Wall-Street: Ce rulaje a avut Zenith Media in 2008 si care sunt estimarile pentru 2009?

Maria Tudor:
2008 a continuat sa fie un an bun pentru Zenith. In 2006 si 2007, Zenith Media a fost agentia de media cu cel mai mare rulaj. Sper ca si cele aproximativ 230 mil. de lei (aproximativ 62,5 mil. euro – n.red.) din 2008 sa ne situeze pe o pozitie fruntasa in topul agentiilor de media din Romania.

In privinta anului 2009, sunt in consens cu piata, cu advertiserii. Exista o mare incertitudine in privinta investitiilor in media din acest an, vorbim despre scaderi fata de anul anterior. Noi avem un prim trimestru bun, similar cu anul trecut, dar avem mai multe scenarii si suntem pregatiti pentru orice varianta.

Wall-Street: Care sunt principalele planuri strategice pentru Zenith anul acesta?

Maria Tudor:
Fara ca ordinea sa insemne prioritate:

1. Clientii agentiei. Zenith Media a fost si ramane o agentie care livreaza bine. Clientii curenti vor ramane prioritatea noastra si vom fi alaturi de acestia in identificarea celor mai bune, celor mai inspirate si relevante solutii pentru depasirea acestei perioade.

2. NewBiz. In al doilea rand, spre deosebire de anul anterior, cand resursele interne nu ne erau suficiente pentru o strategie activa de New Business, anul acesta raspundem pozitiv invitatiilor la licitatii, propunerilor de colaborare venite din partea diversilor advertiseri din piata.

3. Diversificare. Zenith Media a crezut in digital si a lansat Zed Digital. Avem Zenith Village si oferim servicii non-media, de comunicare prin partnerii nostrii, raspunzand astfel nevoilor extrem de variate (si actuale) ale clientilor. Avem expertiza clientilor de retail (care necesita o cu totul alta abordare din partea agentiei). Avem expertiza pe outdoor. Intentionam sa lansam o noua divizie, NewCast, specializata in proiecte speciale si creative de media. Zenith Media a fost intotdeauna o agentie inovativa, acum formalizam aceast atribut al nostru. Dar va vom tine la curent.

Una peste alta, suntem The ROI Agency si, mai mult ca niciodata, e timpul nostru.

4. Tool-uri si echipa. Suntem o agentie de comunicare. Anul acesta, eficienta pare a fi cuvantul cheie, dar doar eficienta nu e suficienta pentru a face diferenta. Vom continua sa ne dezvoltam tool-urile strategice. Si pentru ca tool-uri fara oameni nu se poate, vom continua sa dezvoltam echipa. E un an bun de a ne asigura ca in echipa avem cei mai competenti oameni. Competenti si de calitate.

Wall-Street: Pe ce pozitie se va situa Zenith in topul agentiilor de media in 2009? Cum se va schimba topul?

Maria Tudor:
Nu avem inca topul din 2008 si deja de vorbim de 2009… Cred/sper ca Zenith va ocupa o pozitie pe podium. In aceasta ecuatie sunt mai multe variabile, multe in afara controlului nostru. Oricum, sper ca Zenith Media sa reprezinte mai mult decat pozitia in sine.

Wall-Street: Cum va evolua marja de profit a agentiilor de media anul acesta?

Maria Tudor:
Evident depinde de strategia de business a fiecarei agentii atat anul acesta cat si in trecut. Pe cele doua componente: venituri si costuri. Nu cred ca putem vorbi de o evolutie generalizata a profiturilor. Probabil va asteptati sa spun ca va scadea. Daca veniturile scad, pot scade si costurile, nu? Deci, depinde de politica fiecari agentii.

Wall-Street: Ce strategii de taiere de costuri ati adoptat?

Maria Tudor:
Nu am avut nevoie sa taiem costuri, mai ales la nivel “strategic”. Ne-am uitat insa la costurile de admin in principal (gen hartie de fax - am trecut la o hartie ecologica) si incercam sa fim mai “economi”. Ca tactica, suntem mai precauti, mai atenti la cheltuieli.

Wall-Street: Va pastrati estimarile de 140 milioane euro rulaje pentru Publicis Groupe Media (polul de media creat la inceputul anului, prin unirea bugetelor de media buying ale agentiilor Zenith Media, Starcom MediaVest si Optimedia )?

Maria Tudor
: Raspunsul la aceasta intrebare se regaseste in raspunsurile anterioare. Ramane o estimare la fel de valabila ca oricare alta, mai ales in acest context dominat de incertitudine.

Wall-Street: Cine realizeaza negocierile pentru polul de media?

Maria Tudor:
Reprezentanti ai celor 3 agentii. Suntem 5 oameni de baza care negociem pentru pool. Avem incredere unii in altii, cream echipe inter-companii, functie de disponibilitatea fiecaruia dintre noi.

Wall-Street: Cum credeti ca va evolua piata agentiilor de media anul acesta. Vom asista la noi coalitii, falimente?

Maria Tudor:
Piata agentiilor de media e destul de stabila. Agentii internationale, agentii locale relativ puternice. Marimea conteaza mai mult decat la agentiile de creatie. Deci, nu cred sa existe falimente “reale”. Coalitii? Exista cele cunoscute, international (unele inca nematerializate la nivel local), a aparut una locala.

Wall-Street: La cat estimati piata de media in 2009? Descrieti, pe scurt, cum vor evolua principalele medii.

Maria Tudor:
Pentru moment, noi avem un estimat de 580 mil de dolari (e moneda in care reteaua din care facem parte, ZenithOptimedia, face prognozele la nivel international). Fara a intra in detalii sau explicatii, pe scurt: credem ca va exista o scadere generalizata la nivel de medii, cu exceptia digital-ului (care credem ca va creste, dar unde insa si cifrele nete sunt destul de mici, digital-ul insa crescandu-si ponderea din total cheltuieli media). Credem ca televiziunea si radioul vor avea scaderi mai mici in raport cu presa si panotajul. Credem ca ziarele vor pierde mai mult ca revistele.

Wall-Street: Cati angajati are Zenith Media? Ati facut sau veti face disponibilizari?

Maria Tudor
: 43. Nu. Nu stiu.

In 2006 si 2007, Zenith Media a fost cea mai mare agentie de media, din punct de vedere al rulajelor. Printre clientii agentiei se numara Atlas, Baxi, Bayer, BRD-GSG, Bricostore, Bunge, Caroli, Carrefour, Depozitul de Calculatoare, Discovery Channel, Electrolux, ING Group, Interstar, L’Oreal, Nestle, Parmalat, Policolor, Puma, Reckitt Benckiser, Toyota, Vincon.