Cardurile au devenit o parte importanta a comportamentului financiar al romanilor in ultimii 10 ani, trecand de la stadiul de produs „complicat si dificil de utilizat”, la produsul bancar ce se afla in portofelul fiecarei persoane din zonele urbane. Recesiunea, insa, a incetinit cresterea acestei piete, pe masura ce oamenii si-au limitat consumul si au renuntat la o parte din cardurile de credit.

Numarul cardurilor active din Romania a scazut la finalul primului trimestru din 2011 la 10,58 milioane de unitati (fata de 11,44 milioane in martie 2010), insa valoarea tranzactiilor de plata cu cardul a crescut. Numarul cardurilor valide aflate in circulatie era de 12,52 milioane de unitati la sfarsitul lunii martie, potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei.

Valoarea tranzactiilor de plata cu carduri de debit a crescut in primul trimestru cu 19,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 3,56 miliarde de lei, iar valoarea platilor cu carduri de credit s-a situat in primul trimestru la 667,14 milioane de lei, in crestere cu 25,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Portofoliul total de carduri de debit emise de bancile din Romania a fost in crestere in primul trimestru din acest an, pana la 10,58 milioane de unitati, insa numarul cardurilor de credit a coborat la 1,93 milioane de unitati. Piata cardurilor de credit a crescut semnificativ pana la inceputul anului 2009, numarul cardurilor fiind chiar si de 2,75 milioane de unitati, dupa care a intrat pe un trend descendent, pe fondul contractiei economice.

Competitia dintre banci pe segmentul cardurilor de credit a devenit tot mai dura de la inceputul acestui an. Jucatori de top din sistemul bancar au lansat carduri de credit cu rate fara dobanda sau au acordat bonusuri pentru tranzactiile efectuate. In prezent, jumatate din bancile de pe piata locala au in oferta cel putin un card de credit cu beneficii aditionale.

Citeste si:

Piata de carduri s-a dezvoltat in 2010 in ceea ce priveste tehnologia, inovatia si promovarea, iar trendul continua si in 2011. Cea mai buna campanie de promovare din 2010 a fost cea aferenta cardului de credit Bonus Card emis de Garanti Bank, potrivit premiilor acordate de NOCASH, iar premiul pentru pionieratul in industria cardurilor a fost castigat de BRD pentru lansarea cardurilor contactless.

Cel mai vandut card de debit in 2010 a fost cel emis de Banca Transilvania sub sigla Visa (297.297 de unitati), iar cel mai vandut card de credit a fost cel emis de Raiffeisen Bank sunt sigla MasterCard (56.000 de unitati). Emitentul cu cele mai active carduri proprii in 2010 a fost UniCredit Tiriac Bank, banca avand anul trecut un portofoliu mediu de 365.000 de carduri cu care s-au realizat 11,5 milioane de tranzactii.

Banca Transilvania a fost desemnata de catre NOCASH ca fiind banca anului 2010, dupa ce institutia de credit si-a majorat portofoliul de carduri cu aproape 100.000 de unitati anul trecut, pana la 1,8 milioane de carduri, iar numarul de tranzactii cu carduri proprii a crescut semnificativ.

Noutatea anului 2011 pe piata cardurilor s-a realizat in in luna mai, cand cardurile de calatorii sau cardurile bancare au inlocuit tranditionalele bilete de hartie folosite pana de curand pentru transportul in comun in Bucuresti. BCR si BRD, cele mai mari doua banci din sistem, concureaza pentru a realiza tranzactiile de plata a calatoriilor pentru milioanele de romani care merg cu tramvaiul, autobuzul sau metroul.

Bucurestiul a intrat in acest an in randul capitalelor din lume care utilizeaza solutii de plata bancare contactless pentru achitarea calatoriilor cu transportul in comun, fie ca este vorba de cel de suprafata sau de cel subteran. Cardurile contactless sunt disponibile in prezent doar pentru clientii BCR, BRD sau Garanti Bank, insa si alti jucatori de talie mica din sistemul bancar se pregatesc sa lanseze astfel de carduri.