Per total, business-urile de publicitate au crescut moderat, unele dintre ele inregistrand scaderi cauzate de mutarile de conturi si de reducerea activitatii unor clienti, la inceputul crizei financiare. Majoritatea agentiilor din clasament ofera strict servicii de creatie si strategie publicitara. O parte din ele includ insa si servicii de planificare si cumparare a spatiului media si sunt marcate ca atare.

Cea mai bogata agentie de publicitate in 2008, dupa cifra de afaceri, a fost Graffiti BBDO, cu rulaje de 17,87 milioane euro si un profit net de 450.000 euro. Fata de 2007, cifra de afaceri a agentiei au scazut cu 5,43 milioane euro. “O categorie extrem de activa in 2007 a fost aproape invizibila in 2008 (pensiile private), iar acest lucru s-a vazut in bugetele investite de unul din clientii nostri, lider in categorie”, a explicat, pentru Wall-Street, Cosmin Radoi, managing director la Graffiti BBDO. Clientul la care se refera este Allianz Tiriac Pensii Private.

Pe pozitia a doua s-a situat Grey Worldwide, care a inregistrat anul trecut afaceri de 17,76 milioane euro, mai putin cu aproape 10 milioane euro decat in anul anterior. Principalul factor al scaderii a fost, potrivit Laurei Tampa, managing director al agentiei, mutarea contului Heineken din portofoliul Grey Worldwide in cel al McCann Erickson, la sfarsitul lui 2007. Profitul agentiei a scazut usor fata de 2007, pana la 660.000 euro.

Agentia Mercury360 Communications a rulat in 2008 bugete de 17,38 milioane euro, la un nivel similar cu cel din anul anterior. Spre deosebire de cele doua agentii din fruntea clasamentului, Mercury360 raporteaza la comun si serviciile de PR si evenimente. Profitul agentiei a fost de 874.000 euro.

Leo Burnett & Target a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 16,36 milioane euro, mai mult cu 1 milion de euro decat in 2007 si un profit de numai 60.600 euro.

Afacerile Publicis au crescut cu peste 20%, pana la 15,32 milioane euro. Profitul agentiei s-a dublat, la 412.000 euro.

Rulajele Next Advertising au crescut usor, pana la 14,8 milioane euro, cu un profit de 733.000 euro. Next face insa parte din agentiile care includ in cifra de afaceri rulajele de media.

In aceeasi situatie se afla si agentia Odyssey Communication, care a inregistrat afaceri de 14 milioane euro, cu 1 milion de euro mai mult decat in anul anterior si un profit de 860.000 euro, la acelasi nivel ca in 2007.

Si FCB Bucharest integreaza in cifra de afaceri serviciile de media, raportand rulaje de 13,82 milioane euro in 2008, in crestere cu peste 25%, si un profit de aproape 500.000 euro.

Agentia de creatie si strategie publicitara McCann Erickson a inregistrat anul trecut afaceri de circa 13 milioane euro, potrivit reprezentantilor companiei. Pe site-ul Ministerului de Finante apare B.V. McCann Erickson, cu o cifra de afaceri de 75,6 milioane euro, reunind atat agentia de publicitate McCann Erickson, cat si pe cea de media, Universal McCann. Reprezentantii companiei explica insa ca cifra reala de afaceri a celor doua agentii (media plus publicitate) este de 83 milioane euro, dintre care 70 de milioane revin Universal McCann. Diferenta dintre cifra publicata pe site-ul Ministerului de Finante si cele 83 milioane euro “este data de contracte in 3 parti, mai exact de plati facute de clienti direct catre furnizori Universal McCann”.

Saatchi&Saatchi Romania a trecut in 2008 pe profit, cu un plus de 542.000 euro, dupa ce in 2007 a raportat pierderi de 340.000 euro. Cifra de afaceri a crescut pana la 11,3 milioane euro, plasand agentia pe pozitia a zecea in top. Trecerea pe profit s-a datorat unei cresteri organice de 15%., potrivit Monei Opran, managing director Saatchi&Saatchi.

Agentia Imager, care ofera atat servicii de creatie si strategie publicitara, cat si media planning&buying, a raportat afaceri de 9,67 milioane euro, in scadere usoara fata de 2007.

Cea mai spectaculoasa crestere a avut-o insa Ogilvy & Mather, care si-a dublat cifra de afaceri la 7 milioane euro si si-a crescut de profitul de 28 de ori, pana la 540.000 euro.

Pe de alta parte, Tempo Advertising a raportat o injumatatire a cifrei de afaceri, la 6,6 milioane euro. Scaderea este insa motivata de faptul ca, in 2008, departamentele de PR, strategie si media din cadrul Tempo Advertising s-au desprins si au devenit companii independente, respectiv Rogalski Grigoriu, Brand Motion si Tempo Media. Per total, grupul a raportat o crestere de circa 20%.

Babel Communications a inregistrat o cifra de afaceri de 6,3 milioane euro anul trecut, in crestere cu 29%, potrivit reprezentantilor companiei. Cifrele Babel nu au fost inca publicate pe site-ul Ministerului de Finante. Agentia integreaza si servicii de media.

Propaganda este urmatoarea pe lista, cu o cifra de afaceri de circa 6 milioane euro, din care 30% reprezinta media planning&buying.

Agentia de publicitate Lowe & Partners a raportat anul trecut afaceri de 5,14 milioane euro, cu un profit de doar 18.000 euro.

GMP Advertising a inregistrat afaceri de 4,84 milioane euro, in scadere cu aproape jumatate de million de euro, insa la o marja de profit de peste 10%.

ADDV Euro RSCG, agentie care ofera si servicii de media, a raportat afaceri de 4,76 milioane euro, cifra mai mica cu peste 50% fata de anul anterior. Agentia s-a mentinut insa profitabila, cu un plus de 90.000 euro.

Una dintre agentiile cu cele mai bune marje de profit este Headvertising, care, la afaceri de 2,89 milioane de euro, a avut un plus de 366.000 euro.

Ii urmeaza TBWA Bucuresti, a carei cifra de afaceri a fost de 2,84 milioane euro, in scadere cu 33%.

Agentia care a disparut din topul celor mai mari companii de publicitate este Young&Rubicam/Team Advertising, inchisa la finalul anului trecut.