In clasamentul primelor 20 de marci cunoscute in Romania nu figureaza nici un nume romanesc, potrivit studiului „Top Brands 2005“, realizat de Synovate. Exista, totusi, si marci autohtone de care romanii isi aduc destul de bine aminte. Este vorba, in primul rind, despre Dacia, care conduce in clasamentul marcilor autohtone de notorietate, inregistrind peste 45% dintre mentiunile spontane din partea respondentilor. La o distanta de aproape 18 procente de prima clasata este Arctic, iar pozitia a treia a fost ocupata de BCR. La mai putin de un an de la lansare, si Logan se afla in acest top, situindu-se pe pozitia a patra. Urmeaza Borsec, Izvorul Minunilor, Ursus, Romtelecom si Frutti Fresh.

Cirnatii de Plescoi si palinca de Bihor

Unul dintre pasii facuti pentru promovarea produselor autohtone a fost recunoasterea si protejarea denumirilor de origine geografica. In momentul de fata, lista cu denumiri geografice pentru bauturi spirtoase are 39 de marci. Printre acestea, tuica de Valea Milcovului, cea de Buzau, de Arges sau de Zalau, palinca de Bihor, de Ardeal sau de Maramures. Vinurile, insa, nu stau la fel de bine. „Cu exceptia a citorva denumiri precum Murfatlar, Cotnari, Jidvei sau Dealu Mare, vinurile cu denumiri geografice protejate au reusit sa se impuna doar pe plan intern“, sustine Basil Zarnoveanu, presedintele Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicola (ONIV). De asemenea, branduri cu origine sint salamul de Sibiu, cirnatii de Plescoi sau lactatele, care cuprind 20 de tipuri de brinza, 27 de feluri de cascaval si 8 tipuri de telemea.

Citeste si:

Unicitate la pret mic

Produsele de nisa sint cele care se adreseaza unui segment mic, dar foarte clar definit din populatie. „Indivizii unui astfel de grup chiar cauta sa fie cit mai diferiti posibili de «mainstream», cauta unicitatea“, spune Radu Neag, expert in branding de la Branzas Design. El atrage atentia ca produsele de nisa nu se confunda cu produsele de lux. „Este adevarat ca produsele de nisa se afla de multe ori in segmentul superior al preturilor. Aceasta se intimpla doar pentru ca se fac in serii mici, cu costuri mai mari. Pretul in sine nu este un indicator al unui produs de nisa“, explica Neag. Potrivit lui Corin Chiriac, produsele autohtone ar putea concura pe piata internationala in segmentul pret-calitate. Alaturi de acesta, specialistul adauga autenticitatea: „existenta unei identitati proprii, a unui caracter distinct, dar si respectarea promisiunii de brand. Dupa definirea a ceea ce se doreste a fi «Made in Romania», va creste probabil ponderea criteriului conformitatii“. Mugur Cornila crede ca „esential este sa-i putem determina pe oameni sa aprecieze ceea ce noua ne prisoseste sau a devenit banal. China, de exemplu, isi vinde betisoarele parfumate sau bolurile traditionale pentru orez impreuna cu etichete pe care este scris un haiku ori o scurta legenda pilduitoare“.