Radu Budes, managing partner al Splendid MediaZece, se pregateste de licitatia pentru publicitatea de la TVR. In curind, cei de la SMZ vor sti daca ei vor gestiona in urmatorii trei ani spatiul dintre programele televiziunii publice. Pina atunci, Radu Budes spune povestea asa cum o vede el.

Televiziunea constituie aportul cel mai important la cifra noastra de afaceri si intentionam sa ne intarim aceasta componenta prin participarea la licitatia initiata de catre televiziunea publica pentru spatiul de publicitate al celor patru canale: TVR 1, TVR 2, TVR Cultural si TVR International, pentru urmatorii trei ani. E o competitie pentru o miza destul de mare, pentru ca vorbim de o cifra de afaceri anuala de 15-17 milioane de euro, conform estimarilor noastre bazate pe cifrele furnizate pentru 2005 de catre Alfacont, adica 14-15 milioane de euro.

TVR nu va mai fi ieftin

Anul viitor va creste pretul de vinzare al publicitatii pe televizi-uni. El este considerat foarte mic si, ca un efect direct, marea majoritate a spatiilor pe televiziuni au fost sold-out in multe luni ale acestui an. Ma astept ca preturile sa se ridice chiar si cu 40-50 de procente pentru statiile de televiziune care au vindut destul de ieftin pina acum. TVR are preturi mai mici decit posturile comerciale, si diferenta este uneori nejustificat de mare. TVR ar trebui sa fie mai aproape de marginea de sus a pietei, pentru ca este singura statie cu acoperire nationala si, cu siguranta, ar trebui sa si vinda ceva mai mult, deci exista loc de crestere a preturilor.

Comercial sau public

Fondurile semnificative pe care le are la dispozitie TVR ii dau posibilitatea sa achizitioneze pachete de filme dintre cele mai bune. Observatorii pietei se pot pronunta ca, din punctul de vedere al calitatii filmelor, TVR sta cel mai bine. In ceea ce priveste productia, cred ca TVR isi satisface in mare masura misiunea de statie publica, adica programele informative, cele pentru minoritati si cele culturale se regasesc. Partenerul pe partea de publicitate nu este cel care sa constringa sa se produca programe mai comerciale. Stim la ce ne inhamam.

Sport, filme, stiri

Exista trei componente care sint mari aducatoare de venituri: achizitiile de filme, sportul, pentru ca TVR este cel mai important jucator pe piata de sport, fiind singurul cu acces la evenimentele majore internationale, si programele informative. Acestea sint motoarele de audienta si principalii aducatori de bani. Aproape 60% din veniturile din publicitate se sprijina pe aceste trei tipuri de programe. Celelalte nu sint la fel de importante pentru publiciate, dar sint importante pentru misiunea de statie publica.

Citeste si:

Lupta pentru publicitate

Exista o initiativa legislativa extrem de recenta, care e deja la Senat, prin care se propune restrictionarea spatiului de pu-blicitate de la TVR de la 8 minute la 4 minute in afara intervalului 18-23 si eliminarea totala in acest interval.

TVR

Statia publica poate ajunge foarte usor in pozitia de a solicita finantari publice. In conditiile economice actuale, cred ca nimeni nu-si doreste sa finanteze cu bani publici statia publica. Drept pentru care, statia publica are nevoie si de o componenta sigura de venit, care este publicitatea si care garanteaza si independenta editoriala. Va exista o scrisoare din partea International Advertising Association, filiala Romania, catre Camerele Parlamentului, pentru a se discuta cu mai multa responsabilitate aceasta restrictionare. TVR este si singurul care ajunge in mediul rural. Romania este tara cu cel mai mic consum de pasta de dinti si tara in care consumul mediu per capita de periute de dinti ajunge la un an si jumatate. In aceste conditii, ne intrebam daca aceste reglementari nu vin cumva prea devreme. Reclama la sapun, inainte de a face ca acel sapun sa se vinda, ii convinge pe oameni sa se spele si sa se protejeze impotriva microbilor.

„Catavencu“ si HBO

Splendid MediaZece este o regie multimedia cu 35 de angajati, care gestioneaza spatii de publiciate in televiziune, presa scrisa, radio, outdoor si indoor. Din portofoliul SMZ fac parte publicatiile trustului „Catavencu“, statiile Radio Guerrilla din Bucuresti si Cluj, revistele „HBO“ si „BBC Top Gear“, precum si retelele de indoor Ooops Media si Monopoly.