Si nu trebuie sa ma refer la vremea capricioasa (desi a avut o contributie la cresterea consumului media) Si nici la traficul bucurestean (probabil vom ajunge sa ne petrecem in masina mai mult timp decat il rezervam somnului).
In septembrie au fost multe noutati pe sticla televizoarelor, am avut parte de cresteri fabuloase la presa de business si au reaparut in topurile noastre de consum de clienti consacrati, mai putin activi pe timpul verii. Asadar, o luna frumoasa sub aspect financiar, cu cresteri de investitii publicitare mai mari pe radio si presa fata de TV (procentual, nu net!), dar si cu investitii in ziare mai mici decat in septembrie 2004. Privit global, anul 2005 este in mod cert mai bun ca 2004, insa cresterile nu sunt echilibrate pe toate mediile.

In septembrie am numarat 542 de jucatori (citeste anuntatori de publicitate!) pe TV, din care 163 cu investitii la rate card de peste 100.000 euro. Ocupantul pozitiei 163 a fost Salonul International Auto Bucuresti. (Ne vom mai reintalni cu salonul si anul viitor. Ati fost la editia din acest an?). Au fost 839 de marci pe TV, din care circa 25% au beneficiat de expunere de peste 200 GRPs in all urban (Gross Rating Point). Doua intrari notabile in top 10 marci: cunoscuta marca Pronto, dar mai ales nou intratul Louis Axton, care se aseaza pe pozitia 7. Am avut un volum total de 110.540 GRPs’30, 185.257 spoturi si o audienta medie in prime time de 37,3% (populatie urban, pentru toate statiile). Toti indicatorii au inregistrat cresteri evidente atat fata de luna august, cat si fata de luna septembrie a anului trecut.

Ponderea statiilor TV mici in peisajul media romanesc este de asemenea in crestere. Pentru referinta, plasez in categoria “top” urmatoarele statii: ProTV, Antena 1, TVR 1, Acasa TV, Prima TV. Anul trecut, pe vremea asta, semnalam scaderea cotei de piata a acestora cumulate din total statii comerciale de la 87% (in 2003) la 75% anul acesta. Media lunii septembrie 2005 este de doar 70,7%. Realitatea TV se apropie vertiginos de plutonul statiilor fruntase, datorita in principal scaderii performantelor Prima TV. Nu vreau insa nici pe departe sa minimalizez succesul clar al Realitatii in 2005, cel putin din punctul de vedere al audientei si al atragerii de venituri publicitare. Astept mai mult de la Prima TV si sper ca, desi “tradati” de CNA (citez partial pe cineva), sa reuseasca sa lanseze si consolideze si alte programe de succes, caci evident penetrarea statiei e buna si potential exista.

In septembrie am avut tenis (Cupa Davis), dar cu audiente mici, Cerbul de Aur, care a adus audiente si vanzari de publicitate bune canalului public, si fotbal cu meciuri de senzatie. Audientele cele mai mari pentru fotbal s-au inregistrat in derby-ul Steaua-Dinamo (19,2% in mediul urban, la TVR 1) si Romania – Cehia (23,4%). A inceput sa se poarte “productia locala” la TV, in mare voga fiind telenovela autohtona si entertainment-ul sub diferite forme. Au fost multe lansari si relansari de programe cu promovare generoasa. La Antena 1 a revenit programul de dimineata, dar si “Din Dragoste”, care, desi un pic tulburat de competitia adusa de noua telenovela de la Acasa TV, aruncata cu incredere direct in prime time, ramane liderul serii de marti. Au revenit: Virgil Iantu la Prima TV, baietii de “La Bloc” (Pro TV), Divizia A, insa numai la TVR si National, Recursul Etapei si Minutul 91, Nasul (s-a simtit la B1 TV) si cele trei felii de “Surprize, surprize”. Lansarile au fost usor defazate, incarcand practic intreaga luna.

Citeste si:

Aminteam la inceput de presa de business, cu 2 lideri: Ziarul Financiar la cotidiene si Capital la saptamanale. Retailul continua sa domine piata de radio. Daca am avea monitorizari pe outdoor, s-ar vedea si acolo concurenta.

Stiam ca voi avea ce scrie pentru luna septembrie si, daca nu as fi fost obligata sa nu depasesc spatiul, cu siguranta as fi ajuns cu scrisul pana la editorialul din pagina doi a revistei. Ma pastrez pentru luna octombrie.