Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) demareaza licitatia pentru vanzarea spatiului de publicitate si vrea sa-si dubleze incasarile la cel putin doua milioane de euro pe an. Majoritatea regiilor de pe piata nu sunt interesate si invoca licitatia TVR la care au participat.

Radiodifuziunea isi intoarce pentru prima data fata catre lumea publicitatii. Institutia s-a multumit pana acum cu incasarile pe care le avea din taxa radio, deloc de neglijat, in timp ce vanzarea de publicitate era in sarcina unui departament care aducea in vistierie aproximativ 900.000 de euro anual. Asteptarile sunt mari: cel putin doua milioane de euro incasari pe an din vanzarea spatiului pentru toate canalele publice – Radio Romania Actualitati, Romania Muzical, Romania Cultural si posturile locale si regionale.

Licitatia deschisa urmeaza sa fie demarata, dupa ce, la 2 decembrie, anuntul a fost trimis spre publicare in Monitorul Oficial, iar ofertele vor fi deschise la 26 ianuarie 2006. Potrivit caietului de sarcini, contractul va fi unul pe baza de comision, drept pentru care regiile de publicitate sunt cele vizate. Caietul de sarcini nu limiteaza puterea candidatilor la o anumita cifra de afaceri, ca in cazul licitatiei de la TVR. In schimb, vor conta in alegerea castigatorului “cea mai mare valoare a contractelor de publicitate la radio si TV finalizate in anii 2003, 2004 si primul semestru din 2005”, ceea ce va aduce un punctaj maxim la capitolul “Experienta similara”. Comisia de evaluare va mai lua in calcul venitul net ofertat, dotarea tehnica (conteaza daca ofertantii au contracte cu firmele de masurare a audientei) si resursele umane.

“SRR era multumita pana acum doar cu veniturile din taxa radio. Aveam un compartiment special de publicitate, care a facut cat a putut. Acest colectiv nu a putut mai mult pentru ca aici ai nevoie de specialisti si de oameni foarte motivati sa aiba rezultate”, spune Maria toghina, presedintele SRR. “S-a dorit externalizarea din dorinta de a creste veniturile Radiodifuziunii. Avem un potential foarte mare pe care vrem sa-l valorificam”, continua ea. Exista insa acest potential? O privire asupra clientilor actuali principali ai SRR nu gaseste printre advertiseri nici unul dintre marii jucatori. Procter&Gamble, Unilever, Connex, Orange, L’Oreal nu se vad. In top pe primele noua luni sunt Perla Harghitei, grupul European Drinks, Grupul financiar Carpatica si Omniasig, companii cu cheltuieli publicitare care nu depasesc 65.000 de euro. La rate-card!

Oamenii de publicitate spun ca vanzarile s-ar putea redresa. “Nu a existat o strategie de vanzare la radioul public. Intr-adevar, si profilul ascultatorului este neprietenos, dar conteaza modul in care faci strategia. Dar si bugetele de radio sunt in general mai mici si orientate local, cu putine campanii nationale”, este de parere Maria Tudor, managing director al agentiei Zenith Media. “Este potential, ca pentru fiecare tip de media. Trebuie sa isi foloseasca avantajul, respectiv acoperirea la nivel national, cu potential la bunurile de larg consum. Pana acum nu au facut-o”, continua ea. “Radioul a avut o problema in primul rand la capitolul marketing-promovare, nu neaparat la vanzari. Clientii de publicitate trebuie sa vada cifre, sa sesizeze efortul unei statii de a se face vandabila. SRR nu si-a creat, pana in prezent, avantajul vanzarii”, sustine Radu Budes, managing director SplendidMedia.

“SRR au fost o forta de publicitate mai degraba reactiva decat proactiva. Ei asteptau sa vina clientii catre ei, nu reactionau la piata de publicitate”, afirma Budes. Daca la TVR fiecare din regiile importante de pe piata si-ar fi dorit sa administreze spatiul, la SRR nu este inghesuiala. ARBOmedia a anuntat ca nu va participa, insa nu din ratiuni comerciale. “tinand cont de modul in care a fost evaluata oferta ARBOmedia in cadrul licitatiei TVR, precum si de modul in care s-a raspuns la contestatia pe care am inaintat-o in urma anuntarii rezultatului, ARBOmedia nu este interesata sa participe la licitatia SRR”, a declarat serban Ciusca, managerul regiei care a vandut timp de cinci ani publicitatea televiziunii publice.

Citeste si:

Cable Direct are o pozitie asemanatoare. Nu participam din cauza “proaspetei experiente pe care agentia noastra a avut-o in cadrul licitatiei pentru administrarea spatiului publicitar TVR”. DBV Media House a invocat faptul ca este in curs de dezvoltare a unui departament radio. “Lucram la el, si atunci cand vom avea o divizie specializata vom oferi si astfel de servicii. Plus ca experienta cu licitatia TVR ne-a fost de ajuns pentru un an”, a declarat managerul Brandusa Vlanga.

Doar Splendid Media, care a castigat licitatia de la TVR, isi declara direct interesul. “Pentru noi, este o oportunitate, avand in vedere ca vindem pentru statiile Radio Guerilla din Bucuresti si din Cluj, iar pentru a a avea o mai buna adresabilitate catre clientii de publicitate, ne-ar ajuta foarte mult statiile Radiodifuziunii. Totusi, dublarea incasarilor din publicitate, asa cum solicita radioul, cred ca este o cerere foarte mare”, spune Radu Budes.

“S-a dorit externalizarea din dorinta de a creste veniturile Radiodifuziunii. Pana in prezent, aveam un compartiment special de publicitate, care a facut cat a putut.”
Maria Toghina,
presedinte SRR

Ce vrea SRR la licitatie de la ofertanti?

• Contract pe baza de comision, pe doi ani
• O oferta financiara (cel putin doua milioane de euro pe an, prag fara de care nu se va aplica procentul de comision) si o oferta tehnica
• Un business-plan pentru spatiul publicitar pus la dispozitie de SRR pentru perioada 2006-2007
• Prezentarea sistemului de lucru – proceduri, relatii de raportare, deconturi
• Prezentarea echipei
• Posibilitatile de a oferi SRR spatiu publicitar in presa scrisa
• Portofoliul de clienti, cu nivelul sumelor realizate in cadrul cifrei de afaceri
• Veniturile incasate din vanzarile de spatiu publicitar pe anul 2004
• Dotarea tehnica si suportul logistic
• Garantie de 1,5 miliarde lei vechi
• Data limita de depunere a ofertelor: 26 ianuarie 2006, ora 10.00