Surprizele au venit din alta directie: premii pentru branduri regionale, aflate la inceput de drum.
Romanii sunt in top la Festi-valul de publicitate Golden Drum. Si mai important este ca merg pe o linie ascendenta, spre deosebire de colegii lor polonezi si cehi, altadata capi de lista ai Noii Europe, dar care au cam inceput sa o ia la vale. Evolutia „nationalilor“ arata asa: un premiu in 2001, patru premii in 2002, sase premii in 2003, sapte premii in 2004. Anul acesta au marcat noua premii, dintre care un Golden Rose pentru cea mai buna agentie a anului - Leo Burnett - si doua Golden Watch-uri, ambele pentru McCann. Nu mai vorbim de cate lucrari au fost short-listate.

Festivalul a avut si unele surprize. Una dintre acestea a fost Bronze Drum-ul pentru lucrarea „Paharul“, un print pentru laptele „Mandra“, semnat de GMP. „Ma asteptam mai degraba la un premiu pentru printurile dedicate unui brand cum este Grovana (ceasuri elvetiene - n.r.), care au ajuns si ele pe short-list. Am avut insa o surpriza placuta fiindca am luat acest premiu pentru o marca noua, de pe o piata regionala, care abia din august a inceput sa comunice. Cand ne-am intors de la Portoroz, ne-am oprit in drum la Sibiu, ca sa sarbatorim cu clientul“, ne-a spus Felix Tataru, presedintele GMP. Publicitarii se asteptau totusi la mai mult. Dupa cum spunea Felix Tataru, „ma asteptam ca Leo Burnett sa ia agentia anului, dar ma asteptam si ca McCann sa ia si mai multe premii. Nu ma asteptam insa ca din Romania sa fie premiate doar trei agentii“.

Ascensiunea romanilor si decaderea altor premianti

In legatura cu ascensiunea romanilor si decaderea polonezilor si cehilor la Golden Drum, Bogdan Naumovici, CEE Regional Creative Director Leo Burnett, a declarat presei ca ar dori ca agentiile de la noi sa inteleaga importanta rolului pe care il au si sa invete din ce s-a intamplat in Cehia si Polonia: „Acolo, atunci cand preturile de productie si de difuzare erau la fel de mici cum sunt la noi acum, agentiile isi exersau creativitatea doar pe muzee, gradini zoologice si campanii sociale. Iata ca azi, cand apropierea de Europa a crescut miza si clientii joaca din ce in ce mai «safe», lipsa de preocupare a agentiilor de a-i obisnui si pe clienti, si publicul cu publicitatea creativa le costa puncte pretioase la Portoroz. Daca noi nu intelegem ce oportunitate extraordinara avem, ca putem inca sa facem comunicare creativa pentru clienti adevarati, pentru marci comerciale, vom plati acelasi pret peste doi-trei ani. Ma bucur sa vad ca preocuparea constanta a agentiei Leo Burnett Romania de a dovedi ca publicitatea de premiu vinde mai bine se concretizeaza in din ce in ce mai multe proiecte creative, pentru din ce in ce mai multi clienti, pentru din ce in ce mai multe categorii de produse. Iar atunci, titlul de Agentie a Anului in Europa Centrala si de Est nu mai este o surpriza nici pentru noi, nici pentru clientii nostri.“

Juriul nu si-a motivat deciziile

Citeste si:

In ceea ce priveste argumentele premiilor, acestea au ramas oarecum in ceata, deoarece juriul de la Golden Drum nu a motivat fiecare decizie in parte. Inca de la inceput, s-au stabilit criteriile de jurizare: relevanta pentru brand si grupul-tinta, valoarea expresiei creative si gradul in care reclama reuseste sa te miste. Potrivit lui Bogdan Naumovici, premiile s-au acordat prin vot, iar exigenta a fost maxima: „Nici una dintre lucrarile noastre nu a fost «pe muchie», astfel incat sa necesite discutii lungi pe marginea lor, iar eu nu am avut voie sa scot nici un cuvant atunci cand era vorba despre lucrari din reteaua Leo Burnett. Si mie mi-ar fi placut sa aflu mai multe pareri despre lucrarile noastre, insa nu aveam voie nici macar sa intreb despre ele“.

Juriul nu prea ofera motivatii atunci cand acorda premii, spune si Alexandru Dumitrescu - Head of Copy, McCann Erickson. „Mai degraba da explicatii atunci cand nu acorda premii si agentiile intreaba, in mod mai mult sau mai putin formal, «De ce nu ne-ati premiat-o pe asta?». De la juriul sectiunii «Campanii» nici nu am avut ce motivatii sa asteptam. Campania MTV «Made in Romania», premiata cu Golden Watch, e o campanie de super-impact, care a construit o marca relevanta local si, in acelasi timp, cool dupa standardele internationale. Mai degraba as vrea sa aud motivatiile juriului de la TV si print, care n-a premiat nici spotul sau print-urile MTV, nici spotul «Cafeaua» din campania «Vot» - acesta din urma finalist la Cannes 2005. Dar fiecare juriu are motivatiile lui, unele mai putin cunoscute noua“, spune Alexandru Dumitrescu.

Anul acesta, s-au depasit granitele Noii Europe
Ideea festivalului Golden Drum s-a nascut acum 12 ani, cand multi au privit-o drept o indrazneala prea mare pentru foarte tanara si micuta tarisoara Slovenia, abia dezlipita de Iugoslavia. Multi vorbesc despre Festivalul Portoroz, dar Portoroz este de fapt orasul care gazduieste Golden Drum. Desi initial ambitiile au fost mai modeste, fiind calificat drept un festival al „noii Europe“, doar pentru publicitarii din Europa Centrala si de Est, incepand cu aceasta editie Golden Drum a devenit un festival international, la care au participat concurenti din 40 de tari, de pe toate continentele.

In ceea ce priveste diferenta dintre Golden Drum si Ad’Or, Bogdan Naumovici considera ca aceasta consta in numarul de participanti si in bugetul impresionant al Golden Drum: „Faceam un calcul anul acesta: cred ca bugetul festivalului de la Portoroz se invarte intre 1.600.000 si 2.000.000 de euro, in timp ce Ad’Or abia trece cu putin de 100.000. Asta inseamna bani pentru seminarii, pentru jurii mult mai titrate, pentru evenimente colaterale festivalului de mult mai mare amploare. In plus, nimeni nu boicoteaza festivalul de la Portoroz, nici macar romanii care si-ar dori sa nu mai avem un festival si, implicit, nici ierarhii in Romania“.
In opinia lui Alexandru Dumitrescu, de la McCann, „principala dife-renta dintre Golden Drum si Ad’Or este ca Golden Drum nu si-a uitat scopul: o competitie intre valori creative. Ad’Or s-a transformat intre timp intr-o mare vanatoare de ghost-uri si intr-un festival mai mult de media, in care participantii se bat in GRP-uri si TRP-uri relevante in spatele fiecarei lucrari. Calitatea oamenilor din juriu scade de la an la an, ca si numarul agentiilor participante. Din pacate, in ultimul timp si Golden Drum a devenit mai sensibil la lobby-ul agentiilor de retea, iar asta ii taie putin din credibilitate. Festivalul de la Portoroz ramane totusi o arena mai competitiva decat Ad’Or, o ocazie sa ne masuram fortele cu cele mai tari agentii din regiune si, in cazul campaniilor, chiar din toata lumea“.