„Industria informatiei digitale urmeaza un curs inselator, pe masura ce noile tehnologii permit utilizatorilor sa-si creeze propriul continut si sa preia controlul asupra modului in care folosesc, achizitioneaza, pun la comun si stocheaza produsele noastre“, spunea recent Ed Keating, unul dintre sefii Asociatiei Industriei Informatiei si de Software. Declaratia a fost facuta in contextul discutiilor despre miza unui summit mondial al companiilor de media, care va avea loc la sfarsitul lunii ianuarie, la New York.

Agenda acestei reuniuni arata, in linii mari, incotro se indreapta piata de profil anul acesta. Participantii vor studia impactul cultural, economic, legislativ si tehnologic al proceselor de schimbare prin care trece lumea media in prezent, mutatii ce permit utilizatorilor si consumatorilor sa preia fraiele productiei si distributiei de informatie si care, in jargonul afacerilor de profil, au capatat deja un nume: „my media“ (presa personalizata).

Potrivit unuia dintre organizatorii evenimentului de la New York, „in comportamentul consumatorilor se petrec schimbari seismice, determinate de noile tehnologii si utilitati, care permit crearea de continut dincolo de liniile de dezvoltare consacrate... Aceste schimbari au perturbat modelele de venit pentru media traditionala, pe masura ce consumatorii vor mai multa informatie gratuita, iar dolarii din publicitate se indreapta spre sursele media alternative“.

Programe la bucata

Intr-o recenta analiza a pietei, agentia Associated Press nota ca, la sfarsitul anului 2004, nimeni nu si-ar fi imaginat ca postul de televiziune ABC va ajunge, catre finele lui 2005, sa vanda episoade din hitul sau „Neveste disperate“ la pretul de 1,99 dolari „bucata“, spre a fi urmarite pe consolele iPod. Drept urmare, e greu de prezis care vor fi succesele tehnologice majore capabile sa „dinamiteze” semnificativ modelele traditionale de afaceri media, dar specialistii sustin ca in 2006 acestea vor exista cu siguranta. Iar liniile generale sunt deja cunoscute.

Asa cum au aratat evolutiile din ultimii doi ani, controlul in crestere al consumatorului asupra mijloacelor de comunicare in masa va determina o crestere a numarului de media de nisa - de la televiziune la fluxurile RSS si la transmisiile pe iPod. Este de asteptat ca aceste canale de nisa sa continue sa atraga tot mai multa publicitate, fenomen ce se va regasi si in cazul mediei personalizate, reducand substantial sursele de venit ale mijloacelor de informare traditionale, precum televiziunea sau presa scrisa. Acestea, la randul lor, vor opune rezistenta apeland tot la noile tehnologii, de la cele mai sofisticate transmisii web la cele pentru iPod sau pentru telefonul mobil si la televiziunea interactiva.

Citeste si:

Presa romaneasca reactioneaza tarziu

Pentru Romania, toate aceste tendinte se aplica doar tangential. Expertii in domeniu au aratat, in diverse studii publicate in 2005, ca piata de Internet este inca in plina ascensiune in tara noastra si nu a atins punctul de stabilitate financiara - asteptat abia peste doi-trei ani - care sa-i permita sa se avante spre alte orizonturi tehnologice.
In 2006, BRAT este „dator“ cu o cercetare demografica privind consumatorii de informatie online, studiu asteptat inca de anul trecut. Pana atunci, piata merge „dupa ureche“, in pofida scaderilor masive de tiraj inregistrate, in 2005, in cazul presei scrise. Dominanta ramane televiziunea - indeosebi cea de nisa -, care a cunoscut o crestere spectaculoasa anul trecut si promite sa evolueze in 2006, inclusiv prin aparitia posturilor Antena 2 si Antena 4, la inceputul acestui an.
Dezbaterile privind televiziunea digitala si adaptarea posturilor publice de radio si de televiziune la noile conditii ale pietei vor fi alte doua domenii de urmarit pentru anul in curs.

Tendinte occidentale

In Vest, situatia se prezinta mult mai complicat. Noile tehnologii care permit utilizatorilor inclusiv sa „sara“ peste calupurile de publicitate de la televizor sau de pe pagina de Internet vizitata reconfigureaza politicile de dezvoltare la nivelul media. Expertii citati de presa internationala din ultima perioada arata ca in 2006 este normal ca atat publicitarii, cat si canalele de informare in masa sa-si refaca strategiile dupa modele incipiente propuse deja de giganti precum DirecTV Group, Comcast Corp. sau EchoStar Communications. Acestia se pregatesc de mult timp pentru concurenta venita din partea companiilor de telefonie mobila, care-si pun la punct retele capabile de transmisii audio-video de inalta calitate spre terminalele din buzunarul clientilor.

Noutatile lunii trecute sunt extrem de relevante pentru modul in care se pregateste media traditionala in fata alternativelor de ultima generatie.
Ultimele reglementari ale Comisiei Europene in materie de publicitate televizata elimina multe dintre tabuurile ramase la nivel comunitar si dau unda verde publicitatii interactive, „split-screen“ sau de alta natura. Televiziunea publica norvegiana NRK a inceput testarile pentru primele emisii interactive pe telefonul mobil. Grupurile franceze de media Vivendi Universal, TF1 si M6 au anuntat o consolidare a operatiunilor, pentru a face fata concurentei online si telefoniei mobile. Iar peste Ocean Time Warner Cable, unul dintre cei mai mari operatori de cablu, a anuntat ca-si va intari pachetele de nisa, incepand cu unul dedicat - in premiera in ultimul deceniu - familiei, nu individului, oferind un soi de „antidot“ pentru tendintele de alienare a consumatorului de media.