Restrictiile au fost decise printr-un proiect de lege aprobat, joi, de Guvern, informeaza Mediafax.

Intr-un comunicat transmis de Executiv se arata ca, pana la 1 mai 2011, toate formele de publicitate trebuie sa fie in conformitate cu noile reglementari, urmand ca autoritatile locale sa demareze organizarea de licitatii pentru amplasamentele destinate mijloacelor de publicitate.

Intrebata de jurnalisti daca va fi interzisa publicitatea electorala pe cladirile istorice, ministrul Dezvoltarii Regionale, Elena Udrea, initiatorul actului normativ, a raspuns afirmativ.

"Absolut. Spre exemplu, centrele istorice, monumentele, cladirile monumente istorice nu mai permit niciun fel de publicitate, bineinteles nici cea electorala. La aceasta lege se adauga si un ordin de ministru prin care am initiat si aprobat procedura consultarii publice la aprobarea documentatiei de urbanism. Speram ca, in felul acesta, domeniul urbanismului, al constructiilor, sa fie reglementat restrictiv pe viitor, in asa fel incat sa nu mai constatam dezvoltari urbanistice, haotice, cum se intampla in acest moment", a spus Elena Udrea.

Conform proiectului, amplasarea mijloacelor de publicitate este interzisa pe monumentele naturii, in parcurile si rezervatiile naturale, in parcuri, pe cladirile reprezentand sedii ale autoritatilor administratiei publice locale si centrale, precum si ale institutiilor publice, "cu exceptia afisajelor care anunta activitatea ce se desfasoara in interiorul sediilor", pe arbori, pe zona carosabila a strazilor si a drumurilor, "indiferent de categoria acestora", dar si pe obiectele de arta monumentala si monumentele de for public, pe cladirile reprezentand monumente istorice sau componente ale unor ansambluri monument istoric, "in incinta si pe elementele de imprejmuire a cimitirelor, lacasurilor de cult si gradinilor publice", in intersectii, in sensurile giratorii, "pe peretii pasajelor rutiere subterane si supraterane ori sub poduri si pe stalpii de sustinere a elementelor de semnalizare rutiera sau de circulatie.

In plus, va fi interzisa amplasarea de mesh-uri sau bannere publicitare pe cladirile aflate "in stare avansata de deteriorare", dar doar in cazul in care acestea afecteaza "structura de rezistenta si stabilitatea si integritatea elementelor constructive si decorative ale anvelopei cladirii”.

Pe de alta parte, autoritatile locale vor avea si ele o serie de obligatii noi odata cu intrarea in vigoare a proiectului propus de ministerul condus de Elena Udrea. Pe de-o parte, autoritatea locala va trebui sa emita un regulament prin care sa stabileasca in ce zone ale oraselor pot fi amplasate mesajele publicitare si ce conditii trebuie sa respecte cei care detin aceste spatii.

Pe de alta parte, autoritatea locala va trebui sa instaleze panouri "speciale destinate afiselor publicitare si a anunturilor de mica publicitate", care vor fi curatate saptamanal de angajatii unor "compartimente de specialitate" proprii, astfel incat "sa se asigure actualitatea anunturilor".

Proiectul de lege prevede conditiile necesare amplasarii fiecarui tip de afisaj publicitar stradal.

Spre exemplu, bannerele legate de stalpi care sunt amplasate perpendicular deasupra strazilor nu vor mai putea fi instalate in intersectii si nici in zone unde impiedica vizibilitatea rutiera sau perspectiva asupra monumentelor istorice ori naturale. Ele nu vor mai putea fi montate nici in zonele in care exista deja panouri publicitare.

Va fi interzisa totodata amplasarea de stalpi al caror scop exclusiv este acela de a sustine bannerele pe domeniul public.

Citeste si:

"Bannerele montate perpendicular pe axul drumului vor fi instalate la o inaltime minima de cinci metri fata de sol, astfel incat sa nu afecteze vizibilitatea rutiera si imaginea urbana. Bannerele vor fi amplasate astfel incat distanta intre acestea sa fie de minimum o suta de metri", se mai arata in proiectul Ministerului Dezvoltarii.

Cele care sunt amplasate in conditiile nou impuse de proiectul propus pot fi pastrate maximum "o luna calendaristica".

Mesh-urile, pe de alta parte, pot fi amplasate in zonele decretate de autoritatea locala ca fiind "de publicitate restransa" pe constructii, inclusiv pe monumentele istorice, numai in situatia in care ele "constituie protectie catre domeniul public pe perioada efectuarii lucrarilor de consolidare sau restaurare, dar nu mai mult de un an calendaristic". In plus, ele trebuie sa reproduca "imaginea constructiei dupa consolidare sau restaurare", eventualele mesaje publicitare urmand sa nu ocupe mai mult de un sfert din suprafata totala de afisaj.

Ele pot aparea, de asemenea, pe calcanele constructiilor care nu sunt clasate monumente istorice.

Pot fi, totusi, montate mesh-uri sau mesh-uri digitale pe fatadele cladirilor de locuit din zonele decretate ca fiind "de publicitate largita", in care regulamentele locale o permit si pe cele ale cladirilor cu functiuni comerciale si de birouri situate in zonele de publicitate largita.

Vehiculele publicitare vor putea fi autorizate sa circule prin localitati doar pe un traseu stabilit de autoritatea administratiei publice locale, stationarea lor urmand sa fie interzisa. Totodata, ele nu vor putea circula in convoaie mai mari de doua, fiind obligate sa mearga cu o viteza mai mare decat jumatatea limitei maxime admise pe drumul pe care circula.

Circulatia convoaielor va fi totusi permisa, insa "numai cu ocazia manifestarilor speciale, in baza avizului emis de autoritatile administratiei publice, cu durata de valabilitate de o zi".

Mesajele publicitare pot fi montate si pe mijloacele de transport in comun, insa numai daca acestea nu obtureaza vizibilitatea calatorilor.

Sanctiunile pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi cuprinse intre 500 de lei, minimul pentru persoanele fizice care incalca legea, pana la 50.000 de lei, cuantumul maxim prevazut pentru sanctionarea firmelor de afisaj sau a detinatorilor de vehicule de transport in comun.

Pentru un primar care incalca obligatiile care-i revin prin acest proiect de lege, amenda poate fi cuprinsa intre 10.000 de lei si 15.000 de lei.