O buna perioada de timp, marketerii au crezut ca expresia „editie limitata“ nu este decat o formula magica de impulsionare a vanzarilor, potrivita doar pentru produsele de lux, cum ar fi ceasurile, bijuteriile, automobilele sau vinurile. Aceasta deoarece o asemenea formula exercita o presiune asupra consumatorului care se grabeste sa investeasca pentru a nu pierde o ocazie unica, dar mai ales pentru ca seriile mici adauga produsului valoare in timp.

Iata insa ca, de la o vreme, conceptul „editie limitata“ este tot mai mult asociat produselor de larg consum si este pe cale sa devina o noua arma promotionala a industriei alimentare.

Editiile limitate sunt un raspuns la productia de masa si de aceea se potrivesc cel mai bine pentru perioada Sarbatorilor, cand oamenii isi doresc momente aparte fata de restul anului si cauta mijloace prin care sa particularizeze cat mai mult spiritul festiv. In aceasta perioada, ei prefera lucruri cat mai deosebite si sunt dispusi sa incerce produse noi, pe care nu le-ar aborda in restul anului.

Din acest motiv, in preajma Sarbatorilor, tot mai multe branduri aduc in prim-plan editiile limitate. Aceste produse au un impact vizual puternic, fiind lansate, de cele mai multe ori, in ambalaje de gala. Astfel, ele contribuie la demarcarea de concurenta, dar si la intretinerea imaginii brandului. Atragerea de noi consumatori reprezinta un alt obiectiv important al strategiilor legate de variantele in editie limitata ale brandurilor.

Produse speciale autohtone

Gusturile speciale, mai racoritoare sau mai fierbinti, diferite arome specifice, in editii limitate, adaptate sezonului sau Sarbatorilor, isi fac loc destul de timid si pe piata romaneasca. Anul acesta, piata editiilor limitate este inca destul de saraca. Produsele cu gust special de Sarbatori se pot numara pe degete, mai vizibile fiind brandurile Heidi, Joe si Alpenliebe.

„Pe langa produsele de Sarbatori deja cunoscute, anul acesta Heidi va lansa pe piata mosi din ciocolata alba cu fulgi straciatella, tableta de sarbatori Pralinetti Cozonac si Pachetul cadou Craciun. Pentru sfarsitul anului 2005, Heidi estimeaza o crestere cu minimum 50% a cifrei de afaceri la produsele de Craciun, intentionand prin aceasta sa-si consolideze pozitia pe segmentul premium. Atuurile produselor de sezon oferite de Heidi sunt calitatea si valoarea adaugata ridicata a acestora“, spune Narcis Dorobantu, brand manager Heidi Chocolats Suisse.

Citeste si:

JOE a lansat, la inceputul acestui sezon, doua noi produse in editie limitata: Joe Moments Portocale si Joe Moments Cocos&Rom. „Este vorba despre doua arome absolut noi pentru piata napolitanelor, special destinate sezonului ce tocmai a inceput, care vin in intampinarea dorintelor consumatorilor nostri, mereu dor-nici de noutate in aceasta categorie. JOE si-a obisnuit consumatorii ca, in fiecare an, cu ocazia Sarbatorilor de Craciun sau de Paste sa propuna produse noi in editie limitata, care aduc prospetime in categoria napolitanelor datorita noutatii aromelor“, afirma Simona Straut, brand manager confectionary Nestlé Romania.

Desi preponderente in perioada Sarbatorilor, editiile limitate se lanseaza pe tot parcursul anului. De exemplu, ciocolata Kandia scoate editii de vara: anul trecut, au existat variantele racoritoare Kandia Ice, iar anul acesta Kandia Special Edition - Real Fruit, care are in compozitie bucati de fructe.

Succese si rateuri

Veterana acestor serii limitate este Tuborg Christmas Brew, ajunsa la a sasea editie. Marca Tuborg Christmas Brew va fi prezenta pe piata, în editie limitata, în perioada 4 noiembrie-31 decembrie, pentru a recrea atmosfera de sarbatoare specifica perioadei Craciunului si Anului Nou.
„Recenta lansare a Tuborg Christmas Brew ne ajuta sa atingem targetul de vanzari stabilit pentru 2005 si aduce o majorare a cotei de piata a companiei noastre cu 12-15% pe aceasta perioada (noiembrie-decembrie)“, ne-a declarat Catalin Ignat, director de marketing URBB.
In ceea ce priveste racoritoarele, editiile pentru Sarbatori au fost niste rateuri. Ne amintim imaginea „chimica“ a editiilor Pepsi Blue sau Fanta cu gust de scortisoara.

Batalia pentru iarna incepe vara

In Europa, batalia editiilor de Sarbatori incepe de cum se sfarseste vara. In magazine apar deja standuri speciale emanand aromele considerate specifice Craciunului: scortisoara, portocale, mar sau rom. Desi sunt preponderente la dulciuri, seriile limitate cu gust special se gasesc si la alte produse, precum sosuri, mezeluri, diferite bauturi racoritoare sau alcoolizate etc. Marile branduri din industria alimentara au cu siguranta un produs special care se vinde numai de Sarbatori.