Deschiderea unui magazin este strans legata de alegerea spatiului pentru viitoarea afacere. Iar daca ai decis ca magazinul tau sa fie intr-un spatiu stradal si nu intr-un centru comercial, sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le stii inainte: care sunt cele mai importante artere pentru retail, cate mai costa inchirierea unui spatiu si ce detalii imobiliare pot fi decisive pentru succesul magazinului.

Locatia nu mai asigura succesul unui magazin

In ultimele sase luni, chiriile pentru spatiile de retail stradale au scazut usor, pana la circa 60 euro/mp, potrivit celui mai recent raport al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang La Salle, insa chiar si in acest context, ele raman ridicate fata de posibilitatile retailerilor.

In ceea ce priveste cele mai cautate zone, Centrul Vechi si Dorobanti sunt preferate, insa, spre deosebire de anii trecuti, a fi pe o anumita strada nu mai este suficient pentru succesul unul business.

„Primim solicitari de la companiile internationale care doresc sa deschida 1-2 magazine in zonele cele mai bune din punct de vedere comercial in Bucuresti, in special «flagship stores». In prezent insa, avem dificultati in a spune ca pentru brandul X sau Y o anumita artera este recomandata, pentru ca niciuna nu asigura, pentru moment, succesul unui magazin”, spune Carmen Ravon (foto), senior consultant in cadrul departamentului de retail al Jones Lang LaSalle.

Centrul Vechi, curtat de marile branduri, dar „impiedicat” de proprietari

In Centrul Vechi, adauga consultantul, desi mai multe branduri internationale cauta magazine, procesul nu este simplu. Pe de o parte, suprafetele nu corespund conceptului marilor branduri, iar pe de alta parte, chiriile sunt foarte mari si proprietarii solicita de cele mai multe ori plata in avans pe o perioada mare de timp, ceea ce “da peste cap cash flow-ul” si obliga retailerul sa se supuna unui risc foarte mare.

O alta problema cu care centrul istoric al Bucurestiului se confrunta este inexistenta unui plan al autoritatilor de protejare si dezvoltare a comertului stradal.

Cu toate acestea, considera Carmen Ravon, Centrul Vechi are cel mai mare potential de a gazdui primele ancore de fashion in jurul carora se va dezvolta un mix atractiv de retaileri, in locul unor restaurante sau baruri care nu vor rezista concurentei foarte mari.

In prezent, pentru un spatiu de 130 mp utili, cu vitrina de 4 m, pe strada Lipscani din Centrul Vechi, chiria ceruta ajunge la 2.900 euro/luna, potrivit unui anunt postat pe portalul imobiliare.ro. Cei 130 mp sunt desfasurati pe parter si etaj (40 mp la parter, 90 mp la etaj) si se afla intr-o cladire consolidata si renovata in anul 2010.

Trotuarul, un detaliu care nu trebuie uitat

O alta artera importanta pentru retaileri este bulevardul Magheru, unde, spune consultantul Jones Lang LaSalle, disponibilitatea de spatii este in prezent ridicata, insa chiriile nu au scazut corespunzator raportului cerere-oferta.

“De curand, spatiul Burger King a devenit disponibil si are un potential bun, cu conditia asigurarii unei vizibilitati similare cu cea a McDonald’s si KFC. In prezent insa, comertul ambulant de pe trotuar obtureaza complet vizibilitatea acestui spatiu”, afirma Ravon.

Ea considera ca este nevoie de un efort comun al proprietarilor de spatii de a gandi pe termen lung si a inchiria “nu chiriasului care deschide al doilea magazin, dar plateste mai mult, ci celui ce are deja 50 de magazine, stie ce face, cat poate plati si va creste valoarea spatiului si atractivitatea zonei in care se afla”.

O alta artera care a atras mari branduri de-a lungul timpului este Calea Victoriei, insa potentialul aceste zone nu mai este ce-a fost, spune Carmen Ravon. “Desi au mai ramas cateva magazine de lux, va fi foarte greu ca sa se reconsolideze intr-o zona de retail atata vreme cat nu exista un plan din partea primariei de a reface trotuarele si de a organiza parcari, iar din partea proprietarilor de spatii de a cauta sa creasca valoarea spatiilor pe termen lung, prin atragerea unor retaileri cu nume, dar pe chirii mai mici”, subliniaza ea.

Retailul trebuie gandit la nivel macro

Pe de alta parte, o zona care creste si care are potential este Calea Dorobanti, insa pentru a fi considerata o artera comerciala, afirma Ravon, trebuie sa existe “magazine de fashion/footwear unul langa altul pentru a asigura consumatorilor o experienta totala de cumparaturi si care sa-iatraga sa viziteze zona”.

Pentru un spatiu comercial de 45 mp utili din zona Dorobanti, amplasat la parterul unei cladiri recent finalizata, chiria ceruta este de 30 euro/mp, potrivit anuntului postat pe imobiliare.ro.

“In concluzie, desi chiriile au mai scazut, nu au au coborat suficient pentru a-i incuraja pe retailerii care vor sa-si mentina businessul sustentabil sa deschida locatii noi. In plus, retailul stradal trebuie gandit de autoritati exact asa cum un mall manager gandeste businessul unui mall, la nivel macro si nu spatiu cu spatiu”, incheie Carmen Ravon.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri