: mediu, economic si social. In baza acestui principiu, ne evaluam deciziile de business si ne asumam responsabilitatea pentru ele in fata publicului.

Sustainability Meter permite oricarui vizitator sa ia parte la un schimb sincer de idei despre dezvoltarea durabila si sa evalueze proiectele derulate de Enel. Speram ca rezultatul acestui proces va fi o mai buna intelegere a nevoilor celuilalt, identificarea unui interes comun, de la care porneste dezvoltarea CSR.

Sustainability Meter este disponibil online sub forma unui chestionar care urmareste sa indeplineasca doua functii de baza, cu beneficii atat pentru stakeholderi, cat si pentru companie. Pe de o parte, persoana care completeaza chestionarul isi poate exprima pozitia fata de anumite teme legate de CSR si poate face o comparatie intre propriile abordari si cele ale Enel. In acest fel, respondentul poate sa descopere puncte comune sau divergente si sa faca sugestii care ar putea influenta deciziile viitoare ale companiei. Pe de alta parte, Enel beneficiaza de un schimb de idei mai consistent, pe baza caruia isi poate adapta planurile legate de CSR.

RS: Sunteti membru al Board-ului de lucru al GRI (Global Reporting Initiative). Ce este GRI si in ce consta activitatea dumneavoastra acolo?

P.O. : In cadrul GRI, fac parte din grupul EUSS WG (Electric Utilities Sector Supplement Working Group). Acolo discutam despre noi indicatori pe care companiile din sectorul utilitatilor electrice, membre GRI, vor fi obligate sa-i introduca in rapoartele de CSR, incepand cu 2009.

Este un proces indelungat, care a fost initiat de GRI in 2006. Pe langa companii, implica ONG-uri, Universitati, oameni de stiinta si alti stakeholderi din toata lumea, astfel incat deciziile pe care le luam sa fie cat mai obiective.

Intalnirile grupului sunt de multe ori epuizante. Fiecare indicator in parte este supus unei dezbateri libere, in cadrul careia se confrunta, intr-un mod constructiv, abordari diferite. Insa este o responsabilitate care iti aduce multe satisfactii. La finalul fiecarei intalniri, ai multumirea ca ai contribuit la elaborarea unui proces de raportare impartial si transparent, care permite comunicarea unor informatii corecte.

Cititi mai multe aici.