Fie ca este vorba de organizarea de cursuri la propriile sedii sau de o participare activa la cursurile academice, se simte tot mai mult dorinta agentiilor de publicitate de a se implica in procesul de formare a viitoarei generatii de publicitari. Ogilvy isi extinde parteneriatul cu SNSPA la nivel international, Leo Burnett infiinteaza Leo Academy, alte agentii precum Graffiti BBDO sau Tempo Advertising sponsorizeaza laboratoare si cursuri de publicitate. Tot mai multi angajati ai agentiilor de publicitate sunt si profesori asociati la diferite facultati sau predau la sediul agentiei .

Daca publicitatea din Romania s-a apropiat intr-un timp relativ scurt de standardele internationale, nu acelasi lucru se poate spune si despre invatamantul in acest domeniu. Totusi, anul acesta, publicitarii s-au gandit mai mult decat altadata si la procesul educational, la necesitatea unei interactiuni mai ferme intre teorie si practica.

Implicare in invatamåntul oficial

Manuela Necula, Head of Country Ogilvy Group Romania, considera ca industria publicitatii, in momentul de fata, ar putea justifica un interes mult mai mare din partea institutiilor de invatamant: „Publicitatea e astazi un domeniu in care foarte multi tineri doresc sa intre. Dar nu stiu cum sa o faca, nu stiu incotro sa-si indrepte eforturile, nu stiu ce specializari i-ar putea ajuta sa fie selectati de o agentie. Lipsesc foarte multe lucruri si consider ca extinderea parteneriatului Ogilvy-SNSPA la nivelul intregii comunitati de marketing si publicitate, prin intermediul IAA, este un pas foarte important in acest domeniu. Degeaba ne plangem cu totii ca ne este greu sa recrutam, daca nu facem un efort comun pentru pregatirea tinerilor specialisti si daca nu reusim sa cream conditii pentru imbinarea cunostintelor lor teoretice cu realitatile business-ului”.

Graffiti BBDO se mandreste cu distinctia „Prieten al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii”. Agentia are deja o traditie in colaborarea cu Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, materializata, printre altele, prin infiintarea Laboratorului de Publicitate Graffiti BBDO, dar si prin organizarea unor proiecte speciale dedicate studentilor, cum este concursul de creatie publicitara „Drum catre Golden Drum”. In plus, oameni din agentie - Catalina Cernica si Sorin Psatta - sunt profesori cu state vechi la FJSC. Un alt reprezentant al Grupului BBDO Romania, Razvan Varabiescu - Buying Director, Media Direction -, s-a implicat, de asemenea, in activitatea academica.

Cursuri in agentii

Agentiile incearca sa ofere si variante extrauniversitare de completare a cunostintelor dobandite in cadrul invatamantului oficial. Obiectivele acestor cursuri sunt legate si de recrutare. Luna aceasta, Leo Academy si-a deschis portile pentru cursanti. Scoala isi propune sa completeze cunostintele teoretice dobandite de pasionatii de publicitate si sa-i ajute sa faca primii pasi in domeniu. Activitatile la care participa cursantii Leo Academy in cadrul programului de training se desfasoara sub indrumarea managerilor din departamentele Leo Burnett, specializati in marketing, strategie, creatie, productie audio-video, media planning, direct marketing etc.

Obiectivele acestui proiect: descoperirea celor mai promitatori dintre reprezentantii urmatoarei generatii de oameni de publicitate si aducerea acestora in industrie. „Vrem ca Leo Academy sa aiba loc anual si sa devina, in cat mai scurt timp, cea mai buna scoala de publicitate din Romania”, au declarat reprezentantii Leo Burnett.

Tempo gazduieste saptamanal un curs de specialitate, la care participa studenti de la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, care este condus de Teodora Migdalovici. „Participam la toate evenimentele de profil din industrie in calitate de lectori sau membri in jurii - Olimpiadele Comunicarii, workshop-uri organizate de studentii de la Facultatea de Litere, sectia de comunicare si relatii publice, in fiecare an primim in practica trei-patru studenti la facultatile de profil. Suntem destul de conectati la ceea ce se intampla in mediul universitar, fara a avea pretentia ca o facem in mod organizat, metodic, planificat si riguros. Pur si simplu, sustinem initiativele de acest tip, insa nu le initiem noi, ii lasam pe tinerii nostri colegi sa fie creativi, sa ne propuna, sa ne coopteze si sa ne implice”, a afirmat Elena Visan, HR Manager Tempo Advertising.

Politici de recrutare

In legatura cu politica de recrutare la Ogilvy, Manuela Necula spune ca aceasta este bazata pe criterii variate, iar diplomele au o importanta secundara. „In agentia noastra vin oameni din toate specializarile, unele absolut inedite. Ne intereseaza sa avem in echipa oameni deschisi la minte, capabili sa genereze idei proaspete, pasionati de domeniul comunicarii, in masura sa-si asume riscuri, care sa schimbe lucrurile si care sa impartaseasca aceleasi valori cu ale organizatiei Ogilvy, oriunde in lume. Pe cei mai multi dintre juniori ii formam noi, prin sistemele de pregatire interne si externe pe care le punem la dispozitie si prin ceea ce se numeste «training on the job». Atunci cand recrutam seniori din exterior, mult mai importante sunt profilul, personalitatea, competentele dobandite in practica si felul in care se pot integra in echipa noastra decat diplomele pe care le au”.

Si la Graffiti BBDO diplomele se situeaza intr-un plan secundar. Ioana Plesa, HR manager, spune ca diplomele au greutate, insa determinanta la angajare este dovada ca respectivele cunostinte dobandite in scoli pot fi folosite in mod aplicat. Diplomele sunt valide numai daca sunt asociate cu abilitati de gandire inovativa, talent, capacitatea de a cunoaste piata, de a vinde si, nu in ultimul rand, partea de entuziasm, determinare si forta creativa.

La Tempo, diplomele au relevanta pentru absolventi, dar mai importante sunt atitudinea si specializarile. Elena Visan, HR Manager, spune ca, in general, daca sunt persoane cu experienta in domeniu, studiile nu mai conteaza. Relevante sunt experientele pe proiecte, realizarile profesionale si cursurile de specializare (training). La recrutarea unui „new entry”, pe langa trasaturile personale si de caracter, studiile sunt o componenta relevanta. In functie de jobul pentru care a aplicat, o structurare a pozitiilor ar arata astfel: pentru un job in departamentul de client service, cele mai relevante studii sunt cele economice (ex. ASE, Spiru Haret), de comunicare (ex. SNSPA, David Ogilvy), cu specializare in marketing. Pentru un job in creatie, e bine ca un candidat sa aiba studii la o Facultate de Litere, Sociologie, Arte si Design, ATF sau in animatie, grafica, regie.

Pentru un candidat la PR, sunt folositoare studiile de jurnalistica, limbi straine, sociologie, comunicare.
In plus, cursuri de tehnici de vanzare si negociere, presentation skills, time management si comunicare aduc valoare in prezentarea unui candidat la un interviu pentru una dintre pozitiile de mai sus. Insa factorul determinant care face diferenta intre candidatii cu aceeasi pregatire si experienta este atitudinea. Aceasta se traduce prin onestitate, pro-activitate, asertivitate, flexibilitate si orientarea catre solutii.