Cheltuielile globale din publicitate au scazut cu 10,2% in 2009, dar vor raporta o crestere de 0,9% anul viitor, potrivit ZenithOptimedia, parte a grupului media Publicis Groupe, care a prezentat aceasta estimare in cadrul Conferintei Anuale de Media si Comunicatii UBS.

ZenithOptimedia se astepta anterior la o crestere de doar 0,5% in 2010. "Aceasta este prima actualizare pentru 2010 de cand am publicat estimarea in 2008, exact inainte ca declinul din publicitate sa se produca", a anuntat ZenithOptimedia in raportul sau.

Piata de publicitate din Statele Unite a inregistrat un declin de 12,9% in 2009, iar in 2010 va raporta o scadere de 2,6%, potrivit agentiei de publicitate. Europa de Vest a suferit o erodare de 11,8% in acest an si ar putea scadea cu 0,5% anul viitor, in timp ce America Latina va posta cresteri atat anul acesta, cat si anul viitor.

Internetul este singurul mediu care a crescut in acest an, mai anunta compania media. Criza financiara a accelerat redirectionarea bugetelor de la media traditionala catre mediul online. In timp ce departamentele de marketing trebuie sa justifice fiecare dolar cheltuit, revenirea rapida si eficienta a investitiilor oferite de publicitatea online sunt mult mai atractive pe termen lung pentru companii decat alte canale media.

ZenithOptimedia previzioneaza o crestere de 15% a incasarilor din publicitatea provenite din cautarile online si un avans de 6% pe segmentul de reclame de tip display.

De asemenea, potrivit ZenithOptimedia, internetul va depasi ziarele ca al doilea mediu de publicitate in urmatorii cinci ani.

Group M, parte a WPP, a proiectat o scadere de 6,6% a cheltuielilor de 445 miliarde dolari din 2009, care vor fi urmate de o crestere de 0,8% la 448 miliarde dolari in 2010. Aceasta este o imbunatatire fata de predictia anterioara a companiei care anunta un declin de 1,4% in 2010.

Potrivit raportului "This Year, Next Year", pe care Group M l-a prezentat in cadrul conferintei UBS, tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) vor conduce recuperarea cheltuielilor din publicitate in timp ce Statele Unite si Europa de Vest vor fi regiunile care vor reveni mai greu pe crestere.

Pe termen lung, veniturile globale din publicitate vor reveni la o crestere anuala situata la 7% in intervalul 2011-2014, care este cu aproape un punct in spatele cresteri nominale a produsului intern brut global.